شناسهٔ خبر: 47034964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رئیس مجلس و وزیر کشور اعتراض‌ها را بررسی کردند

جزئیات رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر

دنیای‌‌اقتصاد : موضوع رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر در مرحله بررسی هیات‌های نظارت، در چند روز اخیر انتقادهای بسیاری از چهره‌های سیاسی و فعال حزبی را به‌دنبال داشت. این انتقادها تا آنجا پیش رفت که روز گذشته وزیر کشور در دیداری با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع پرداختند.

صاحب‌خبر -

آمار بررسی هیات نظارت و هیات اجرایی حاکی از آن است که ۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شده‌اند. این مطلب را شکرالله حسن‌بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در نوزدهمین جلسه این ستاد اعلام کرد. براساس آماری که این ستاد اعلام کرده است، در استان تهران ۵۹۳۹ نفر داوطلب عضویت در شوراهای شهر بودند که از این تعداد تا زمان بررسی هیات اجرایی، یک درصد انصراف دادند و ۹۰ درصد از داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی تایید و ۹ درصد ردصلاحیت شدند؛ همچنین از ۵۳۳۱ پرونده که در اختیار هیات‌های اجرایی شهرستان قرار گرفت، ۹ درصد معادل ۵۰۸ نفر رد شدند. حسن‌بیگی در این باره تاکید کرد که میانگین ستاد کشوری نیز همین میزان است.

آمار اعلامی از سوی رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز نشان می‌دهد که بیشتر رد‌صلاحیت‌ها در مرحله بررسی در هیات‌های نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا رخ داده است؛ موضوعی که برخی چهره‌های سیاسی و فعال حزبی ازجمله سیدحسن خمینی، معصومه ابتکار، عباس آخوندی، محسن هاشمی و همچنین الیاس حضرتی به آن واکنش نشان داده و برخی از این افراد در نامه‌هایی به حسن روحانی و همچنین محمدباقر قالیباف، درباره پیامدهای این موضوع هشدار دادند.

آمار ستاد انتخابات استان تهران حاکی از آن است که در مرحله بررسی پرونده داوطلبان در هیات نظارت، ۳۵ نفر انصراف دادند و ۴۲۵۰ داوطلب معادل ۸۰ درصد تایید و ۲۰ درصد معادل ۱۰۴۱ نفر رد شدند. البته ممکن است که این آمار با نظر هیات عالی نظارت تغییر کند.

گرچه آمار کلی از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر نشان می‌دهد که ۹ درصد از این افراد در مرحله بررسی پرونده در هیات‌های اجرایی و همچنین ۲۰ درصد دیگر نیز در مرحله هیات نظارت رد صلاحیت شدند اما آمارها در بخشی دیگر جالب تر است. آمارهایی که میزان رد صلاحیت اعضای فعلی شورای شهر که برای دوره ششم داوطلب شده‌اند را گزارش می‌کند. براساس آنچه حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرده است، از اعضای شورای شهر فعلی ۲۳۲ نفر داوطلب دوره ششم هستند که از این تعداد ۶۹ نفر معادل ۲۹ درصد توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند و ۱۱۹ نفر معادل ۵۱ درصد آن توسط هیات نظارت رد شدند.

رد صلاحیت‌ها در تهران

این درصد در تهران چشمگیر است تا آنجا که در مجموع آمار بررسی هیات نظارت و هیات اجرایی، ۸۱ درصد اعضای فعلی شورای شهر استان تهران رد صلاحیت شده‌اند.

از ۲۱ عضو فعلی شورای شهر تهران، ۱۲ نفر در انتخابات شورای شهر ششم ثبت‌نام کردند و حالا با اعلام صلاحیت تایید شدگان، مشخص شده که از این تعداد تنها دو نفر تایید صلاحیت و مابقی «رد» صلاحیت شدند. علی اعطا، حجت نظری، الهام فخاری، محمود میرلوحی، افشین حبیب‌زاده، محمد سالاری، محمدجواد حق‌شناس، زهرا نژادبهرام، آرش میلانی زهرا صدراعظم نوری ازجمله نمایندگان فعلی شورای شهر تهران هستند که «رد صلاحیت» شده‌اند و مجید فراهانی و محمد علیخانی تنها نمایندگان فعلی شورای شهر تهران هستند که برای انتخابات دوره ششم، تایید شده‌اند.

در میان اعضای فعلی شورای شهر تهران، محسن هاشمی، ناهید خداکرمی و بهاره آروین رسما عدم ثبت‌نام خود برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر را اعلام کرده بودند و همچنین «ایسنا» خبر داده که مرتضی الویری، احمد مسجدجامعی، شهربانو امانی، ابراهیم امینی، حسن رسولی و حسن خلیل‌آبادی نیز در انتخابات دوره ششم شورای شهر ثبت‌نام نکردند.

استدلال هیات نظارت

با این همه احمد نادری رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران با بیان اینکه در شهرهای استان تهران ۸۶ درصد نامزدها احراز صلاحیت شده‌اند، گفت: ۴ درصد رد صلاحیت‌ها به‌دلیل نقص مدرک و ۱۰ درصد هم به‌دلیل عدم استعفا در مهلت زمانی معین بوده است. نادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره جزئیات رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران گفت: تنها کمتر از ۱۴ درصد افرادی که در انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند، به‌دلایل مشخص و کاملا شفاف احراز صلاحیت نشده‌اند.

او افزود: عده‌ای از داوطلبان دقت کافی را نداشتند و همین موضوع باعث شده است که ۹۷ نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای استان تهران احراز صلاحیت نشوند. نادری با انتقاد از انتقادهای اخیر به رد صلاحیت‌ها گفت: اینکه مباحث را سیاسی جلوه داده و هیاهوهای بی‌مورد رسانه‌ای ایجاد شود بدون آنکه دقت شود و اصل مطلب شفاف باشد، دور از اخلاق حرفه‌ای بوده و بی‌انصافی است. رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران گفت: قریب به ۱۰ درصد افرادی که رد صلاحیت شده‌اند به دلایل مختلفی احراز صلاحیت نشده‌اند که می‌تواند به عدم استعفای داوطلب مربوطه از سمت رسمی‌اش مربوط باشد که باید در مهلت زمانی مقرر این کار را انجام می‌داده است، یا برخی دیگر از موارد مربوط به آن است که در ماده ۳۰ و ۳۳ قانون تشکیلات و وظایف قانون انتخابات شوراهای اسلامی قید شده است.

جلسه قالیباف و وزیر کشور

در میان انتقادهایی که در روزهای اخیر درباره رد صلاحیت‌های انتخابات ششمین دوره شورای شهر مطرح شده است، می‌توان به نامه الیاس حضرتی دبیرکل «حزب اعتماد ملی» خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اشاره کرد که در آن نوشت: «نامی بهتر از «پاکسازی سیاسی» نمی‌توان برای عملکرد هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت انتخابات شوراها گذاشت.»

پس از این انتقادها و اعتراض‌ها بود که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیرکشور و هیات نظارت بر انتخابات شوراها دیدار کرد و به بررسی وضعیت بررسی صلاحیت افراد پرداختند. در جلسه‌ای که روز یکشنبه برگزار شد و جزئیات آن را ظهر روز گذشته بابک نگاهداری مشاور رئیس مجلس توضیح داد، قالیباف تاکید کرد که نباید تنگ نظرانه برخورد کرد. قالیباف همچنین خواستار آن شد که صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است، تایید شود. به گفته نگاهداری در این جلسه که با حضور ریاست مجلس، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، معاون پارلمانی وزارت کشور و تعدادی از اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها برگزار شد، گزارشی در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و وضعیت نامزدهای این انتخابات به ریاست مجلس ارائه شد.

او افزود: محمدباقر قالیباف در این جلسه تاکید کرد که حضور افراد متخصص، متعهد و دارای تجربه در زمینه‌های مرتبط با مدیریت شهری در شوراها می‌تواند موجب ارتقا و بهبود شرایط محیطی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرها شود؛ بنابراین نباید انتخابات شورای شهر و روستا، کم‌اهمیت در نظر گرفته شود و احراز صلاحیت نامزدهای این انتخابات باید با دقت صورت گیرد و حقی از هیچ فردی زائل نشود. نگاهداری به نقل از قالیباف گفت: هم باید خطوط قرمز قانونی و نظر مراجع مورد استعلام مورد نظر باشد و هم در عین حال از رویکرد جناحی جدا دوری شود. درباره هر دو جناح سیاسی نباید دایره صلاحیت‌ها آن‌قدر تنگ شود که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند. با توجه به آنچه برخی جناح‌های سیاسی می‌گویند لازم است که کاملا منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی، هیات نظارت عمل کند.

نظر شما