شناسهٔ خبر: 47185573 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیریت شهری فعلی ۲۰ کیلومتر مترو ساخته/ شورای شهر از حناچی رضایت دارد!

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در طول این ۴ سال طول خطوط مترو اضافه شده به مترو بالغ بر ۴۰ کیلومتر بوده است که البته نزدیک به ۲۰ کیلومتر باز افتتاح بوده است!

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط 10 متروی تهران، اظهار کرد: می دانید اهمیت حمل و نقل عمومی به ویژه  حمل و نقل عمومی انبوه بر برای کلانشهر هابسیار بالاست. از سال 1363 و  قبل تر از آن یعنی سال 1354 که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس و بنا به دلایلی فعالیتش بعد از انقلاب متوقف شد، تا  خطبه نماز جمعه آیت الله هاشمی  در سال 63 برای فعالیت مجدد ساخت مترو خواندند 46 سال می گذرد یعنی از سال 54 تا کنون.

وی ادامه داد: در طول این مدت خوشبختانه  230 کیلومتر مترو ساخته شده یعنی  متوسط سالی 5 کیلومتر که اگر ما این حرکت در طول این سالها دو برابر می کردیم یعنی  سالی 10 کیلومتر می ساختیم اکنون  شبکه کامل مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران ساخته می شد یعنی در حدود 460 کیلومتر خط مترو با دویست و پنجاه و اندی ایستگاه.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که پیش می رویم و علائم حیاتی کشورنگاه می کنیم که یکی از آنها پرزه های مربوط به مصرف انرژی و شدت انرژی است می بینیم که پروژه هایی از این دست (افتتاح خطوط مترو) در راستای کنترل آلودگی هوا، کاهش اثرات محیط زیستی،  صرفه جویی کلان در وقت مردم و صرفه جویی در  سوخت اثر گذار است.

وی افزود: اصولا این نوع پروژه ها به پروژه های توسعه پایدار معروف هستند چرا که به هیچ وجه برای آیندگان مسئله ایجاد نمی کنند. در حالی که خیلی از پروژه ها بعضا 5 یا 10 درصد و یا حتی  60 تا 70 درصد اثرات مخرب محیط زیستی دارند بنابراین هیچ مخالفتی با اجرای این پروژه هایی نظیر این  (افتتاح خطوط مترو) وجود ندارد و هزینه کردن برای این پروژ برای کشور و مردم بسیار خوب است.

هاشمی ادامه داد: در دوران 4 سال شورای پنجم همانطور که بارها اعلام شد یکی از اولویت ها، حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا بوده بنابراین در این راستا بیش از 26 ایستگاه مترو که چند روز آینده  4 ایستگاه دیگر به آن افزوده می شود افتتاح شده یعنی  در طول این مدت 30 ایستگاه مترو افتتاح شده که عدد قابل قبولی است. هر چند این پروژه ها در طول و روند فعالیت  سال های گذشته انجام می شود اما باید گفت در طول این 4 سال طول خطوط مترو اضافه شده نیز بالغ بر 40 کیلومتر بوده است که البته نزدیک به  20 کیلومتر  باز افتتاح بوده که برای این موارد نیز هزینه زیادی شد تا به استاندارد برسد. بنابراین شورا و به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل  از این حرکت انجام شده در دوران اقای حناچی رضایت دارد.

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مشکلات و خلا هایی که وجود داشت و خود من از بدو ورود به شورا تذکر دادم  استفاده از دستگاه های حفارهای اتوماتیک بوده که  در گذشته خود من پیگیری کردم تا پیمانکاران این دستگاه ها را خریداری کرده و در احداث خطوط مترو استفاده کنند. دو دستگاه از آنها توسط قرار گاه خاتم در خط 7 و  یک دستگاه در خط 6 توسط شرکت آهاب  به کار گرفته شد که خوشبختانه تونل خط 6 به اتمام رسید.

وی یادآور شد:  البته یکی از این دستگاه ها در تونل مترو اسلامشهر به کار گرفته شده که جای شکر دارد ولی با این حال 3 دستگاه حفار مکانیزه بیکار مانده و یکی از آنها امروز در همین عملیات احداث خط 10 به کار گرفته می شود و تقاضای من این است که دو دستگاه دیگر نیز در همین سه ، چهار ماه باقی مانده از عمر مدیریت شهری در پروژه های اولویت دار به کار گرفته شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در اصول مهندسی خطوط مترو یکی از عواملی که سبب مسافر خیزی می شود ساخت انشعابات است، شما می دانید که اگر خطی برای جابجایی یک میلیون مسافر طراحی شود در ابتدا تنها می تواند 400 تا 500 هزار مسافر را جابجا کند و  باید با روش هایی باعث افزایش مسافر شد. یکی از روش ها تی او دی (TOD ) و یکی دیگر ایجاد آنتن ها یا انشعاب برای خطوط اصلی است، به عنوان مثال در خط 3 به سمت نیاوریان یک انشعاب باید ساخته شود، یا در خط یک به سمت ولنجک که امیدواریم در این مدت باقی مانده از دستگاه های حفار مکانیزه در ساخت این انشعابات بهره گرفته شود زیرا ساخت انشاعابات در انتهای خطوط باعث افزایش تعداد سفر به مقدار بسیار زیاد خواهد شد.

وی گفت: در خطوط هر دو دقیقه یک قطار اعزام می شود و می توان در هر شش دقیقه از سه نقطه قطار اعزام کرد که امیدواریم از این حربه در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود.

هاشمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در برنامه ششم که اکنون به انتها رسیده و باید اکنون برنامه هفتم سیاست هایش از طرف رهبری ابلاغ و دولت آن را به مجلس ارسال کند رشد اقتصادی  8 درصد دیده شده بود در حالی که  در این سال ها به  رشد منفی رسیدیم یعنی کشور به سمت مشکلات جدی برای مردم پیش رفته است.

وی افزود: وقتی رشد اقتصادی  نباشد تولید، اجرای  طرح ها، ایجاد  اشتغال دچار مشکل و  شغل کاذب ایجاد می شود و خیلی به کشور ضرر می رساند؛ برای اینکه علائم حیاتی کشور رشد مثبت داشته باشد تورم کنترل شود، رشد سرمایه گذاری اتفاق بیافتد ،شکاف طبقاتی کم شود، آلودگی هوا کم شود، علائم حیاتی کشور عمدتاً باید با توسعه پر شتاب شود.

هاشمی افزود: : در توسعه پر شتاب اقتصادی باید عدالت نیز وجود داشته باشد، عدالت عمدتاً از رفع تبعیض ها ایجاد و در نهایت به مبارزه با فساد احتمالی ختم می شود بنابراین باید گفت اگر وضعیت کشور رو به بهبود نهد فساد و رشوه نیز کاهش می یابید و این موضوعی است که در دولت آینده باید مورد توجه قرار گیرد یعنی دولت آینده باید شعار توسعه رفاه و شعار توسعه عدالت را در صدر فعالیت های خود قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما