شناسهٔ خبر: 47056795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آخرین وضعیت اصناف در دوران پاندمی

دنیای‌اقتصاد : رئیس اتاق اصناف ایران گفت: مصوبات ستاد مبارزه با کرونا برای جبران خسارت اصناف، ارزشمند، اما ناکافی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی با اشاره به صدمات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا اظهار کرد: عدم تامین حداقل‌های جبرانی از سوی دولت و اکتفا به برخی استمهال و تعویق تعهدات دیون دولتی شرایط سخت ناشی از محدودیت‌های کرونایی پیش روی اصناف را تشدید کرده است؛ چراکه همچنان بیشترین کم لطفی‌ها به کسب‌وکارها از سوی سازمان‌های تامین اجتماعی، مالیات، بانک‌ها و بعضی از مالکان واحدهای تجاری که بعضا نیز از دستگاه‌های اجرایی یا نهاد‌های وابسته هستند، صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود مکاتبات مکرر و جلسات مستمر مسوولان اتاق اصناف ایران با مدیران دولتی و مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیمات اخیر این ستاد مبنی بر الزام بانک‌ها به اجتناب از صدور گواهی عدم پرداخت چک تا ۲۰ اردیبهشت و امهال پرداخت مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده تا پایان خرداد اگرچه ارزشمند اما نا کافی است.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: اگرچه این تصمیم دولت در جهت کاهش آسیب‌های وارده به جامعه اصناف کشور بوده اما این‌گونه تصمیمات و مدت امهال مذکور، به هیچ‌وجه متناسب با میزان خسارات و ضرر و زیان اصناف طی ۱۴ ماه گذشته نخواهد بود.

ممبینی گفت: اکنون با گذشت بیش از چهارده ماه تمرین و ممارست در تلاش برای مهار ویروس کرونا و قطع زنجیره آن، به‌نظر می‌رسد دست‌اندرکاران باید با تمرکز براین تجربیات ارزشمند و همراهی کسبه در اجرای پروتکل‌ها، امکان فعالیت عادی کسب‌وکارها را فراهم کرده و از ضرر و زیان بیشتر ایشان جلوگیری کنند.  وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران به دنبال پیشنهادهای سال ۱۳۹۹، باردیگر خواستار بازنگری در محدودیت‌های فعالیت مشاغل کشور است. در همین راستا و از طریق کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی این پیشنهادها در حال پیگیری است. همچنین از روسای اتاق‌های سراسر کشور خواسته شده تا این پیشنهادها ازطریق ستادهای استانی نیز پیگیری شود و امیدواریم ستاد ملی کرونا هرچه سریع‌تر با آن موافقت و ابلاغ کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف به‌عنوان پیشانی تعامل‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه و به علت تعامل بیشتر با مردم، متاسفانه از ابتدا بیش از سایر نهادها در معرض این ویروس بوده و ضرر و زیان و محدودیت‌های سنگین‌تری را نسبت به سایر بخش‌ها متحمل شده‌اند و نیز بیشترین همراهی و همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از خود به نمایش گذاشته‌اند. همچنین در همراهی و تبعیت از محدویت‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص ممنوعیت فعالیت گروه‌های شغلی در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اصناف مشمول خسارات جبران ناپذیری شده‌اند.

وی گفت: انتظار می‌رود دولت به پاس همراهی و تحمل خسارات سنگین اصناف و با عنایت به بسته‌های پیشنهادی متعددی که از سوی اتاق اصناف ایران ارائه شده است، حداکثر حمایت‌ها را از جامعه اصناف کشور درخصوص امهال بیشتر مالیات بر عملکرد و مالیات ارزش افزوده، بخشودگی سهم کارفرما در بیمه تامین اجتماعی و چک‌های برگشتی داشته باشد؛ چراکه لطمه به بزرگ‌ترین نهاد بخش خصوصی اقتصاد می‌تواند آثار جبران ناپذیری برای جامعه در پی داشته باشد.

وی اظهار کرد: همچنان که در یک سال و چند ماه گذشته سعی و تلاش همه آحاد جامعه برای کاهش فشار از روی کادر بهداشتی کشور بوده تا بتوانند در مقابله با این ویروس منحوس تاب آورده و به سلامت جامعه کمک کنند، به مسوولان یادآوری می‌کنیم جامعه اصناف که علاوه بر خسارت‌های اقتصادی با آسیب‌های روحی و روانی، افسردگی و بلاتکلیفی از آینده روبه‌رو هستند نیز در آینده باید با شدت بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی در برون‌رفت از شرایط حاضر نقش‌آفرینی کنند و این مستلزم توجه بیشتر به مشکلات آنها و جبران جدی خسارات آنهاست.

اتمام حجت اصناف با دولت برای تغییر روال تعطیلی‌ها

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تلاش‌های بسیار گسترده و موثری برای بازگشایی صنوف، گروه‌های ۲ و ۳ در حال انجام است، گفت: از دو هفته قبل رایزنی‌ها شروع شده و با مکاتبه با رئیس‌جمهور و جلسات با سایر مسوولان در ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم نوده‌فراهانی با تاکید براینکه جلسات مثبتی با استاندار تهران و معاون امنیتی و انتظامی استاندار و همچنین ذوالفقاری، دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفته است، ادامه داد: در جلسات با مسوولان حوزه استانی و کشوری به نتایج خوبی رسیدیم که در هفته آینده و پس از تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا نتیجه نهایی را به اطلاع صاحبان صنوف خواهیم رساند.

وی در ادامه بیان کرد: به رئیس‌جمهور و دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اطلا‌ع‌رسانی کردیم که درصورت ادامه این روند (تعطیلی اصناف و فعال بودن سازمان‌های مطالبه‌گر مانند بانک‌ها، مالیات و عوارض شهرداری و...) اصناف دیگر امکان رعایت دستورالعمل‌های صادرشده را نخواهند داشت.

فراهانی اضافه کرد: ما معتقدیم نباید مسیر همکاری اصناف با دولت در مدیریت و مقابله با ویروس کرونا یک جاده یک‌طرفه باشد به این مفهوم که فقط اصناف تعطیل شوند، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی بخورند و بابت این همه صدمه کوچک‌ترین حمایت و پشتیبانی از اصناف صورت نگیرد.

رئیس اتاق اصناف تهران در پایان اظهار کرد: حرف آخر بنده این است که ما با دولت بابت لزوم تغییر روال فعلی تعطیلی اصناف اتمام حجت کردیم و امیدواریم هرچه زودتر مشکلات اصناف در دولت هم مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما