شناسهٔ خبر: 47277032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

بسیاری از بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می گویند که تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در اینستاگرام تنها یک ویترین زیبا از بخش کوچکی از زندگی روزمره شان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش گزارشی را با عنوان «اینستاگرام با خانواده‌های ایرانی چه کرد؟/ از تغییر در سبک زندگی تا دگرگونی نگرش‌ها» منتشر کردیم و در آن به بررسی تأثیر این شبکه اجتماعی در میان خانواده ها پرداخت.

شبکه ای که طی سال های اخیر عناوین شغلی جدیدی را خلق کرده و ما روزانه شاهد فعالیت اقتصادی افرادی هستیم که در پیج هایی با تعداد فالوور بالا با عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر کسب درآمد می کنند.

پس از انتشار این گزارش برخی بلاگرهای اینستاگرامی درخواست انعکاس صحبت های خودشان را داشتند تا مسیر این گزارش یک طرفه نشود، چرا که معتقد بودند تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در اینستاگرام تنها یک ویترین زیبا از بخش کوچکی از زندگی روزمره شان است و آنها هم مشکلات خاص خود را دارند.

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

کار زیاد پول می آورد اما آرامش را از آدم می گیرد

سپیده یکی از فودبلاگرهای فعال با بیش از 230k فالوور است،‌ او می گوید: همه فکر می کنند ما خیلی پولداریم و هیچ غمی نداریم، با اینکه من بارها گفتم ما هم مثل شما هستیم و از صفر شروع کرده ایم.

همه فکر می کنند فعالیت در این فضا آسان است اما واقعاً تولید محتوا کردن کار سخت و پرهزینه ای محسوب می شود و پشت تصویری که مخاطب می بیند نور، میکروفون، لباس و ساع ها تمرین است، البته خیلی ها هم بدون این موارد تولید محتوای به درد نخور می کنند.

ما هم مثل بقیه هستیم فقط به دلیل حضورمان در این فضا بیشتر به چشم می آییم،‌ به نظرم آدم ها باید خودشان را با قبل از خودشان مقایسه کنند، نه با خانه و زندگی دیگران، خدا می داند که در لاکچری ترین خانه ها هم آرامش یک خانه کوچک و ساده پیدا نمی شود، درست است که کار زیاد پول می آورد اما خیلی چیزهای دیگر مثل آرامش را از آدم می گیرد.»

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

بعضی وقت ها از سوالاتی که می پرسند واقعاً کلافه می شوم

سیما با 170k فالوور پیج فروش محصولات پوستی دارد و در کنار آن تبلیغات زیادی را هم انجام می دهد،‌ او می گوید: «من 20ساله هستم و 10 ماه است که کارم را شروع کرده ام، با توجه به درآمد و مشتری هایی که دارم حتی نزدیک ترین دوستانم هم پشت سرم می گویند که چقدر شانس داشت که طی 10 ماه اینقدر پیشرفت کرد.

سوال من از افرادی که این حرف ها را می زنند این است که آن زمانی که من در 18 سالگی روزی 12 ساعت کارگری می کردم شما کجا بودید؟ چرا فکر می کنند من یک شبه به اینجا رسیده ام؟ من واقعاً برای زندگی ام زحمت کشیده ام و روی کارم تمرکز دارم.

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

اکثر دنبال کننده ها من رو به عنوان یک آدم مهربون و با حوصله می شناسند که همه اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهم در صورتی که من بعضی وقت ها از سوالاتی که می پرسند واقعاً کلافه می شوم و نمی توانم اطلاعات جزئی در اختیارشان قرار دهم چون در این صورت دیگر نباید کار کنم.»

بیشتر بخوانید

چه کسی از خانه کثیف یا عصبانیت و کلافگی اش فیلم می گیرد؟

پیج مریم به دلیل حضور دوقولوهایش بیش از 800k دنبال کننده دارد، او می گوید: «مردم فکر می کنند که من همیشه با وجود دو تا بچه خانه ام مثل دسته گل است و همیشه با بچه ها با صبر و حوصله رفتار می کنم در صورتی که اینطور نیست.

چه کسی می آید از خانه کثیف یا عصبانیت و کلافگی اش فیلم بگیرد؟ اگر من از کلافگی ها،‌خستگی ها و خانه به هم ریخته ام عکس و فیلم بگذارم همین مخاطب ها از من ایراد می گیرند و هزار حرف نامربوط به من می زنند.

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

درست است که زندگی ما با همسرمان همیشه عاشقانه و آنطور که در استوری ها نشان می دهیم نیست و بحث و اختلاف نظر هم داریم اما اگر آنها را به اشتراک بگذاریم، مخاطب ها فکر نمی کنند که این مسائل طبیعی بوده و در هر خانه ای وجود دارد بلکه فکر می کنند ما مدام با هم مشکل داریم و هیچ علاقه ای هم بین مان نیست. خودشان می گویند ما دوست داریم همه چی واقعی باشد اما تجربه من چیز دیگری بود.»

کسب درآمد از طریق اینستاگرام ارزش از دست دادن تعلقات و باورهایم را نداشت

فاطمه بلاگر زیبایی است و اخیراً با استقبال زیادی از سوی کاربران فضای مجازی رو به رو شده، او می گوید: « اوایل شروع کارم فکر می کردم به عنوان یک دختر محجبه می توانم کارم را پیش ببرم و مخاطبان خودم را داشته باشم، اما به مرور زمان و بنا به سلیقه مخاطب روسری ام عقب تر رفت، آموزش میکاپ را به دلیل درخواست مخاطبان به جای مدل روی خودم پیاده کردم و به مرور عکس های بیشتری با پوششی که برای من نبود را با مخاطبانم به اشتراک گذاشتم.

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

حالا که اینها را می گویم به خوبی می دانم که چقدر از فاطمه سابق فاصله گرفته ام، هرچقدر فکر می کنم می بینم کسب درآمد از طریق اینستاگرام ارزش از دست دادن تعلقات و باورهایم را نداشت.»

همه فکر می کنند که تمام کیف و کفش های من برند است

لاله یکی از اینفلونسرهای حوزه مد و لباس با بیش از 300k فالوور است، او می گوید: «همه فکر می کنند که تمام کیف و کفش های من برند هستند و من هم خیلی پولدارم که اینقدر لباس دارم اما خب هر مزون یا فروشگاهی که از من تبلیغ می خواهد یکی دو نمونه از کارهایش را به صورت رایگان به من می دهد،‌ شاید اگر قرار بود پول بدهم اصلاً نمی توانستم اینقدر لباس بخرم.

اینستاگرام از زبان بلاگرها/ نه کیف و کفشم برند است نه خانه و زندگی ام تمیز!

بعد هم من واقعاً سفرهایی می روم که در حد همین کیش و شمال است و پول خاصی نمی خواهد اما متأسفانه آنقدر وضعیت کشور بد شده که سفرهای داخلی یا حاشیه ای هم لاکچری محسوب می شود.»

خودآزاری نکنیم

اینها صحبت های تعدادی از بلاگرها و یا اینفلوئنسرهایی بود که بسیاری از ما روزانه با تماشای مجازی زندگی شان حسرت می خوریم و آه می کشیم، در نتیجه تماشای این تصاویر وارد فاز مقایسه می شویم، خودمان را سرزنش می کنیم، همسرمان را تحقیر می کنیم، بچه هایمان را چارچوب بندی می کنیم، چشم مان را روی داشته های خودمان و نداشته های دیگرانی همچون همین بلاگرها می بندیم و در نهایت به شکلی ناخودآگاه و ناخواسته دچار یک خودآزاری و دگر آزاری می شویم.

ای کاش بدانیم که دنیای مجازی هیچ گاه بر پایه واقعیت بنا نشده و هر آنچه که می بینیم تنها یک بعد از هزار بعد زندگی دیگران است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 

نظر شما