شناسهٔ خبر: 47277584 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

لواندوفسکی به رکورد گرد مولر رسید؛ بمب‌افکن دیگر تنها نیست

در بازی یکی مانده به آخر بوندس‌لیگا در فصل 2021-2020، روبرت لواندوفسکی به رکورد 40 گل گرد مولر در یک فصل رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مهاجم لهستانی سپس ادای احترام شایسته‌ای کرد به مولر که در حال حاضر با مبارزه‌ای کاملاً متفاوت روبه‌رو است. این رکورد 49 سال پابرجا مانده بود اما این هفته در فرایبورگ، مهاجم لهستانی بایرن‌مونیخ با رکورد بیشترین گل زده در یک فصل بوندس‌لیگا که توسط «بمب‌افکن» ثبت شده بود، برابری کرد.

او بعد از آنکه پنالتی نیمه اول را گل کرد، پیراهنش را بالا زد تا تصویری از گرد مولر را نشان دهد که در کنارش نوشته بود: «گرد تا ابد». قطعاً روی این ژست فکر شده بود. بعد از آن هم در حلقه افتخار هم‌تیمی‌ها و کادر فنی قرار گرفت، حالا شاید وقت مناسبی باشد برای اینکه به کسی فکر کنیم که دیگر تنها رکورددار نیست. تصویری که روی زیرپوش لواندوفسکی چاپ شده بود، مولر را در روزهای اوج نشان می‌داد، با آن تیپ و حال و هوای دهه 70. دهه‌ای که مولر سه تا از چهار قهرمانی‌اش در بوندس‌لیگا را به دست آورد به اضافه سه قهرمانی متوالی در جام باشگاه‌های اروپا و همچنین قهرمانی در جام ملت‌های اروپا و جام جهانی با تیم ملی آلمان.

غم‌انگیز اینکه عکس انتخاب شده توسط لواندوفسکی هیچ شباهتی به این روزهای مولر ندارد که 76 ساله شده و از بیماری آلزایمر رنج می‌برد؛ او شش سال گذشته را در یک مرکز مراقبت در نزدیکی مونیخ سپری کرده است. آذر گذشته، همسر او اوشی به بیلد گفت: «گرد چشم‌هایش را بسته و همیشه در حال چرت زدن است.

خیلی سخت دهانش را باز می‌کند و فقط غذاهای پوره شده می‌خورد. او همیشه یک مبارز بوده، پرشور و باانگیزه اما حالا دیگر همه وقتش را به خوابیدن می‌گذراند.» این شرایط برای هر خانواده‌ای ویران‌کننده است و دردناک است که نمی‌تواند مثل بقیه ما از تماشای هنرنمایی لواندوفسکی لذت ببرد آن هم برای کسی که به او لقب بمب‌افکن داده بودند و در 427 بازی در بوندس‌لیگا توانست 365 گل بزند.

یکی از بهترین‌های تاریخ کلمات توصیفی برای تحسین عملکرد لواندوفسکی خیلی وقت است که خرج می‌شوند، حتی قبل از آنکه فصل تاریخی او به اواخر خود رسیده باشد هرچند حتی با معیارهای لواندوفسکی هم این فصل خاص و خارق‌العاده بوده است. در ماه گذشته به خاطر آسیب‌دیدگی جزئی رباط زانو مجبور شد چهار بازی را از دست بدهد و همین باعث شد تردیدهایی به وجود بیاید درباره اینکه آیا او در بازگشت از مصدومیت به اندازه کافی سر حال است تا شش گل لازم برای رسیدن به رکورد مولر را بزند.

یک گل مقابل ماینتس و سه تای دیگر برابر بوروسیا مونشن گلادباخ زمان از دست رفته را جبران کرد. این پنجمین هت‌تریک او در این فصل بود که به پنج دبلش اضافه می‌شود. در بازی ماه آبان مقابل هرتابرلین حتی چهار گل زد. در واقع فقط او در چهار بازی این فصل نتوانسته گل بزند.

اعداد و ارقام او شگفت‌آور است اما لواندوفسکی فقط زورش به تیم‌های کوچک نمی‌رسد و در خیلی از بازی‌های بزرگ و سخت موفق به بازکردن دروازه رقبا شده است و این یکی از دلایل اصلی موفقیت بایرن در رسیدن به نهمین قهرمانی متوالی لیگ آلمان محسوب می‌شود.

در اوایل آذر با ضربه سر فوق‌العاده او در اوایل نیمه دوم باعث برد 3 بر 2 بایرن برابر بوروسیادورتموند شد. یک ماه بعد با گل لوا، بایرن از شکست در خانه اونیون برلین گریخت در دیداری که اصلاً خوب بازی نمی‌کرد. اوایل دی گل وقت‌های تلف‌شده در زمین بایرلورکوزن، بایرن را به صدر جدول فرستاد، جایی که تا آخر فصل از دستش ندادند.

در بهمن و بازی زیر بارش برف مقابل آرمینیا بیلفلد او بازگشت تیم را استارت زد و در اسفند با هت‌تریک بایرن را به یک پیروزی دیگر برابر دورتموند رساند. چهار گل به هرتا در اوایل این فصل هم در پاسخ به سه گل تیم پایتخت زده شد. آن بازی یکی از هفت دیدار این فصل بود که بایرن با یک گل اختلاف به پیروزی رسید.

در شش تا از این هفت بازی او موفق به گلزنی شد. لواندوفسکی در 28 بازی این فصل 40 گل زد. در حالی که میانگین گلزنی مولر در سال 1972 یک گل در هر 77 دقیقه بود اما لوا در هر 58 دقیقه یک گل زده است. او در 18 تا از 19 بازی آخرش در بوندس‌لیگا گل زده است.

گل او به فرایبورگ مثل آن گل‌ها اهمیت نداشت و زیبایی کمتری داشت چون بایرن قهرمانی‌اش را قطعی کرده بود و از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید که هشتمین پنالتی موفق لوا در این فصل بود اما از نظر تاریخی کم نظیر بود و لواندوفسکی به خوبی این را می‌دانست، برای همین واکنش مناسبی به آن نشان داد. گرد مولر افسانه‌ای اگر هوش و حواسش سر جایش بود، بدون شک از این اقدام لو خیلی خوشحال می‌شد.

منبع: دویچه وله

 

نظر شما