شناسهٔ خبر: 47046683 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

رئیس اتاق اصناف تهران:

اتمام حجت اصناف درباره تعطیلی‌ها/ خسارت روزانه ۵ هزار میلیاردی اصناف

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: ما با دولت بابت لزوم تغییر روال تعطیلی اصناف اتمام حجت کردیم و امیدواریم مشکلات اصناف مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قاسم نوده‌فراهانی با تاکید بر اینکه جلسات مثبت و خوبی با استاندار تهران و معاون امنیتی و انتظامی استاندار و همچنین ذوالفقاری دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفته است، گفت: در جلسات با مسئولان حوزه استانی و کشوری به نتایج خوبی رسیدیم که ان شاالله در هفته آینده و پس از تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا نتیجه نهایی را به اطلاع صاحبان صنوف خواهیم رساند.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران ایران، او در ادامه بیان کرد: به رئیس‌جمهور و دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اطلاع‌رسانی کردیم که در صورت ادامه این روند (تعطیلی اصناف و فعال بودن سازمان‌های مطالبه‌گر مانند بانک‌ها، مالیات و عوارض شهرداری و …) اصناف دیگر امکان رعایت دستورالعمل‌های صادره را نخواهند داشت.

فراهانی افزود: ما معتقدیم نباید مسیر همکاری اصناف با دولت در مدیریت و مقابله با ویروس کرونا یک جاده یکطرفه باشد به این مفهوم که فقط اصناف تعطیل شوند، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی بخورند و بابت این همه صدمه کوچکترین حمایت و پشتیبانی از اصناف صورت نگیرد.

رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: حرف آخر بنده این است که ما با دولت بابت لزوم تغییر روال فعلی تعطیلی اصناف اتمام حجت کردیم و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات اصناف در دولت هم مورد توجه قرار گیرد.

خسارت روزانه ۵۰۰۰ میلیاردی اصناف

در همین رابطه، محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف نیز از کاهش فروش روزانه ۵۰۰۰ میلیارد تومان اصناف در محدودیت‌های اخیر کرونایی خبر داد.

به گزارش ایسنا،  وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی در گروه ۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در گروه ۲ و حدود ۳۰ هزار واحد در گروه ۳ و ۴ هستند. بنابراین اتاق اصناف پیشنهاد داده گروه ۲ در شهرهای قرمز مجاز به فعالیت باشند. اما این موضوع باید همزمان با قول اتحادیه‌های صنفی برای تشدید نظارت‌ها و هماهنگی با ستاد کرونا باشد.

وی همچنین از کاهش فروش ۵۰ هزار میلیارد تومانی واحدهای صنفی در دو هفته تعطیلات آذر ماه سال قبل خبر داد و گفت: در مدت یاد شده ۸۹۳ هزار فقره چک اصناف به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برگشت خورد. اگر بعد خانوار را ۳.۸ در نظر بگیریم بیش از سه میلیون نفر از این وضعیت آسیب دیدند. بسیاری از این خسارت‌ها از سود نیست بلکه از هزینه‌های جاری مثل اجاره است. از طرف دیگر خیلی از واحدهای صنفی نوپا هستند و پس‌اندازی ندارند، بنابراین در شرایط فعلی تحت فشار هستند.

مجتبایی با اشاره به نبود حمایت‌های دولتی در شرایط محدودیت، تصریح کرد: سه مصوبه اخیر هم جزو کم‌ترین پیشنهادات اتاق اصناف بود. برای مثال همین فرصت برگشت نخوردن چک‌ها کافی نیست و باید حداقل ۴۰ روز در نظر گرفته می‌شد. چراکه واحد صنفی بعد از ۲۰ روز بسته بودن وضعیت خوبی ندارد.

به گفته وی محاسبات نشان می‌دهد طی محدودیت‌های هفته‌های اخیر نیز اصناف روزانه ۵ هزار میلیارد تومان کاهش فروش دارند. این در حالی است که شاغلان در بخش مشاغل کوچک و متوسط با خانواده‌هایشان حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند که باید در این شرایط اوضاع آن‌ها را درک کرد. این وضعیت به کل اقتصاد مربوط است و حتی توان مردم برای دریافت خدمات درمانی کاهش پیدا می‌کند.

سهم صنوف در شیوع کرونا ۱۵ درصد است

دبیرکل اتاق اصناف همچنین خواهان انعطاف بیشتر در بحث تعطیلی مشاغل شد و گفت: پیشنهاد ما این است که با تلفیقی از واکسن زدن و حمایت و رعایت حداکثری پروتکل‌ها و مسئولیت‌پذیری و نظارت بیشتر، بخش عمده اصناف را از حکم کلی تعطیلی خارج کرد. نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از ۱۵ درصد است و سهم حمل و نقل عمومی خیلی بیشتر است.

به گفته وی در فروردین ماه ۵۶۰ هزار بازرسی انجام شده و حدود ۵۳۰۰ واحد صنفی متخلف پلمب شدند.

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما