شناسهٔ خبر: 47054130 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

حذف چهار صفر از پول ملی کی اجرایی خواهد شد؟

اقتصاد ایران: حذف چهارصفر با چاپ اسکناس های جدید و کمرنگ چاپ شدن صفرها کلید خورده و همچنین همتی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده همه چیز برای اجرای کامل این مساله مهیاست.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،برخی از اقتصاددانان و کارشناسان بر این باورند که حذف چهار صفر غالبا در دوره های بی تورم انجام می‌شود و بانک مرکزی در این دوره طوفان تورمی نباید این کار را انجام دهد و برخی دیگر اعتقاد دارند حذف چهار صفر می‌تواند به قدرتمند شدن پول ملی ایران حتی در ظاهر منجر شود.

یک اقتصاددان درباره حذف چهارصفر در این دوره گفت: به اعتقاد بنده این مساله را باید کاری خنثی تلقی کرد زیرا با برداشته شدن صفر، اعداد در صورت‌های مالی و معاملات کوچکتر می‌شوند و نگهداری حساب ها آسان‌تر می شود البته ممکن است در کوتاه مدت موجب اشتباهاتی نیز شود چرا که حذف صفرها برای برخی افراد می‌تواند موجب دردسرهایی شود.

کامران ندری افزود: این مساله اثر خاصی ندارد و هزینه‌ای هم برای اقتصاد ندارد زیرا هر سال بانک مرکزی مقداری از اسکناس‌های فرسوده را از رده خارج می کند و بدین ترتیب می تواند به همان میزان نسبت به چاپ و انتشار اسکناس های جدید با حذف چهار صفر اقدام کند.

    این مساله تغییر اسمی است و تغییر واقعی نیست که منجر به قدرتمند شدن پول ملی شود

وی ادامه داد: مسکوکات نیز چند سالی است که از رده خارج شده زیرا ارزش ذاتی و آلیاژی که برای ضرب آنها استفاده می‌شود از ارزش اسمی آنها بیشتر است بنابراین این مسکوکات از دور خارج شده اند البته بنده در این سال ها مشاهده نکرده ام که مسکوکات جدید ضرب شده باشد از این رو معتقدم چنین اقدامی اثر مثبت یا منفی بر اقتصاد نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه درباره .اکنش به اظهارات برخی موافقان مبنی بر اینکه حذف چهار صفر به قدرتمند شدن ظاهری پول ملی می انجامد، گفت: فکر می کنم این طرح معطوف به تغییر اسمی است و تغییر واقعی اتفاق نمی افتد که منجر به قدرتمند شدن پول ملی شود به عبارت دیگر واحد تغییر پول، تغییری اسمی است و اثر واقعی بر روی اقتصاد نخواهد داشت.

 او در جواب این پرسش که آیا بیم آن نیم رود اجرای این طرح در دوره تورمی زمینه را برای بازگشت صفرها فراهم کند؟ گفت: اقتصاد ایارن در شرایطی استثنایی است . از یک سو نیازمند اصلاحات گسترده اقتصادی است و از سوی دیگر منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است.

این کارشناس در توضیح این مطلب اضافه کرد:نتیجه مذاکرات وین می تواند اثر واقعی بر اقتصاد ایران بگذارد زیرا برداشته شدن تحریم‌ها موجب ایجاد گشایش‌هایی در اقتصاد ما می‌شود ولی اینکه فکر شود با برداشته شدن تحریم‌ها همه مشکلات حل می‌شود؛ باید گفت خیر این چنین نیست و ما در اقتصاد دارای مشکلات ساختاری هستیم وتورم در این مشکلات ریشه دارد.

وی ادامه داد: از جمله این مشکلات ساختاری می توان به ناترازی ها موجود در بانک ها ، کسری بودجه دولت، کسری های شرکت های تولیدی به ویژه در بخش دولتی ، مشکلاتی که سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی با آن مواجه هستند، اشاره کرد و باید گفت همه این موارد موجب به وجود آمدن تورم مزمن شده که به دلیل تحریم و شرایط حاد ناشی از آن ، تورمی که در سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تجربه کردیم از میانگین تورم بلند مدت بالاتر رود.

ندری توضیح داد: برداشته شدن تحریم‌ها می توان کمک کند تا تورم به آن میزان میانگین تورم بازگردد که در شرایط فعلی باید تورم میانگینی در محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد داشته باشیم.احتمالا اجرای برنامه حذف چهرا صفر هم با این دوره تلاقی خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته شاید مانند سال ۹۶ این تورم به کمتر از رقم میانگین کاهش یابد و چند سال ممکن است از این رقم فراتر رود و به ۲۵ تا ۲۶ درصد برسد بنابراین تورم شدید ۵۰درصدی که که در سال ۹۹ شاهد آن بودیم، با برداشته شدن تحریم احتمال وقوع مجدد آن در سال ۱۴۰۰ بسیار کاهش می یابد اما تورم میانگین بر سر جای خود باقی می ماند و متوسط نرخ بلند مدت را تا زمانی که بتوانیم مشکلات ساختاری در اقتصاد حل شود، خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار تورم ماهانه فروردین ماه ۲.۷ درصد بوده که تورم بالایی محسوب می شود البته معمولا در ماه‌های نخست به دلیل تغییرات قیمتی به ویژه در بخش کرایه حمل و نقل عمومی، تورم افزایش می یابد.

ندری تاکید کرد: انتظار داریم اگر تحریم ها برداشته شود، تورم ماهانه به سمت کاهش حرکت کند، تورم فروردین ماه به نسبت بالا بود اما انتظار می رود که پس از برداشته شدن تحریم ها و آرامش در اقتصاد اتفاق بیافتد، ‌تورم سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ پایین تر باشد./خبرآنلاین

نظر شما