شناسهٔ خبر: 47277730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب خبر داد:

نهضت فراگیر روضه های خانگی و تثبیت فرهنگ توسل به اهل بیت(ع)/ رضایت مندی بیش از 96 درصدی خانواده ها از جلسات روضه های خانگی

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب گفت: نهضت روضه های خانگی به تثبیت روضه های هفتگی و فرهنگ توسل به اهل بیت(ع) برای گشایش همه امور و مشکلات زندگی بسیار کمک می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ تاریخچه مشخصی برای شروع روضه‌های خانگی وجود ندارد اما در بخشی از تاریخ آمده است که زمانی که رضاشاه برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد مردم روبه روضه‌های خانگی آوردند. بار معنوی این مجالس آن‌ قدر زیاد بود که تا این دوره نیز موجودیت خودش را حفظ کرده است. از حضرت آیت‌اللّه العظمی گلپایگانی رحمة‌اللّه‌علیه نقل شده امروز منبر رفتن و موعظه کردن مستحب است، امّا روضه خواندن واجب است. شما باید این نقیصه را برطرف کنید. حالا ممکن است بعضی‌ها بگویند عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام واجب نیست، امّا یک مستحبی است که ده‌ها واجب را حفظ می‌کند. از دل او ده‌ها واجب زاییده می‌شود.

حجت الاسلام مهدی کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با اشاره به فعالیت مجموعه ثاقب اظهار کرد: مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب از دهه فاطمیه گذشته با هدف احیا روضه های خانگی شروع به فعالیت کرده است که به صورت مناسبتی یا هفتگی مداح و مبلغ برای خانواده های متقاضی برگزاری روضه خانگی اعزام می کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب با اشاره به نقش روضه های خانگی و مجالس اهل بیت(ع) در پیشبرد قیام حضرت امام(ره) علیه رژیم ستم شاهی و پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اصفهان از گذشته های دور پیشتاز در برگزاری مجالس اهل بیت (ع) و روضه های خانگی بوده و هم اکنون هیئت های بزرگی با قدمت 150 ساله به صورت هفتگی در اصفهان روضه برگزار کرده و فعالیت می کنند.

 * روضه های خانگی و اثربخشی روحانی خانواده در حل مشکلات

حجت الاسلام کشاورزیان افزود: محدودیت های کرونایی فضای معنوی را از سطح جامعه حذف یا بسیار کم رنگ کرد و ما را به این نتیجه رساند که باید روضه های خانگی احیا شود از طرفی وقتی مبلغ برای روضه های خانگی اعزام می شود این مبلغ در نقش روحانی خانواده می تواند با انجام مشاوره در حل مشکلات آن خانواده اعم از تربیت فرزند، ارتباط موثر بین اعضای خانواده، احکام و عقاید و دیگر مسائل همانند پزشک خانواده کمک کند.

وی یکی از مهمترین دلایل تاسیس مجموعه ثاقب با احیاء روضه های خانگی را دسترسی به نسل جوان و نوجوان جامعه در خانواده است که در مساجد و هیئات مذهبی کمتر حضور داشتند طلاب و روحانیون از این طریق می توانند با برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه، فرهنگ دینی و معنوی را به آنها منتقل کنند علاوه بر این ایجاد شبکه مبلغین را یکی دیگر از اهداف مجموعه تبلیغی ثاقب بود که در رشد و تقویت سطوح معنوی مبلغین برای اعزام به مجالس و روضه های خانگی بسیار موثر است.

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب افزود: این مجموعه فعالیت خود را با 130 طلبه از دهه فاطمیه در سطح استان آغاز کرد و موفق شد 600 جلسه روضه خانگی با پنج هزار مخاطب در 400 خانواده برگزار کند که 180 تا از این خانواده ها درخواست استمرار برگزاری جلسات روضه خانگی خود را به صورت هفتگی داشتند، در اعیاد ماه‌های رجب و شعبان بویژه نیمه شعبان هم ضمن افزایش تعداد مبلغین به 300 نفر، هزار جلسه جشن خانگی با قریب به هشت هزار مخاطب برگزار شد، همزمان در این ایام شعب شهرستان اصفهان، نجف آباد، شهرضا و قم نیز افتتاح شد.

* رضایت مندی بیش از 96 درصدی خانواده ها از جلسات روضه های خانگی

وی اضافه کرد: شعب قم، خمینی شهر، درچه، شهرضا، هرند، تیران و کروند، چادگان، زرین شهر و فولادشهر هم در ایام ماه مبارک رمضان راه اندازی شد و مجموعا 9 هزار جلسه روضه با 750 طلبه برگزار شد که در این جلسات علاوه بر سخنرانی و روضه، نماز قضا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی نیز برگزار شد علاوه بر این در شب های قدر نیز به دلیل شرایط حاد کرونایی مراسم احیا شب های قدر نیز در جلسات روضه خانگی برگزار شد.

حجت الاسلام کشاورزیان با اشاره به ارزیابی و کیفیت سنجی جلسات روضه خانگی از رضایت مندی 96 درصد به بالای مخاطبان و خانواده ها خبر داد و افزود: برنامه ریزی تخصصی برای افتتاح شعب دیگر سطح کشور در دستور کار مجموعه قرار دارد که در هفته جاری شعب شیراز، همدان و چهارمحال و بختیاری راه انداری می شوند با این هدف که اصفهان پایتخت روضه های خانگی قرار داده شود.

* نهضت فراگیر روضه های خانگی و تثبیت فرهنگ توسل به اهل بیت(ع)

وی با اشاره به رتبه نخست اصفهان در برگزاری جلسات روضه خانگی در سطح کشور، نهضت فراگیر برگزاری روضه های خانگی را یکی دیگر از اهداف مجموعه عنوان کرد و افزود: نهضت روضه های خانگی به تثبیت روضه های هفتگی و فرهنگ توسل به اهل بیت(ع) برای گشایش همه امور و مشکلات زندگی بسیار کمک می کند همانگونه که مرحوم آیت الله قاضی فرمودند روضه های خانگی ولو با سه نفر اسباب گشایش امور است که این گشایش امور در مسائل فردی، تربیتی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و … به امید آفرینی در جامعه کمک می کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب افزود: وجود 220 سخنران و مبلغ اتباع کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و هندوستان ویزگی مهم مجموعه ثاقب است که باعث می شود با مخاطبان اتباع نیز ارتباط داشته باشیم و این سخنرانان در جمع خانواده های هندوستانی، افغانستانی، پاکستانی و عراقی نیز روضه های خانگی برگزار کنند.

وی برگزاری 14 هزار جلسه روضه خانگی در روز با 30 هزار مبلغ در طرح نهضت روضه های خانگی و اعزام مبلغ به کشورهای شیعه جهان را چشم انداز مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب عنوان کرد و افزود: علما و سخنرانان بزرگی همچون آیت‌الله مهدوی، حجج الاسلام حسینی قمی، سید حسین مومنی، کلباسی، گرجی، دانشمند، داستان پور، سرلک، کشکولی و … و مداحانی همچون آقا سید رضا نریمانی، اقا مهدی رعنایی، آقا سیدرسول میرباقری و یزدخواستی در این طرح حضور دارند.

* تولید محتواهای سخنرانی غنی و جریان ساز توسط پژوهشگران مجموعه ضحی

حجت الاسلام کشاورزیان افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون توصیه فرمودند که منبر و تبلیغ را جریان سازی کنید، به همین منظور مجموعه ضحی با 20 پژوهشگر به صورت تخصصی محتوای سخنرانی در موضوعات مختلف اعم از مناسبتی، اخلاقی و خانوادگی که در حدود سه هزار کلمه می باشد را تهیه و در اختیار طلاب و سخنرانان مجموعه ثاقب قرار می دهد تا در جلسات روضه های خانگی استفاده کنند.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما