شناسهٔ خبر: 47186710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار کرمانشاه:

کرونا مانع کاهش ۲.۵ تا سه درصدی نرخ بیکاری کرمانشاه در سال ۹۹ شد

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان این‌که کرمانشاه پس‌ از هشت سال از رتبه اول بیکاری کشور خارج شد،گفت: این استان در سال ۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونایی ۲۷ هزار شغل از دست داد که اگر این شرایط تحمیلی نبود، نرخ بیکاری سال گذشته ۲.۵ تا سه درصد کاهش پیدا می‌کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرکز آمار ایران روز گذشته نرخ بیکاری سالانه را اعلام کرد که بر اساس آن بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٨ ، ١.١ درصد کاهش یافته است.

گزارش مرکز آمار حاکیست که نرخ بیکاری استان کرمانشاه هم در سال گذشته ۱۴.۹ درصد بوده که کمترین نرخ بیکاری استان طی هفت سال گذشته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که از میان ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان نرخ بیکاری تک رقمی داشته‌اند که البته با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری کرمانشاه در دهه گذشته، این استان همچنان در بین استان های با نرخ بیکاری بالا قرار  دارد و سومین استان بیکاری کشور است؛ با این حال نرخ بیکاری آن در پنج سال اخیر روند کاهشی نشان می دهد. 

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ تا ۲۲.۲ درصد هم بالا رفت و ۹.۶ درصد از میانگین کشوری بیشتر شد؛ در ادامه اما روند کاهشی آغاز شد و در سال ۹۶ به ۲۱.۷، ۹۷ به ۱۸.۷، ۹۸ به ۱۵.۷ و سال ۹۹ هم به ۱۴.۹ درصد کاهش یافته است.

اگر کرونا نبود ۲.۵ تا ۳ درصد کاهش بیکاری داشتیم

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه در این باره با بیان این‌که کرمانشاه پس‌ از هشت سال از رتبه اول بیکاری کشور خارج شد، گفت: این استان در سال ۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونایی ۲۷ هزار شغل از دست داد که اگر این شرایط تحمیلی نبود، نرخ بیکاری سال گذشته ۲.۵ تا سه درصد کاهش پیدا می‌کرد.

بهزاد باباخانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش خدمات کرمانشاه قوی‌تر و بزرگ‌تر از بسیاری از استان‌های کشور است به‌طوری‌که براساس آخرین آمارها حدود ۴۷ درصد از اقتصاد استان در بخش خدمات قرار دارد به‌همین دلیل خسارت کرونا به این استان بیشتر از بسیاری از استان‌های دیگر بوده‌ است.

او اظهار کرد: طبق سند جامع اشتغال استان کرمانشاه قرار بود که نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند که اگر شغل‌های از دست‌رفته به دلیل وضعیت کرونایی در نظر گرفته شود، کاهش بیکاری استان در سال ۹۹ بیشتر از ۲.۵ درصد بوده‌ است.

به گفته‌ باباخانی هر یک درصد نرخ بیکاری معادل حدود هشت تا ۹ هزار شغل خالص است و ۲۷ هزار شغل از دست‌رفته به معنی سه درصد نرخ بیکاری بوده‌ است.

۲ اتفاق مثبت

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: نکته مهم در نرخ بیکاری سال ۹۹ استان، خارج شدن کرمانشاه از رتبه اول بیکاری کشور و تداوم کاهشی بودن این نرخ است؛ به‌طوری‌ که ما پس‌ از هشت سال از صدر جدول بیکاری خارج شده‌ایم و همچنین برای پنجمین سال متوالی شاهد کاهش نرخ بیکاری بوده‌ایم.

او همچنین نرخ بالای بیکاری در استان را یک رویداد ریشه‌ای دانست و گفت: در سال ۱۳۵۹ نرخ بیکاری استان و کشور یکی بود اما از آن سال به بعد نرخ بیکاری کرمانشاه همواره بالاتر از میانگین کشور بوده‌ است؛ در واقع جنگ تحمیلی یک عامل بسیار مهم در افزایش نرخ بیکاری استان محسوب می‌شود به‌طوری‌که پیامدهای آن هنوز در اقتصاد استان مشاهده می‌شود.

امیدواری به سال ۱۴۰۰

باباخانی همچنین با اشاره به آغاز عملیات پروژه‌های بزرگی همچون پتروشیمی اسلام‌آباد غرب گفت: علاوه بر جذب نیروی خوب این طرح ها، ما امسال تسهیلات حمایتی خوبی هم در استان خواهیم داشت که امیدواریم با کمک آن‌ها کاهش ۲.۵ درصدی نرخ بیکاری امسال که در سند جامع اشتغال استان آمده، محقق شود.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

نظر شما