شناسهٔ خبر: 47275010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: آمریکا در جنگ غزه موضع عادلانه داشته باشد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تشدید درگیری ها در نوار غزه به آمریکا هشدار داد ضمن مسوولیت پذیری موضع عادلانه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جائو لی جیان روز دوشنبه طی کنفرانس خبری در پکن افزود: آمریکا باید همراه با اکثر اعضای جامعه بین المللی، از اجرای نقش بسزای شورای امنیت برای کاهش تنش ها، برقراری اعتماد مجدد و حل سیاسی مساله فلسطین و اسراییل پشتیبانی کند.

وی با اشاره به نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ بین فلسطین و اسرائیل اظهار داشت: بیشتر اعضای شورای امنیت نسبت به اوضاع کنونی فلسطین و اسراییل یکصدا هستند، این که باید بی درنگ آتش بس ایجاد شود، غیر نظامیان مورد حفاظت قرار گیرند و بر حل سیاسی مساله فلسطین و اسراییل پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: جامعه جهانی و شورای امنیت باید یکصدا باشند تا به طور عادلانه روند مذاکرات صلح فلسطین و اسراییل را پیش برند و برای برقراری صلح و همزیستی دو کشور فلسطین و اسراییل تلاش کنند.

جائو افزود: چین به عنوان رییس دوره ای شورای امنیت به تلاش خود برای حل همه جانبه عادلانه و پایدار مساله فلسطین ادامه می دهد.

واکنش چین به درخواست کشورها برای معافیت واکسن از حقوق مالکیت معنوی

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: چین خواسته کشورهای در حال توسعه برای معافیت واکسن کرونا از حقوق مالکیت معنوی را به طور کامل درک کرده و از آن ها پشتیبانی می کند.

جائو گفت: چین به عنوان بزرگ ترین کشور در حال توسعه و یک عضو مسئول جامعه بین المللی، تا زمانی که به تلاش کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با همه گیری منجر شود، این کار را خواهد کرد.

وی همچنین گفت که چین به بیش از ۸۰ کشور و ۳ سازمان بین المللی واکسن هدیه کرده است. به بیش از ۵۰ کشور واکسن صادر کرده و با بیش از ۱۰ کشور در حال توسعه مانند مصر و امارات متحده عربی انتقال فناوری و تولید مشترک داشته است تا به تولید انبوه واکسن ها سرعت دهد.

این مقام چینی تصریح کرد: در حال حاضر، واکسن سینوفارم چین توسط سازمان بهداشت جهانی برای استفاده اضطراری تایید شده و شرکت سینوفارم در حال پیشبرد عرضه واکسن به "طرح اجرای واکسن کرونا" است.

جائو همچنین از تهیه واکسن برای عملیات صلح سازمان ملل و کمیته بین المللی المپیک خبر داد که در این باره پیشرفت مثبتی حاصل شده است.

نظر شما