شناسهٔ خبر: 47278210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

به مناسبت هفته میراث فرهنگی:

آخرین وضعیت پروژه‌های مرمتی میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی / بزرگترین سایت موزه شمال‌غرب کشور در چالدران احداث می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از احداث بزرگترین سایت موزه شمال‌غرب کشور در چالدران خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در مورد برنامه‌های هفته میراث فرهنگی گفت: در این هفته برنامه‌هایی از جمله نشست با فعالان و تشکل‌های مردم نهاد گردشگری، چاپ تمبر یادبود مسجد جامع، بافت تاریخی و جنگ چالدران، مسابقه عکاسی، تقدیر از فعالان گردشگری، نمایش آجرهای لعاب قلایچی مسترد از سوئیس، آغاز عملیات اجرایی سایت موزه جنگ چالدران در مساحت ۴ هکتار به عنوان بزرگترین سایت موزه شمال‌غرب کشور و ... برگزار خواهدشد.

وی افزود: سه کاروانسرای نفت ارومیه و کاروانسراهای خان و بین راهی قطورخوی برای ثبت در فهرست ملی و جهانی در دستورکار مرمت و احیاء قرار گرفته اند.

هویت بخشی و مرمت مجموعه پردیس دانشگاه ارومیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی افزود: مجموعه پردیس دانشگاه ارومیه سال ۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در نتیجه این ثبت، رعایت ضوابط میراث‌فرهنگی در این مکان الزامی است و برای تامین اعتبار مرمت و احیای این مجموعه، مسئولین استانی چون استاندار آذربایجان‌غربی اعلام آمادگی کرده و تاکنون نیز ۴ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در حال هزینه‌ شده است.
وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های اصلی در این مرمت‌ها، احیای سردر تاریخی این مجموعه است که بزودی آغاز می‌شود ضمن اینکه این مجموعه پس از هویت بخشی و مرمت با کاربری‌های موزه‌ای در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: باغ مجموعه پردیس دانشگاه ارومیه و سردر و حصار این مجموعه در دوران قاجار ایجاد شده و به تدریج با ایجاد بناهای داخل آن در دوران پهلوی به صورت دانشگاه و بیمارستان مورد استفاده قرار گرفته است.

آخرین وضعیت پروژه‌های مرمتی میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی / بزرگترین سایت موزه شمال‌غرب کشور در چالدران احداث می‌شود

اراضی تاریخی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه

جباری گفت: ۴۲ بنای تاریخی در اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه وجود دارد و ۹ هکتار از این پادگان به عنوان باغ‌موزه در نظر گرفته شده است که توسط دانشگاه شهید بهشتی طرح کاربری این منطقه براساس هویت تاریخی استان تهیه شده است که از جمله آن موزه‌های سواره‌نظام، ارتش و تجهیزات نظامی از جمله این کاربری‌ها هستند.
وی ادامه داد: درخواست ما از همه دستگاه‌های خدمات‌رسان این است که برای ایجاد زیرساخت‌ها و حفاظت از فضای سبز و محوطه سازی این باغ همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: اراضی پادگان ارومیه از جمله ۷ پروژه مهم استان است که از اعتبارات ملی سفر ریاست جمهوری به استان در سال ۹۸ مورد مرمت و احیا قرار می‌گیرد و بهره‌برداری از آنها موجب تحرک‌بخشی در حوزه گردشگری آذربایجان‌غربی خواهد شد.

پروژه‌های مرمتی بناهای تاریخی ارومیه

جباری گفت: بقعه ابراهیم محمد بن خلیلان از محل اعتبارات شهرداری ارومیه احیا می‌شود و حدود یک و نیم میلیارد تومان برای اتمام این پروژه پیش‌بینی شده است ضمن اینکه احیای این بقعه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار بوده و پس از احیا بقعه، کار محوطه‌سازی این بنا آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده این مجموعه به پایان برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی افزود: کاروانسرای شرکت نفت در سال‌های گذشته به دلیل کم‌توجهی‌ها رها شده بود و از سال ۹۷ عملیات مرمتی این بنا آغاز شده و امسال نیز فاز دوم این عملیات در حال اجرا است.
جباری گفت: این کاروانسرا از جمله سه کاروانسرای پیشنهادی برای ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای ایران در یونسکو بوده که تمام تلاش ما این است این بنا تا پیش از بازدید کارشناسان یونسکو در اسرع وقت مرمت شود و این کاروانسرا ۲۷ حجره دارد و متعلق به دوره قاجار است.

سایر پروژه‌های گردشگری

جباری در مورد تله‌کابین ارومیه گفت: مشکلات جدی در این پروژه وجود دارد و سرمایه‌گذار اقدام جدی برای تکمیل پروژه انجام نمی‌دهد.
جباری اضافه کرد: اگر اقدام جدی سرمایه‌گذار آغاز نشود، از پروژه خلع ید خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در مورد موزه بانکی نیز گفت: دلیل تاخیر در پروژه از سوی بانک مسکن است و به آنها اعلام کرده‌ایم که با تکمیل آن، پروژه را به پایان برسانند.

48

نظر شما