شناسهٔ خبر: 47276987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه کرونا؛

از فعالیت مجدد تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

تهران- ایرنا- با گذشت یک هفته از بازگشایی سالن‌های تئاتر در شهرهای قرمز آرام‌آرام شاهد فعالیت مجدد تالارهای نمایشی هستیم. در کنار این خبر،‌ حرکت گروه‌های نمایشی به سمت تولیدات جدید تئاتری یکی دیگر از اخبار مهم جریان هنرهای نمایشی کشور از ابتدای هفته را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

هفته‌ای که گذشت در کنار خبر خوش از سرگیری فعالیت هنرهای نمایشی، ‌از اخبار مهم دیگر هم بی نصیب نبود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری نخستین نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر و ابلاغ حکم علی نصیریان به عنوان رئیس گروه نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پس از گذشت حدود یک ماه از استمرار تعطیلی فعالیت‌های نمایشی بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی بار دیگر طبق اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) مجوز فعالیت مشاغل گروه یک و دو با رعایت ویژه و حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی صادر شد. این اطلاعیه حکم به آغاز فعالیت مجدد سالن‌های نمایشی می‌داد.

حال با گذشت یک هفته از این اعلام تماشاخانه‌های خصوصی و سالن‌های دولتی تئاتر بنا را بر آغاز مجدد فعالیت‌های هنری در سال ۱۴۰۰ نهادند. هنرمندان تئاتر بعد از پشت سر گذاشتن شرایط همراه با بیم و امید برای اجرای آثار نمایشی، با اعلام مجدد آغاز فعالیت سالن‌های نمایشی دل به روزهای آینده و آغاز حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سال جاری بستند. هر چند در این میان هنوز بیم و امیدهایی از شرایط شکننده شیوع ویروس در پایتخت و دیگر استان‌های کشور وجود دارد.

حال که با ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد شکسته شدن سکوت و رخوت سایه افکنده بر فعالیت هنرمندان تئاتر از آغاز سال ۱۴۰۰ خورشیدی هستیم، آرام آرام خبر نویدبخش فعالیت هنرمندان از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

از جمله مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای نخست هفته جاری از ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه، می‌توان به آغاز اجرای مجدد سه نمایش در مجموعه تئاتر شهر؛ چند روایت از «دراماتورژی انصراف»؛ محک زدن توان بازیگری با واسطه رادیو؛ آغاز به کار کمیته بانوان انجمن تئاتر کمدی تهران؛ میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از «خانواده گومیدان» و پیوستن گیتی قاسمی به تله‌تئاتر «اتاق عروس» اشاره کرد. 

از فعالیت مجدد  تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

آغاز اجرای مجدد سه نمایش در مجموعه تئاتر شهر

بعد از اعلام آغاز اجرای ۱۰ اثر نمایشی از ابتدای هفته جاری در تماشاخانه‌های پایتخت در نهایت تئاترشهر نیز دور تازه فعالیت خود را پس از بازگشایی سالن‌های تئاتر با میزبانی از سه اثر نمایشی از سر می‌گیرد.

تاریخ آغاز اجرای مجدد سه اثر نمایشی که اجرای آنها در نخستین روزهای فروردین ۱۴۰۰ به دلیل تشدید شرایط کرونا در پایتخت و قرمز شدن تهران در گام‌های نخست به از حرمت بازماند، بر مبنای اعلام آمادگی هر سه گروه و پس از مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله کرونا برای از سرگیری فعالیت گروه های مشاغل ۱ و ۲ اعلام شد.

اجرای این سه اثر نمایشی در حالی است که نحوه فروش بلیت و حضور تماشاگران در تالارهای نمایشی با در نظر گرفتن ظرفیت ۵۰ درصدی تالارها و موارد مربوط به فاصله گذاری براساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

از  فردا (سه شنبه ۲۸ اردیبهشت) نمایش کنسرت مرگ گرم به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر ساعت ۱۸ به مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان اجرای خود را در تالار قشقایی تئاتر شهر آغاز می کند.

گروه بازیگران این نمایش (به ترتیب اپیزود): اپیزود یک: زری اماد، محسن زرابادی، اپیزود دو: مهتاب باجلان، ‎علی حیدری، دانیال بلوری، اپیزود سه: محمدهادی عطایی، خسرو کشاورز، محمدباقر صفانور، بیتا شیری، اپیزود چهار: حسین میرزاییان، محمدرضا عطایی فر، الهه جوانمهر، اپیزود پنج: علی یعقوب زاده، الناز مکاری، اپیزود شش: زری اماد، رعنا حسین دخت، رهام شریفی، اپیزود هفت: محمد آسایشلو، مهدی اشتری، فائزه رجبی، احسان حاجیان، پرنیا عسگری، بیتا شیری، سپهر صفرخانی، سهیل صفرخانی، آرمین میرزایی، پارسا شیرازیان، علیرضا عرب، علیرضا اسلامی گیلانی هستند.

روایت داستانی نمایش کنسرت مرگ گرم از دهه چهل آغاز شده و تا دهه ١۴۰۰ ادامه خواهد یافت. این نمایش به صورت داستان گو در هفت اپیزود با زبان موسیقی، رخدادهای مهم هر دهه را روی صحنه روایت می کند.

مِرفی عنوان دیگر نمایش مجموعه تئاتر شهر است که از روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

در این نمایش که ساعت ۱۸:۴۵ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود، حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی منزه، شادی ضیایی، رضا مرشد، امین موحدی پور به عنوان بازیگر حضور دارند.

در خلاصه نمایش آمده است: در عین حال که نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه، دست کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همونطور که هست باقی می مونه. به این ترتیب، خارج از وجود خود مِرفی، دست کم پنج نفر به مِرفی نیاز دارن.

در تالار چهارسو تئاتر موزیکال جنگ و صلح به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی از روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۹ به مدت زمان ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود.

شاهین علایی نژاد، مهناز غمخوار، محمد صمدی، مصطفی ایزدی، پریسا فلاح زاده، مرتضی حقی، هومن قاسم خانی، هانیه مهر افزون، زهرا دوستی گروه بازیگران و بازی دهندگان نمایش را تشکیل می دهند.

در خلاصه داستان تئاتر موزیکال جنگ و صلح آمده است: در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی) و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند که دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و واله و شیفته یکدیگر می شوند اما با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان مواجه می شوند.

از فعالیت مجدد  تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

چند روایت از دراماتورژی انصراف

دراماتورژی انصراف از سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از دیدگاه هنرمندان، مسئولان و مردم به عنوان یکی از تازه‌ترین آثار پژوهشی – تالیفی حوزه تئاتر است که به تازگی به نویسندگی و پژوهش رویا سلیمی توسط انتشارات «تاریخ و ادب» منتشر شد.

این کتاب با رویکرد مخاطب‌شناسی به سنجش نظر اهالی تئاتر درباره رویداد انصراف جمعی از هنرمندان در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرداخته است.

در مقدمه کتاب آمده است: ساختار «دراماتورژی انصراف» به مثابه نمایشی در چند پرده است که نویسنده با شرح ماوقع از لحظه شروع این رویداد به «شروع نمایش» تا پایان جشنواره به «تماشای انصراف» نامگذاری کرده است. شاید بتوان گفت درواقع نویسنده انصراف جمعی از هنرمندان در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را همانند نمایشی در چند پرده دراماتورژی کرده است.

اما تفاوت آن با درام نه وجه دراماتیک ماجرا بلکه توجه به نگاه علمی و پژوهشی به واکنش انصراف است. این پژوهش با پرسشنامه‌ای ۲۱ گویه‌ای، به بررسی نظر مخاطبان پرداخته است و نتایج را پیش روی اهالی تئاتر از مسئولان تا هنرمندان و مخاطبان تئاتر قرار می‌دهد.

لزوم نگاه علمی و فارغ از هیاهوی رسانه‌ای و احساسی به جریانات پیرامون حوزه تئاتر، از موضوعاتی است که به نظر می‌رسد نیاز به توجه و دقت بیشتری داشته باشد و جای این گونه پژوهش‌ها در عرصه هنر خالی است.

این کتاب در ۱۱۸ صفحه با قیمت ۴۵ هزار تومان در کتاب فروشی‌ها قابل دسترسی است.

از فعالیت مجدد  تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

محک زدن توان بازیگری با واسطه رادیو

برنامه ترکیبی یک نمایش؛ یک تجربه که روی آنتن رادیو نمایش می رود تلاش می‌کند به هنرجویان بازیگری و تئاتر این امکان را دهد تا بازی خود را محک بزنند.

داریوش شهبازی از کارشناسان این برنامه درباره نحوه حضور هنرجویان در این برنامه گفت: مراحل حضور در برنامه به این صورت است  که ابتدا هنرجوها در سامانه پیامکی یا اینترنتی رادیو نمایش ثبت نام می کنند و سپس در صورت تائید، یک نسخه از متون نمایش‌های رادیویی را دریافت کرده و بعد از هماهنگی‌های لازم وارد پروسه تمرین می شوند. 

از لحظه تمرین تا لحظه اجرا، کارشناسان نمایش رادیویی به صورت راهنما در کنار هنرجویان حضور دارند و نکات را به صورت آموزشی در اختیار آنها قرار می دهند. بعد از تمرینات لازم، زمان ضبط نمایش تعیین شده و پس از آن کار به همراه تیم حرفه‌ای ضبط می شود. 

شهبازی عنوان کرد: در حین اجرا نیز نقاط قوت و ضعف هنرجویان توسط کارشناس برنامه آقای جهانشاه آل محمود که از پیشکسوتان رادیو هستند به آنها گوشزد می‌شود که این نکات هم برای شنوندگان و علاقمندان نمایش رادیویی و هم برای هنرجویان بازیگری از جذابیت های آموزشی خاصی برخوردار است.

یک نمایش؛ یک تجربه به تهیه کنندگی امیر هوشنگ کریم نیا، مجری کارشناسی جهانشاه آل محمود و داریوش شهبازی، صدا برداری جعفر جودتی، افکتوری محمدرضا قبادی فر و هماهنگی منیره مازونی، پنجشنبه و جمعه ها ساعت ۱۶:۱۵ از رادیو نمایش پخش می شود.

از فعالیت مجدد  تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

آغاز به کار کمیته بانوان انجمن تئاتر کمدی تهران

با تصویب هیات مدیره انجمن تئاتر کمدی تهران، کمیته بانوان این انجمن آغاز به کار کرد.

هیات مدیره انجمن تئاتر کمدی تهران در جلسه اخیر خود مسایل مختلف انجمن را بررسی و تصمیم های لازم برای پیشبرد اهداف انجمن را در نظر گرفت. یکی از اقدامات تشکیل کمیته بانوان انجمن بود که با تصویب هیات مدیره انجام شد.

مژگان طاهریان به عنوان رییس کمیته، مریم قلهکی؛ سخنگوی کمیته، نازنین بنی زهرایی؛ نایب رییس کمیته بانوان و کیانا اطهری نژاد و شیوا ایوبی، اعضاء کمیته بانوان انجمن تئاتر کمدی تهران را تشکیل میدهند.

هیات مدیره انجمن تئاتر کمدی تهران همچنین نامه‌هایی برای سازمان ها و ارگان ها برای تعامل و همکاری فرستاده است.

از فعالیت مجدد  تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از «خانواده گومیدان»

نمایش خانواده گومیدان نوشته ژرژ کورتولین با ترجمه داریوش مؤدبیان و کارگردانی مهدی شعبانی از ۲۷ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ درسالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به اجرا در می‌آید.

این اثر ۲ کمدی کوتاه از کورتولین کمدی نویس اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ فرانسه است که بیشتر روی طنز اداری و مناسبات خانواده کار کرده است.

در این اثر نمایشی آیدا پورموسی، احسان رجب زاده، مهناز زینی و مهدی شعبانی به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین احسان رجب زاده تهیه کنندگی این اجرا را برعهده دارد.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: مردی که به بهانه آشنایی با یک خانواده می خواهد از آنها استفاده کند و صاحب آن خانه شود در بدو ورود دچار حرکات خیلی عجیب از این خانواده می شود و بلاهایی به سرش می آید و ...

از فعالیت مجدد  تئاترشهر تا دلایل انصراف تئاتری‌ها به روایت یک کتاب

گیتی قاسمی در «اتاق عروس»

گیتی قاسمی بازیگر شناخته شده و موفق تئاتر به عنوان بازیگر «اتاق عروس» به کارگردانی محمد قنبری و با ترجمه ماندانا مجیدی که برای پخش در پلتفرم‌های خصوصی آماده نمایش می‌شود معرفی شد.

پیش از این این حضور نسیم ادبی به عنوان بازیگر در تله تئاتر «اتاق عروس» قطعی شده بود.

اتاق عروس به کارگردانی محمد قنبری، نوشته کراسناگوروف است که از طریق پلتفرم های مجازی پخش خواهد شد.

این سومین اثر کراسناگوروف با ترجمه ماندانا مجیدی است، که پس از تله تئاتر سهم زن و یک آشنایی ساده توسط این کارگردان ساخته می شود.

اتاق عروس داستان دختر جوانی به نام نادیا است که یک‌باره تصمیم به ازدواج گرفته است ... .

نظر شما