شناسهٔ خبر: 47187728 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زمان دقیق عید فطر چگونه مشخص می‌شود؟

یک رصدگر هلال ماه درباره چگونگی رویت هلال ماه و اعلام زمان دقیق عید فطر توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا بوژمهرانی رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشخیص رویت ماه برای تعیین روز عید فطر گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی اگر آسمان صاف و بدون ابر باشد، هلال ماه امروز ۲۲ اردیبهشت که مصادف است با ۲۹ رمضان با ابزارهای رصدی قابل رویت خواهد بود.

رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال با اشاره به چگونگی رویت ماه و تعیین روز عید فطر گفت: با توجه به اینکه ماه یک گردش منظم به دور کره زمین دارد، در هر ۲۹ روز ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه یکبار، زمین، خورشید و ماه در یک راستا قرار می‌گیرند که به این لحظه، لحظه مقارنه یا تولد ماه نو می‌گویند.

او ادامه داد: در لحظه تولد ماه نو، هلال ماه شکل نگرفته است و وجود ندارد که کسی بتواند آن را ببیند و از لحظه مقارنه به بعد، آرام آرام زاویه و فاصله بین ماه و خورشید زیاد می‌شود و این دو در آسمان از هم جدا می‌شوند و به تدریج هلال ماه شروع به شکل گرفتن می‌کند و روشن‌تر می‌شود.

بوژمهرانی افزود: ضخیم شدن ماه به این بستگی دارد که ماه هنگام غروب خورشید، با افق چقدر ارتفاع دارد، فاصله زمانی بین غروب خورشید و غروب ماه چقدر است و زاویه‌ای بین ماه و خورشید چقدر باشد که اینها به مختصات مداری ماه بستگی دارد و هرچه بیشتر و قوی‌تر باشد هلال ضخیم‌تر می‌شود و انسان می‌تواند با ابزار یا چشم آن را ببیند.

عضو ستاد استهلال ادامه داد: در بعضی از مواقع هلال در آسمان وجود دارد اما به قدری کوچک و نازک است که انسان نمی‌تواند با چشم آن را ببیند اما با استفاده از ابزار نجومی مانند تلسکوپ و دوربین قابل دیدن است که امروز هم این چنین و هلال با استفاده از ابزار نجومی قابل دیدن است.

او با اشاره به تعیین روز عید فطر از نظر شرعی بیان کرد: بعضی از مراجع تقلید فقط رویت ماه با چشم  را حجت می‌دانند و از نظر آنها اگر هلال ماه به قدری ضخیم شده باشد که بتوان آن را با چشم دید، روز بعد اول ماه است.

بوژمهرانی اظهار کرد: باتوجه به اینکه بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مراجع عظام تقلید، رویت هلال با ابزار نیز حجت است و از آنجا که در غروب روز چهارشنبه رویت هلال ماه شوال احتمالا با ابزار مقدور است، بنابراین پنج‌شنبه می‌تواند عید فطر باشد.

او ادامه داد: در عربستان نیز هلال ماه با استفاده از ابزار رویت خواهد شد. البته مطابق اعلام رسمی این کشور، آن روز در عربستان ۳۰ رمضان است و پنج‌شنبه را عید اعلام کرده‌اند. در عراق به دلیل اینکه امروز امکان رویت هلال با چشم غیرمسلح وجود ندارد و فتوای حضرت آیت‌اللّه سیستانی مبنی بر این است که  رویت هلال با چشم غیرمسلح است انجام شود، احتمالا جمعه را عید اعلام خواهند کرد.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما