شناسهٔ خبر: 47185189 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر اجرایی لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی:

لیگ ملی نوآوری راهی برای شکوفایی استعدادهای دانشجویان

مهدیه غلامی زه‌آب

دبیراجرایی لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در مرحله سوم لیگ علاوه بر دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری و ۱۰ شتابدهنده خراسان رضوی از ایده‌ها حمایت خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

امیرحجتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری سومین دوره لیگ ملی نوآوری، اظهار کرد: در دانشگاه‌های مختلف افراد بسیاری حضور دارند که ایده‌های بسیاری برای ورود به بازار کسب‌وکار و گروه‌های کارآفرینی دارند. معمولا توانمندی‌ها و استعدادهای این افراد در سیستم آموزشی سرکوب می‌شود و هیچ فرصتی برای بروز استعدادهایشان پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: ایده برگزاری لیگ ملی نوآوری در سه سال گذشته با هدف ایجاد فرصتی برای ایده پردازی دانشجویان ایجاد شد. در این مسیر مشکلات ایده دانشجویان برطرف شده و ایده‌های آن‌ها را به سمت ایده‌های بهتر سوق می‌دهند. در نهایت دانشگاه از ایده‌های برتر حمایت خواهد کرد تا به مرحله اجرایی برسند.

دبیراجرایی لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی ادامه داد: دو دوره گذشته لیگ فقط مختص دانشجویان بوده اما دوره سوم محدودیتی برای شرکت کنندگان ندارد. تمام گروه‌های سنی شامل دانشجویان، فارغ التحصیلان، دانش آموزان و سایرگروه‌ها توانایی شرکت داشتند. این برنامه با همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه که بدنه ارتباطی دانشگاه با دانشجویان هستند زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار می‌شود.

حجتی با اشاره به اینکه ایده‌ها در چهار گروه پذیرفته می‌شوند، خاطرنشان کرد: این حوزه‌ها شامل فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و علوم پایه می‌شود. این برنامه با همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه که بدنه ارتباطی دانشگاه با دانشجویان هستند زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار می‌شود.

وی تشریح کرد: در دوره اول برگزاری این لیگ حدودا ۷۰ ایده دریافت و پس از داوری اولیه تیم‌های منتخب توسط دانشگاه انتخاب شدند. تیم‌های منتخب مورد حمایت‌های دانشگاه قرار گرفتند تا ایده‌های خود را به مرحله عملی برسانند. در دوره دوم تلاش کردیم تا لیگ را در سطح گسترده‌تری برگزار کنیم. در مرحله دوم لیگ حدودا ۱۲۰ ایده دریافت شد که پس از داوری اولیه توسط اساتید دانشگاه و متخصصان مرتبط، ایده‌های تکراری یا بدون کاربرد حذف شدند. در نهایت چهار اثر توسط دانشگاه انتخاب شده و ۲۰ میلیون تومان حمایت مالی از هر ایده در نظر گرفته شد.

ارائه دوره پیش شتابدهی برای ۵۰ ایده برتر لیگ سوم

دبیراجرایی لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی گفت: در سال جاری حدودا ۲۰۰ ایده به دبیرخانه دانشگاه ارسال شد که حدودا ۵۰ ایده برای داوری مرحله دوم انتخاب شدند. این ۵۰ ایده وارد یک دوره دوماهه پیش شتابدهی شدند که در طی این دوره تمام مفاهیم کسب و کاری مورد نیاز دانشجویان برای عملی شدن ایده را آموختند. در فینال مسابقات که روز شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد این تیم‌ها بایستی یک بوم کسب و کاری طراحی کرده و ارائه کنند.

حجتی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تنها برگزار کنندگان لیگ ملی نواوری دانشگاه فردوسی مشهد بود، اما امسال ۱۰ شتابدهنده‌ خراسان رضوی و پارک علم و فناوری نیز از لیگ ملی نوآوری حمایت کردند. در نتیجه این حمایت ایده‌های برگزیده جدای از حمایت دانشگاه از حمایت شتابدهنده‌های مرتبط با حوزه خود نیز برخوردار خواهند شد.

وی افزود: در مرحله فینال چهار تیم توسط دانشگاه انتخاب خواهند شد که به هریک از آن‌ها مبلغ ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح اختصاص خواهند داد. همچنین هریک از شتابدهنده‌ها نیز مبلغی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای ایده‌های حوزه تخصصی خود اختصاص خواهند داد.

دبیراجرایی لیگ ملی نوآوری دانشگاه فردوسی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد جدای از حمایت مالی چهار ایده برتر، در حد توان خود فضایی برای استقرار این گروه‌ها ایجاد خواهد کرد. همچنین ایده‌های برتر می‌توانند از امکانات دیگر دانشگاه مانند آزمایشگاه‌ها برای بررسی اجرای طرح خود بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

نظر شما