شناسهٔ خبر: 47084589 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تلاش ناشران برای اعلام وصول نکردن کتاب هایشان ادامه دارد

هیچ یک از ناشران از ابتدای امسال تا ۱۵ اردیبهشت ماه کتاب هایشان را در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام وصول نکردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ناشران پس از انتشار کتاب هایشان، انتشار آن را در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت می‌کنند. از این اقدام در صنعت نشر با عنوان اعلام وصول یادمی شود. از ابتدای امسال تا ۱۵ اردیبهشت ماه هیچ یک از ناشران کتاب‌های منتشر شده شان را در این سایت اعلام وصول نکردند.

عزم ناشران برای اعلام وصول نکردن کتاب هایشان ادامه دارد

دلیل این امر را می‌توان دو مسئله دانست. یکی آنکه روند انتشار کتاب در شرایط کنونی بازار نشر کند شده است. برای همین ناشران برای اعلام وصول کتاب هایشان عجله نمی‌کنند. از سوی دیگر، بنا به گفته یکی از ناشران قرار نیست کاغذ دولتی از سوی اتحادیه به ناشران برای انتشار کتاب هایشان داده شود. برای همین ناشران نیازی به اعلام وصول کتاب هایشان نمی‌بینند. چون پیش از این برای گرفتن کاغذ دولتی باید کتاب‌های منتشر شده ناشر شمرده و در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام وصول می‌شد.

بیشتربخوانید

تعدادی از ناشران هم در شرایط کنونی بازار نشر از انتشار کتاب دست کشیدند و آثار جدید منتشر نمی‌کنند. همین مسئله باعث شده است شاهد باشیم در یک ماه و نیم گذشته هیج کتابی اعلام وصول نشود. این درحالی است که چاپخانه‌ها در روز‌های تعطیلی شهر‌های قرمز به فعالیت خود ادامه می‌دادند و جزء مشاغلی نبودند که در این شهر‌ها تعطیل شوند.

آنچه بیش از همه ناشران را برای انتشار کتاب هایشان دست به عصا کرد، وضعیت بازار و اقتصاد نشر بود. میزان خرید پایین کتاب در چند ساله اخیر به خصوص در دوران شیوع کرونا باعث شد ناشران کتاب هایشان را با تعلل بیشتری منتشر کنند. در واقع علاوه بر شمارگان کتاب، عناوین کتاب‌های منتشر شده کاهش یافت تا حدی که اکنون به صفر یا نزدیک به صفر رسیده است. از سوی دیگر وضعیت گرانی کاغذ و ملزومات صنعت نشر به تبع آن اقزایش قیمت تمام شده انتشار کتاب باعث شد مولفان تمایل کمتری برای انتشار کتاب هایشان داشته باشند و بخشی از آن‌ها دیگر سراغ انتشار کتاب جدیدشان نروند. همین افزایش قیمت کتاب باعث شده است بخشی از مردم نتوانند کتاب‌های جدید را تهیه کنند.

از سوی دیگر ناشران با سخت گیری بیشتری کتاب‌های افرادی را منتشرمی‌کنند که می‌خواهند اولین کتابشان را به دست چاپ دهند. اغلب ناشران برای انتشار کتاب‌های چنین افرادی ریسک نمی‌کنند. این شرایط نشان می‌دهد بازار نشر به نوعی تعطیل شده است. در این بازار تنها ده درصد از ناشران که در هر شرایطی به فعالیتشان ادامه می‌دادند و می‌توانستند بدون گرفتن کاغذ دولتی کتاب منتشر کنند و مولفانی که پیش از این کتاب‌های منتشر شده داشتند در بازار نشر باقی می‌مانند.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/ 

نظر شما