شناسهٔ خبر: 47029075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد

نشمین نوشادی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: واکسن‌های موجود کرونا در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب ممنوعیت مصرف وجود دارد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم قادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: واکسیناسیون در کنار سایر روش‌ها از جمله نظام توانمند مراقبت بیماری و مشارکت مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از تجمع در اماکن و دورهمی‌ها می‌تواند در کنترل اپیدمی موثر باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا در مناطق مختلف جهان، متخصصان مختلف سعی در ساخت واکسن این بیماری داشته‌اند و تجویز واکسیناسیون با واکسن‌های متفاوتی آغاز شده است و همچنین واکسن‌های زیادی در مراحل مختلف کارآزمایی تحت بررسی هستند.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به میزان کارایی واکسن‌های کرونا افزود:  اهداف تمامی واکسن‌ها  قرار دادن سیستم ایمنی بدن در مقابل یک آنتی ژن است که سبب بیماری نمی‌شود، اما این آنتی‌ژن منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن شده و همین پاسخ می‌تواند ویروس را در صورت ورود به بدن فرد، نابود کند یا مانع تاثیر ویروس در بدن شود.

قادری خاطرنشان کرد:  در حال حاضر بیش از ۶  فناوری ساخت واکسن برای مقابله با کرونا در حال بررسی است که عمدتا مبتنی بر ذرات ویروسی  یا ویروس ضعیف شده یا غیرفعال است.

وی  با بیان اینکه برای برخی گروه‌ها ممنوعیت تزریق واکسن وجود دارد گفت:  واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب نیز ممنوعیت مصرف وجود دارد، افراد دارای بیماری حاد تب یا بدون تب می‌توانند حدود دو هفته بعد از بهبودی مراجعه کنند.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: افرادی که سابقه ابتلا به بیماری کرونا را در یک سال گذشته داشته‌اند می‌توانند واکسینه شوند، واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادی که در گروه‌های اولویت دار قرار دارند اختیاری است و الزام وجود ندارد.  

قادری یادآور شد: این واکسن می‌تواند علائم درد بدن، لرز و تب ایجاد کند و برای رفع علائم می‌توان از استامینوفن استفاده کرد.

انتهای پیام

نظر شما