شناسهٔ خبر: 47083388 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کدام مشاغل از فردا باز می‌شوند؟

خبر آنلاین : تا کنون ۱۶ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار کرونا در کشور را اعلام کرد، به گفته سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و متاسفانه ۳۳۵ نفر از هموطنان مان جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

با احتساب آمار امروز مجموع تعداد مبتلایان و قربانیان در کشور به ترتیب به دو میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۴ نفر و ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر رسید.

تا کنون ۱۶ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.  در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا هم امروز اعلام کرد که همچنان در پیک بیماری کرونا هستیم و شاید تا یک ماه آینده از این وضعیت خلاصی پیدا نکنیم. او گفت: تنها نکته مثبت، افزایش تعداد ترخیصی‌ها است که این موضوع هم به فعالیت کمیته ترخیص بیمارستانی و کلینیک‌های سرپایی بازمی‌گردد. در حال حاضر با افزایش موارد سرپایی مواجه هستیم و تا دو هفته آینده هم موارد بستری بیمارستانی افزایش خواهد یافت. در واقع شاید روند افزایشی شدید نباشد اما کاهش محسوسی در موارد بستری و سرپایی در پایتخت نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در تهران به قله بیماری رسیده‌ایم، اظهار کرد: چند پیک مشخص هم داشتیم که شرایط خوبی نبود. موضوعی که از آن می‌ترسیم بروز یک جهش از بیماری است؛ البته هنوز جهش ایرانی کرونا شناسایی نشده است اما با توجه به تشدید و تسریع زنجیره انتقال ویروس، احتمال جهش جدید هم وجود دارد. 

توکلی با اشاره به برخی تجمعات به دنبال برگزاری برخی مراسم‌ها، درباره روند بیماری در پایتخت در ماه‌های آتی، بیان کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. زمانی آرامش ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد تا دو هفته بعد تعداد بستری و چهار هفته بعد موارد فوتی کاهش یابد؛ در حالی که کماکان شاخص مراجعه سرپایی ما تا دو یا سه هفته آینده بالا خواهد بود. 

وی درباره واکسیناسیون کرونا و الزامات آن بویژه در سالمندان نیز گفت: واکسیناسیون تنها جنبه فردی دارد و کمک می‌کند فرد یا به بیماری مبتلا نشود و یا گونه خفیف آن را تجربه کند. در مورد سالمندان نیز لزومی به انجام آزمایش پیش از تزریق واکسن نیست‌.

ممنوعیت سفر برای عید فطر اعلام شد/ کدام مشاغل از فردا باز می‌شوند؟

ممنوعیت‌ها برداشته می‌شوند؟

فعالیت مشاغل گروه شغلی ۱ و ۲ اصناف براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی از نظر کرونا مجاز است.

براساس پیشنهاد ارایه شده از سوی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا، تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز برای عبور کامل از پیک چهارم به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان این ستاد، به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، تمامی سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود.

همچنین مقرر شد از هفته آینده در شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی، کسب و کار برای گروه مشاغل یک و دو آزاد باشد.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت: امیدواریم تشدید نظارت بر رعایت پروتکل ها به ویژه در حوزه اصناف اتفاق بیفتد چرا که از روز شنبه مشاغل یک و ۲ می توانند در شهرهای قرمز و نارنجی فعالیت کنند اما سخت‌گیری‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌ها افزایش می‌یابد و اگر نقض پروتکل مشاهده و مسلم‌ شود، اصناف  متخلف در شهرهای قرمز سه هفته و در شهرهای نارنجی ۲ هفته تعطیل خواهد شد.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه های شغلی سه و چهار همچنان در شهرهای قرمز و نارنجی تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع است.

قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران نیز گفت: بازار بزرگ تهران پس از یک ماه تعطیلی از شنبه هفته آتی بازگشایی می شود و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، فعالیت صنفی گروه‌های شغلی یک و ۲ در تهران مجاز است.

وی با بیان این که فعالیت پاساژها در تهران نیز از روز شنبه بدون مانع است، ادامه داد: اصناف باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در صورت سهل انگاری بی درنگ مغازه فرد متخلف پلمب می شود.

ممنوعیت سفر برای عید فطر اعلام شد/ کدام مشاغل از فردا باز می‌شوند؟

عید فطر سفر نروید

در روزی که گذشت فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ضمن ابلاغ رسمی ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور، خواستار اتخاذ همه تمهیدات لازم برای تحقق ممنوعیت سفرها شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه ای که در نخستین ساعات صبح امروز خطاب به وزیر راه و شهرسازی و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر شد، به استناد مصوبه رؤسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مدیریت کرونا در حضور رئیس‌ محترم جمهوری، ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور، از ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ را رسما ابلاغ کرد.

فرمانده قرارگاه در این ابلاغیه، از وزارت راه و شهرسازی و ناجا خواست، با پیش بینی همه تمهیدات لازم، ممنوعیت کلیه سفرها در همه مناطق کشور فارغ از هرگونه رنگ بندی کرونایی را در بازه زمانی مصوب، به نحو کامل محقق کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در رونوشت این ابلاغیه، ضمن جلب همکاری کامل جمعیت هلال احمر برای اجرای مصوبه ممنوعیت سفرها، از سازمان صدا و سیما خواست موضوع ممنوعیت سفرها را از طریق شبکه های پر مخاطب رادیو و تلویزیون، مستمرا اطلاع رسانی نماید.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت سفر در ایام تعطیلی عید فطر اعلام کرد: «بر این اساس سفرهای شخصی جاده‌ای ممنوع است و وزارت راه با همکاری نیروی انتظامی با شدت ابلاغیه ستاد کرونا را اجرا می‌کند.»

محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به ابلاغیه وزیر کشور ممنوعیت تمام سفرها شامل سفرهای هوایی و ریلی نیز می‌شود،‌ اظهار کرد: خیر، جابجایی‌ها از طریق حمل‌ونقل عمومی با توجه به رعایت کامل دستورالعمل‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام می شود.

نظر شما