شناسهٔ خبر: 47047491 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت اساتید دانشگاه داغستان از تشکیل دولت مستقل فلسطین

مسکو - ایرنا - اساتید دانشگاه دولتی داغستان در نشستی که به مناسبت روز قدس در این دانشگاه برگزار شد خواستار حمایت جوامع بین المللی برای آزادی فلسطین و تشکیل دولتی مستقل برای فلسطینیان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا در این نشست پروفسور «آرسن محمد اف» رییس مرکز تاریخ و فرهنگ شرق دانشگاه دولتی داغستان در مورد تاریخچه فلسطین و اشغال سرزمین های آن و تشکیل دولت صهیونیستی سخنرانی و  خاطر نشان کرد که مبارزه ملت مظلوم فلسطین که در گذشته دولت شوروی از آن حمایت می کرد بر حق است و مجامع بین المللی باید وارد عمل شوند و از فلسطین آزاد حمایت کنند.

وی افزود: مسئله قدس در همه دنیا بین مسلمانان از جمله در بین مسلمانان روسیه از اهمیت والایی برخوردار است و روز به روز توجه به این موضوع بیشتر می شود.

محمد اف اظهار داشت  مسلمانان روسیه با مسلمانان فلسطین همدل و همراه هستند و روز قدس در واقع روزی  مهم برای نشان دادن این همدلی است.



وی همچنین گفت: ملت مظلوم فلسطین حق دارد تا دولت مستقل ملی تشکیل دهد.

خانم «شاهروزاد گالباتسوا» استاد دانشکده خاورشناسی دانشگاه داغستان هم حمایت جمهوری اسلامی ایران از نهضت‌های آزادیخواه فلسطین را خیلی مهم و تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: در بیست سال گذشته کمکها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بود که نگذاشت فلسطین و مردم آن سرزمین نابود شوند.

جمهوری اسلامی در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی حامی اصلی ملت مظلوم فلسطین بوده و از زمانی که با ابتکار بی نظیر امام خمینی (ره) اخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس نامگذاری شد همبستگی مسلمانان برای مبارزه با جنایت و اشغالگری صهیونیستها شکل جهانی به خود گرفت.



دکتر نوری محمدزاده هم از دولتهای منطقه عربی به خاطر نادیده گرفتن مظلومیت های مردم بی دفاع فلسطین و برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر که ثابت کننده خیانت آن دولتها است به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: امروز دولتهای مسلمان و غیر مسلمان برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین باید فعالانه وارد عمل شوند و نگذارند تا این نقطه سیاهی که بر روی بشریت امروز نشسته بیشتر شود و امید به عدالت را در جهانیان از بین ببرد.

محمد زاده گفت : مساله قدس شریف بزرگترین مساله جهان اسلام است و تا زمانی که این مساله بطور کامل حل نشود، به تلاش های خود برای کمک به حل آن ادامه می دهیم و هرگز از یاد نخواهیم برد. 



 رییس مرکز ایرانشناسی دانشگاه دولتی داغستان نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را یادآوری کرد و یاد آن شهید والامقام را گرامی داشت.

محمد رشید حسنوف رییس دانشکده خاورشناسی دانشگاه داغستان نیز در این نشست مقاله ای با عنوان نقش روسیه در تحولات امروز آسیای غربی ارایه کرد و گفت امروز برخی از قدرتها دنبال بیرون راندن روسیه از این منطقه هستند ولی چنانکه ما شاهد هستیم نقش کشور ما در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا پر رنگتر و مؤثرتر می شود.

نظر شما