شناسهٔ خبر: 47276835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

استاندار اردبیل:

هنر گلیم‌بافی نمین در سطح جهانی شناخته شده است

استاندار اردبیل گفت: هنر گلیم بافی بخش عنبران شهرستان نمین حتی در سطح جهان نیز شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در مراسم رونمایی از بزرگترین گلیم دستبافت دو رو در نمین اظهار کرد: سهم استان اردبیل در تولید و تأمین نیاز بازار در بخش گلیم، سهم بالا و برجسته‌ای است که همچنان در سطح ملی و جهانی گلیم به نام عنبران و نمین مهر اصالت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: با تلاش هنرمندان و در کمتر از یک ماه گلیمی در ابعاد بزرگ شش در چهار بافته شده تا در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

استاندار اردبیل گفت: ۱۰ بانوی هنرمند شهرستان نمین در تولید بزرگترین گلیم دستبافت دو روی این شهرستان نقش‌آفرینی کرده و با نقشه و طرحی مناسب این محصول را در معرض دید علاقمندان گذاشتند.

بهنامجو  با تجلیل از بانوان زحمت‌کش فعال در زمینه گلیم‌بافی شهرستان نمین  افزود: گلیم‌بافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی هنرهای منطقه بوده و در اقتصاد و درآمد مردم این  شهرستان  نقش اساسی دارد.

وی بیان کرد: با مشوق‌های میراث فرهنگی، هنرمندان این صنایع دستی برای ادامه مسیر مصمم‌تر و جدی‌تر عمل می‌کنند و باید برای رونق این حرفه بیشتر تلاش کرده تا هم درآمد بهتری داشته باشند و هم برای ماندگاری این هنر ثابت قدم شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم شهر عنبران را مهد تولید گلیم در استان و دارای رتبه سوم تولید این بافتنی در کشور دانسته و افزود: در استان بیش از چهار هزار هنرمند در تولید گلیم مشغول فعالیت هستند و سالانه 90 تا 120 هزار متر مربع گلیم در شهر عنبران تولید می‌شود و گلیم این شهر زیبا دارای نشان بین‌المللی کیفیت از یونسکو است.

نادر فلاحی ارزش ریالی صادرات گلیم از استان اردبیل را نزدیک به 40 میلیارد ریال در سال اعلام کرده و افزود: مقصد صادرات این دست بافت از این استان را کشورهای اروپایی و آسیایی دانست.

به گفته وی 30 درصد گلیم تولیدی شهر عنبران که دارای نقوش و اشکال منحصر به فرد است، صادر و 70 درصد در بازارهای داخلی عرضه می‌شود و شهر عنبران به علت اشتهار به تولید گلیم، با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلیم در ایران ثبت شده است.

استاندار اردبیل در سفر به شهرستان نمین از  محل موزه دائمی صنایع دستی این شهرستان بازدید کرده و برپایی 30 غرفه جدید و ایجاد اشتغال و حمایت از صنعتگران صنایع دستی را کاری مهم قلمداد کرد.

وی اظهار داشت: کارهای خوبی برای راه‌اندازی این مجموعه انجام شده و پرداخت تسهیلات بانکی 10 تا 50 میلیون تومانی به فعالان برای صنایع دستی شهرستان نمین در دستور کار قرار گرفته است.

نظر شما