شناسهٔ خبر: 47187561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز جهانی پرستار؛ مناسبتی متفاوت در میان چالش‌های کرونایی

تهران- ایرنا- امروز مصادف با ۱۲ ماه می و روز جهانی پرستار است و جهانیان متفاوت تر از سال های پیش این روز را گرامی داشتند؛ شیوع جهانی کرونا، بیش از هر زمانی دیگر در گذشته، نقش حیاتی پرستاران را در حفظ سلامت انسانها آشکار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه ایرنا، هر سال، هفته پرستار از ۶ مه آغاز و در ۱۲ مه (تولد فلورانس نایتینگیل، پرستار انگلیسی و بنیان‌گذار پرستاری مدرن) به عنوان روز جهانی پرستار به طور رسمی برگزار می شود. 

روز جهانی پرستار، اولین‌بار در سال ۱۹۶۵ و توسط شورای بین‌المللی پرستاران (ICN) جشن گرفته شد.

سال‌هاست که کمبود کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه پرستار واجد شرایط به موضوعی مهم و در کانون توجه تبدیل شده است.

گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، از کمبود نزدیک به شش میلیون پرستار متخصص حکایت دارد که ۸۹ درصد آن در کشورهای کم درآمد شناسایی شده است.

براساس این گزارش، حدود ۲۸ میلیون پرستار درسطح جهان وجود دارند که ۳۰ درصد آنها در منطقه آمریکای لاتین هستند.

همچنین بیشترین تعداد کارکنان پرستار بالای ۵۵ سال مربوط به قاره آمریکاست که میزان قابل توجهی از بازنشستگی ها را در ۱۰ سال آینده به خود اختصاص می دهد و شکاف کمبود نیرو و ناامنی را تقویت می کند. به علاوه برخی از نیروهای متخصص پرستاری نیز در خط مقدم مقابله با همه گیری و مراقبت از بیماران مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده که برای مهار و کاهش تاثیر بیماری همه گیر در آمریکای لاتین، وجود تیم های مراقبت شخصی ضروری است. بنابراین با تضمین شرایط مناسب شغلی و بهبود در امر توزیع متناسب نیروهای پرستار در همه کشورها می توان به کاهش میزان اختلاف در آمار کنونی و افزایش سطح دسترسی به نیروهای متخصص در مناطق روستایی امیدوار بود.

براساس تارنمای شورای بین المللی پرستاران، شمار پرستاران جانباخته بر اثر کووید ۱۹، ضرورت حمایت از پرستاران و بهبود شرایط شغلی آنها را بیش از پیش آشکار می کند.

طبق گزارش شورای بین المللی پرستاران، تا اواخر ژانویه ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۳۹۹) میزان مرگ و میر در میان پرسنل پرستار ۵۹ کشور جهان، دو هزار و ۷۱۰ نفر بود.

این میزان تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۷ آبان ۱۳۹۹)، درگذشت ۱۵۰۰ پرستار بر اثر بیماری همه گیر را در ۴۴ کشور جهان تایید کرد.

در ایران نیز، به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بیش از ۱۰۰ هزار پرستار به عنوان مدافعان سلامت در مبارزه با کرونا به بیماری مبتلا شدند. از این تعداد ۱۲۰ نفر جان باختند.

ضرورت حمایت از جامعه پرستاران 

در حدود یک و نیم سال اخیر، پرستارها در سراسر جهان بیش از پیش مورد توجه مردم و دولت ها قرار گرفتند و اهمیت و سختی کار آنها بیش از هر زمان دیگر برجسته شد.

شورای بین‌المللی پرستاران (ICN) بر این باور است که سلامتی از حقوق بشر است و پرستاران نقش اساسی در آن دارند. بیماری همه‌گیر کووید، نقش حیاتی پرستاران در زندگی همه را یادآوری کرد. جهان، بدون پرستار و سایر کارکنان بهداشتی نمی‌تواند در مبارزه با شیوع این بیماری همه‌گیر پیروز شود و به اهداف توسعه پایدار برسد.

در ایران نیز پرستاران بیش از پیش مورد توجه مقامات قرار گرفته اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها و روز پرستار در ایران، پرستار را فرشته رحمت بیمار خواندند و گفتند: پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطراب‌تر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنه‌ها و فعالیت‌هایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجاب‌انگیز است... امروز بحمدالله پرستاران در چشم مردم ما از همیشه عزیزتر و شرافتمندترند؛ و این لطف خدا و نعمت خدا است. امیدواریم که همواره به همین شکل باشد و افزایش پیدا کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وظایف و تکالیف مسئولان در قبال زحمات و از خودگذشتگی‌های پرستاران، بر دو وظیفه مهم  اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران و استخدام پرستار برای بهبود و رفاه حال این قشر مفید و موثر در همیشه دوران به ویژه نقش آفرینان خط مقدم مقابله با همه گیری تاکید کردند.

روز جهانی پرستار، بزرگداشتی سالانه است که از سوی شورای بین المللی پرستاران در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) به مناسبت تولد فلورانس نایتینگل، پیشگام پرستاری مدرن حرفه ای برگزار می شود.

نظر شما