شناسهٔ خبر: 47030450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نتایج اولیه قرنطینه ترکیه و انتظار معجزه برای صنعت توریسم

تسنیم

کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون‌ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کمتر از یک هفته از قرنطینه ۱۸ روزه ترکیه سپری شده و شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

با این حال، شمار تلفات بالاست و تناقض واقعی اینجاست که وضعیت کنونی نمی تواند همچون یک قرنطینه و تعطیلی جدی تلقی شود. چرا که چند میلیون نفر از شهروندان فعال در بخش های صنعت، تولید و خدمات، برای ادامه کار همیشگی خود، مجوز تردد دریافت کرده اند و به گواه گزارشگران شبکه های تلویزیونی ترکیه، در اغلب کلانشهرها و به ویژه در استانبول، آنکارا، ازمیر و چندین شهر دیگر، هنوز هم ازدحام نگران کننده ای در خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می شود و در مترو، اتوبوس و مینی بوس ها، می توان ده ها هزار شهروند ترکیه ای را مشاهده کرد که به صورت ایستاده و به هم چسبیده، هدف اصلی قرنطینه و اصل فاصله گذاری را به چالش می کشند.

آمارها چه می گویند؟

در ایام اوج و رکوردزنی شیوع کرونا در ترکیه، مقامات بهداشتی این کشور، ابتلای ۶۷ هزار نفر به کرونا در بازه زمانی ۲۴ ساعته را ثبت کردند که رقمی بسیار نگران کننده بود. اما حالا این رقم به مرز ۲۵ هزار نفر در شبانه روز رسیده که یک کاهش ابتلای جدی و چشمگیر است، اما مساله نگران کننده اصلی این است که با وجود کاهش آمار مبتلایان، شمار تلفات بالاست و در ۲۴ ساعت اخیر در ترکیه، ۳۴۷ بیمار کرونایی، جان خود را از دست داده اند.

کشور ترکیه , کرونا ,

وزارت بهداشت ترکیه در روزها اخیر، همواره شمار بالایی از انجام تست را ثبت کرده و این عدد بین ۲۴۵ هزار مورد تا ۳۰۰ هزار مورد در شبانه روز، در نوسان بوده و در ۲۴ ساعت اخیر در ترکیه، ۲۴۴ هزار تست کرونا انجام شده و از آغاز شیوع کرونا در ترکیه تا امروز، جمعاً ۴۸ میلیون تست انجام شده که با توجه به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ترکیه، رقم قابل توجهی است.

از آغاز دوران شیوع کرونا تاکنون در ترکیه ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مبتلا شده و شمار فوت به عدد ۴۱ هزار و ۱۹۱ نفر رسیده است.

ترکیه و حواشی سیاسی و عقیدتی کرونا

در اثنای اعمال تعطیلی ۱۸ روزه کرونایی در ترکیه، دولت دستور داد که فروش مشروبات الکلی در کلیه فروشگاه ها حتی به صورت بطری و بسته بندی و به منظور انتقال به منازل، ممنوع شود.

این تصمیم دولت، واکنش های منفی فراوانی به دنبال آورد و برخی از احزاب مخالف دولت، اعلام کردند این هم ترفند جدیدی از سوی حزب عدالت و توسعه برای از بین بردن لائیسم و حکمفرما کردن یک ساختار سیاسی و اجرایی مبتنی بر حکومت دینی در ترکیه است.

اما مقامات دولت اردوغان اعلام کرده اند که ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی، دلیل دیگری دارد و کشورهایی همچون هندوستان، فرانسه، تایلند و آفریقای جنوبی نیز دست به چنین اقدامی زده اند.

توجیه و استدلال این کشورها، این است که به طور معمول، درصدی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی، یا دچار مسمومیت و بیهوشی شده و به بیمارستان می روند و یا بر اثر نزاع و درگیری به بیمارستان می روند و در نتیجه، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به شدت با کرونا درگیر هستند، با بار اضافی و مشکلات مضاعف روبرو می شوند.

کشور ترکیه , کرونا ,

یکی دیگر از حواشی اخیر قرنطینه ۱۸ روزه در ترکیه، سرپیچی برخی از گروه های دینی از ممنوعیت اجتماع در مساجد است.

دولت ترکیه تصمیم گرفت، اقامت نمازهای شبانه تراویح در مساجد ممنوع شود و برای ایام اعتکاف نیز، امکان تجمع وجود نداشته باشد. اما گروه دینی فرقان به رهبری آلپ ارسلان کویوتلو از پیروان خود خواست در مساجد کلانشهر آدانا اجتماع کنند و اعتکاف را همچون سالیان گذشته انجام دهند.

خود کویوتلو و پسرش نیز در این مراسم شرکت کردند و اجتماع صدها تن از هواداران او در چند مسجد آدانا و همچنین در گازی عنتاب، کار را به جایی رساند که پلیس برای متفرق کردن مردم، از نیروی ویژه ضربت استفاده کرده و حتی در شبستان مسجد، گاز خردل به کار بگیرد. کویوتلو نیز همراه با فرزند و چند تن از همراهانش، بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد.

توریست ها بیایند، یا بمانند پشت در؟

ترکیه در دو سال اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شده که البته بنا به نظر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ترکیه، تنها بخشی از این مشکلات به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا است و از دست رفتن منابع ارزی بانک مرکزی، به خاطر سوءتدبیر دولتمردان و مسئولان اقتصادی است.

اما در هر حال، مساله این است که ترکیه به شدت نیازمند ارز است و درآمدهای بخش گردشگری، یکی از مهم ترین سرچشمه های تامین ارز برای دولت ترکیه است.

در نتیجه یکی از اهداف و انگیزه های مهم اعلام تعطیلی و قرنطینه ۱۸ روزه، این بود که ترکیه هر چه زودتر با بهبود نسبی و بهتر شدن وضعیت عمومی، برای پذیرایی از میلیون ها توریست خارجی مهیا شود.

کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، مبتنی بر یک نگرش خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد.

کشور ترکیه , کرونا ,

روزنامه قرار امروز در تیتر و عکس صفحه نخست به این موضوع پرداخته و نوشته است: «هدف، معجزه در ۱۲ روز».

در توضیح گزارش این روزنامه، به این مساله اشاره شده که رساندن میزان ابتلا به کرونا از ۶۷ هزار نفر در شبانه روز به عدد ۲۵ هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است. اما اردوغان و وزیر فرهنگ و گردشگری، هر دو اعلام کرده اند که در روز آخر قرنطینه ۱۸ روزه، شمار مبتلایان به ۵ هزار نفر در ۲۴ ساعت خواهد رسید و در این صورت، ترکیه می تواند پذیرای میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان شود.

اما کارشناسان معتقدند که فقط ۱۲ روز به پایان مدت قرنطینه مانده و بسیار بعید است که میزان ابتلا به یک باره از عدد ۲۵ هزار نفر، با کاهش ۸۰ درصدی به عدد ۵ هزار نفر برسید و چنین چیزی به این معنی است که مقامات بهداشتی و سیاسی ترکیه در انتظار یک معجزه بزرگ نشسته اند که به شکل ناگهانی و باورنکردنی، صنعت توریسم ترکیه را نجات دهد.

نظر شما