شناسهٔ خبر: 47042772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

۱۴ هزار تن نهاده دامی در خراسان‌جنوبی توزیع شد

بیرجند-معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: ۱۴ هزار تن نهاده دامی طی فروردین ماه در خراسان‌جنوبی توزیع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم ابراهیمی، صبح چهارشنبه در نشست خبری اظهارکرد: در دو سال قبل به واسطه بارندگی‌های زمستان و بهار وضعیت مراتع ما بسیار خوب و موجب افزایش حجم دام در خراسان‌جنوبی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اما در سال زراعی جاری به علت کاهش شدید بارندگی که در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است، تعادل حجم دام و مراتع در خراسان‌جنوبی از بین رفته است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه حجم توزیع نهاده دامی در فروردین ماه ۱۴۰۰ در خراسان‌جنوبی به ۱۴ هزار تن رسیده است، بیان‌کرد: پیش بینی ما این است که حجم نهاده دامی در اردیبهشت ماه به ۱۸ هزار تن برسد.

وی گفت: در سال گذشته در مجموع ۸۱ هزار تن نهاده توزیع شده است که در دو- سه ماه آخر سال به ۹ هزار تن در ماه رسید.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در زمینه خرید دام سبک توسط شرکت پشتیبانی امور دام گفت: خرید دام در شرایط خشکسالی اقتصادی با خرید تضمینی در راستای تأمین گوشت متفاوت است و قیمت آن در حدی خواهد بود که تنها از ضرر رسیدن به دامدار جلوگیری کند.

ابراهیمی اظهارکرد: در زمینه توزیع اقلام یارانه‌دار چون نهاده دامی تلاش ما این است که با تعدد انبارها و تشکل‌های توزیع کننده از تجمع جلوگیری شود ولی می‌دانیم که حجم نهاده دولتی توزیع شده کفاف غذایی دام را نمی‌کند.

وی در زمینه تولید علوفه هیدروپونیک بیان‌کرد: در زمینه تولید علوفه هیدروپونیک کم آب توصیه ما این است که واحدها در این زمینه برای خود مصرفی (مصرف خود واحد دامداری) وارد شوند و نگاه تجاری نداشته باشند چرا که این علوفه باید زود مورد استفاده قرارگیرند.

معاون بهبود تولید دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در زمینه سامانه بازارگاه ادامه‌داد: این سامانه شفافیت را برای مصرف کننده به همراه داشته است چرا که در گذشته در زمینه نهاده‌ها دلال‌ها و واسطه‌ها ورود پیدا می‌کردند و نهاده با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شد.

ابراهیمی با بیان اینکه توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه برای واحدهای طیور گوشتی و تخم‌گذار انجام شده است، افزود: واحدهای دامداری شیری و صنعتی نیز اقدامات مورد نیاز برای دریافت نهاده از طریق سامانه را در ماه جاری انجام دهند تا در ماه آتی با مشکل رو به رو نشوند.

وی در زمینه کشتار دام مولد گفت: در شرایط طبیعی خروج و کشتار ۲۰ تا ۲۵ درصد از دام گله به واسطه جای‌گزینی با دام جوان طبیعی است که در سال‌های خشکسالی تا ۳۰- ۳۵ درصد هم می‌رسد و اگر آمار از این بیشتر شد، جای نگرانی دارد.

معاون بهبود تولید دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به دیدار رئیس جهاد کشاورزی و نمایندگان استان با معاون وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: در این سفر قول تأمین ۶ هزار تن جو و ۷ هزار تن ذرت علاوه بر سهمیه‌های ماهیانه داده شد.

نظر شما