شناسهٔ خبر: 47084505 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گالری گردی با طعم کرونا

خط قرمز کرونا زیر پای هنر!

فاطمه خلیلی

اعلام وضعیت قرمز در بسیاری از شهرها و افزایش شمار مبتلایان، باز هم مثل همیشه نتیجه‌ای جز تعطیلی و کساد به دنبال نداشت. در این میان اغلب برنامه‌های فرهنگی و هنری که در اساس با تجمع پیوند خورده‌اند نیز از جمله مشاغلی هستند که فعلا باید تا بهبود نسبی شرایط، صبر کنند؛ البته اگر صبر کنند!

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با اعلام وضعیت قرمز رنگ شهر تهران و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی پایتخت، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری همانند برگزاری نمایشگاه‌های هنری لغو و به آینده موکول شدند. هرچند که در این مدت هر گالری، ساز خودش را زد و هر مدیری سیاست فردی خودش را اتخاذ کرد؛ برخی همچنان به برگزاری نمایشگاه آن هم بدون رعایت پروتکل خاصی مبادرت می‌ورزند، برخی تعطیل شده‌ و عده‌ای هم به شبکه‌های اجتماعی کوچ کرده‌اند.

کافی است، بعد از ظهر روز یک روز جمعه یعنی همزمان با مراسم‌های افتتاحیه نمایشگاه‌های هنری، به برخی از گالری‌ها سر بزنید تا ببینید که در میان آنهایی که باز هستند، هر کدام به یک شیوه میزبان مخاطبانشان هستند.

برخی از گالری‌ها همانند «شیرین» بازدید از نمایشگاه‌ها را منوط به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کرده‌اند. روند بازدید به این صورت است که افراد به نوبت اجازه ورود به فضای نمایشگاه را دارند و به این ترتیب تعداد افرادی که در محیط بسته گالری کنار هم قرار می‌گیرند، کنترل شده است.

گالری شیرین/جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه
گالری شیرین/جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه

از سوی دیگر اما انگار کرونا در دنیای احتمالا رویایی برخی از گالری‌ها، ترس کمتری دارد. به عنوان مثال دو گالری‌ که آن ها هم مانند «شیرین» در خیابان سنایی واقع هستند و هم اکنون یکی از آنها میزبان دو نمایشگاه هنری (نمایشگاه انفرادی حبیب مرادی و نمایشگاه گروهی «فهرست ۴») است، روز جمعه (۱۷ اردیبهشت ماه) در حالی میزبان مخاطبان خود بودند که هیچ محدودیتی برای رفت و آمد وجود نداشت و تعداد زیادی از افراد در فضای نمایشگاه حضور داشتند.

یکی از گالری ها در خیابان سنایی/جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه
یکی از گالری ها در خیابان سنایی/جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه

در این میان البته باید این نکته را هم در نظر داشت که بسیاری از گالری ها در یک سال گذشته و به‌ویژه در چند ماه گذشته به طور کلی از برگزاری نمایشگاه پرهیز می‌کنند و بسیاری فعالیتشان را به فضای مجازی محدود کرده‌اند. به عنوان نمونه «گلستان» از جمله گالری‌هایی است که مدت هاست نمایشگاه حضوری ندارد و نمایشگاه‌ها در سایت رسمی این گالری برگزار می‌شوند. لی‌لی گلستان، مدیر این گالری نیز بارها تاکید کرده است که از برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین راضی و در این مدت فروش خوبی هم داشته است.  

حال باید این نکته را در نظر داشت، در حالی شاهد تفاوت عملکرد گالری‌ها هستیم که با آغاز محدودیت‌ها در سال جدیدی، هادی مظفری ـ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ـ تاکید کرده بود که با توجه به اینکه موزه‌ها و گالری‌ها جزو مشاغل دوم و سوم محسوب می‌شوند، در شرایط فعلی ملزم به رعایت قوانین ستاد ملی کرونا هستند و تا تغییر رنگ شهر تهران و بهتر شدن وضعیت، باید تعطیل باشند.

او یادآور شد که بر اساس قواعد ستاد ملی کرونا، گالری‌ها در شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار دارند باید از برگزاری نمایشگاه‌های هنری خودداری کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد نه تنها برخی از گالری‌ها ترسی از زیرپا گذاشتن خط قرمزها ندارند، بلکه نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد.

یکی از گالری ها /جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه

انتهای پیام

نظر شما