شناسهٔ خبر: 47125330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدیری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاربرد موثر سی‌تی‌اسکن در حوزه صنعت و علوم پایه

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: سی تی اسکن پیشرفته در حوزه صنعت و علوم پایه قدرت و کاربرد زیادی دارد.

صاحب‌خبر -

حسین قدیری مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستگاه ميكرو سی تی اسکن اظهار کرد: دستگاه ميكرو سی تی اسکن پیشرفته یک روش تصویربرداری سه بعدی در ابعاد میکرونی با استفاده از پرتوی ایکس بوده که با قدرت تفکیک آن در ابعاد میکرون است.

قدیری ادامه داد: در دنیا دو نوع دستگاه میکروسی‌تی اسکن وجود دارد که یک دستگاه در تصویربرداری از حیوانات کوچک مثل موش آزمایشگاهی است که اهمیت بسیار زیادی در تحقیقات دارویی و طراحی روش‌های نوین تشخیصی و درمانی روی موش‌ها دارد.

او افزود: نوع دوم این دستگاه، میکروسی‌تی اسکن صنعتی یا میکروسی‌تی اسکن NDT است که طراحی شده آن برای تصویربرداری از نمونه‌های ساخته شده توسط مواد مختلف، صنایع مختلف و تصویر برداری از سنگ برای کاربرد در حوزه مهندسی نفت و زمین شناسی استفاده می‌شود. كه در اين بين حوزه مهندسی نفت و آناليز مغزه در حال حاضر از پركاربردترين حوزه های ميكرو سی تی صنعتی هستند.

او گفت: ميكرو سی تی اسکن پیشرفته این شرکت دانش بنیان، اولین دستگاه در کشور است و ایران به دلیل تحریم ها و گران قیمت بودن دستگاه میکروسی‌تی تا به امروز از این دستگاه وارد کشور نکرده است که عدم ورود این دستگاه به کشور تبعاتی همچون فرهنگ پژوهش با استفاده از تصاویر سه بعدی در هیچ کدام از زیر شاخه ها شکل نگرفته و پایه گذاری نشده است.

قدیری بیان کرد: چه در تصویربرداری سه بعدی در حوزه علوم پایه پزشکی به ویژه دارو سازی و چه در حوزه صنعت برای تصویر برداری از قطعات سنگین، قطعات فلزی، بایو کامپوزیت ها، بایو متریال ها و حتی در تصویر برداری سه بعدی از نمونه های کشاورزی مانند بذر، گندم ، جو و تحقیقات ویژه برای ساختار بذرها و همچنین تصویر برداری از حشرات که تنها روش تصویر برداری سه بعدی از آن ها با استفاده از میکروسی‌تی اسکن است که در برابر دفع آفات کاربرد زیادی دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد:  از دستگاه ميكرو سی تی اسکن همچنين برای تصويربرداری از اسکفولد ها که بیشتر به عنوان پوست و استخوان مصنوعی كاربرد دارند، استفاده می شود.

قدیری ادامه داد: در کشور، چند گروه جزو پیش تازانی بودند که از امکانات این دستگاه استفاده می‌کردند که یکی از این گروه ها پژوهشگرهای حوزه علوم پایه پزشکی بودند که برای تولید داروهای جدید در برخی از موارد نیازمند این است که وضعیت عملکرد دارو در بدن موش زنده به دفعات بررسی شود و برای موفق بودن در این بررسی ها چندین بار از آن موجود زنده آزمایش گرفته شود. تصویر برداری چون یک روش غیر مخرب و بدون آسیب است می‌توان آزمایش های مختلفی انجام داد و دارو تولید شده را تست کرد.

او گفت: در حوزه پزشکی بسیاری از پژوهشگران در مورد طراحی موادی که بتوانند در رشد استخوان کمک کنند و موادی را به طور مصنوعی تولید کرده و آن را روی بدن استخوان واقعی قرار دهند و به دلیل قابلیت رشد بتوانند با استخوان واقعی و یک فرایند ترمیمی ترکیب شده و یک استخوان واقعی را تشکیل دهند که این عمل در کشور ما برخلاف داشتن محققین و متخصصین این حوزه به دلیل نداشتن امکانات بررسی میکروسکوپی این دستگاه ها وجود نداشته است.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما