شناسهٔ خبر: 46911973 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با ادعای عضو شورای عالی بورس؛

یک هزار میلیاردی که به بورس نرسید! /منابع صندوق توسعه ملی چه شد؟

علی رغم آنکه حدود پنج ماهه گذشته مبلغ یک هزار میلیاردتومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز شده اما اکنون اخبار و شواهد حاکی از عدم واریز مبلغ مذکور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۱۳۹۳ بود که قانون واریز یک در هزار منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به تصویب رسید که قرار شد هر سال یک  درصد از منابع حاصل از درآمد صندوق توسعه ملی به حساب بازار سرمایه به منظور حمایت از صنایع بورس واریز شود.

لازم به ذکر است که این امر در طول این مدت صورت نگرفت تا زمانی که در سال ۹۹ به دلیل تبلیغ دولت برای ورود مردم به بازار سرمایه و پس از آن اُفت شدید  شاخص بازار سهام، مسئولان کشور پس از اندکی معطلی تصمیم گرفتند که یک هزار میلیارد تومان را از صندوق توسعه ملی  به صندوق تثبیت  بازار سرمایه به منظور حمایت واریز کنند.

در ۶ آذر سال ۹۹ پس از موافقت بانک مرکزی این مبلغ از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد اما روی خوش این حمایت، تنها یک هفته صورت بازار سرمایه را سبز نگه داشت و مجدد رنگ  قرمز پس از این بازه زمانی، به بورس بازگشت.

عده ای از کارشناسان در آن زمان اذعان کردند که چنین رخ دادی به سبب کم بودن مبلغ واریزی و نگاه کوتاه مدت مسئولان نسبت به تصمیمات اخذ شده است.

بیشتر بخوانید 

یک هزار میلیارد  تومان از صندوق توسعه ملی به بورس واریز نشد!

نکته قابل توجه این موضوع اینجاست که  با وجود گذشت ۵ ماه از خبر واریزی یک هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از این بازار، خبرهای چندان خوشایندی از عاقبت این حجم از نقدینگی، به گوش نمی رسد به طوری که اخیراً محسن علیزاده عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس از عدم واریز مبلغ مذکور از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و اذعان کرد که تا کنون حتی یک ریال هم تحت این عنوان به بورس تزریق نشده است.

او می گوید: تاکنون ریالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز نشده است. هرچند توافقاتی برای واریز ۱۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد، اما به اجرا نرسید و شروطی را برای تخصیص این منابع در نظر گرفتند که برای سازمان بورس قابل انجام نبود. از زمان وضع قانون تا به امروز باید حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار تخصیص پیدا می‌کرد، اما این رقم واریز نشده و البته در شرایط حاضر برای بهبود و ثبات نیاز به اعداد بیشتری از این مبالغ است.

ادعای عجیب این عضو شورای بورس، منجر شد تا برای اثبات این موضوع به دنبال اظهارات رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه برویم.

ابراهیم آقابابایی مدیر صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اینکه آیا واقعاً مبلغی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز شده است یا خیر؟ اظهار کرد: بله یک هزار میلیارد تومان از جانب صندوق توسعه ملی به حساب ما واریز شد که  آن را به منظور حمایت از سهم ها به بازار سهام تزریق کردیم، بنده صحبت های آقای علیزاده را قبول ندارم.

این پاسخ در حالی از جانب مدیر صندوق تثبیت مطرح شد که شواهد و مستندات در خبرگزاری سنا که سایت اصلی سازمان موثر مطلب دیگری را ادا می کند.

تایید عدم واریز منابعی که باید به بورس می رسید

علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با واریز یا عدم واریز یک هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه، اظهار کرد: مطابق قانون تصویب شده در سال ۹۳ قرار بود هر سال از منابع صندوق توسعه ملی به ارزش یک درصد به صندوق تثبیت واریز شود که متاسفانه این امر محقق نشد، حتی امسال هم که مسئولان تصمیم گرفتند به منظور حمایت چنین عملی را انجام دهند به نظر می رسد که چنین امر یا رخ نداده یا آنکه به قدری ناچیز بوده که به چشم نیامده است.

قانون واریز 20 هزار میلیارد به صندوق تثبیت بورس را عنوان کرد

کشمکش های برسر اینکه این رقم گم شده یا اصلا به حسابی واریز نشده است ادامه دارد که در این میان صحبت های رئیس اسبق سازمان بورس هم شنیدنی است.

او معتقد است که؛ وقتی گفته می‌شود صندوق توسعه ملی 10 هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه بیاورد که وظیفه اش بر اساس قانون ۲۰ هزار میلیارد تومان است. فقط هزار میلیارد تومان به بازار تزریق کند! بعضی می‌گویند این کار تورم زاست اما این سوال را می پرسم اگر همه این‌ ارقام از بانک مرکزی گرفته می‌شد آیا تورم زا نبود؟

محمدی بیان کرد: حاکمیت باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد از بازاری که بیش از هرکس دولت از آن استفاده کرده است البته که من نمی‌گویم بخش خصوصی از بورس سود نکرده است اما دولت بیشتر از همه بهره برده است. حتما صندوق توسعه ملی باید به وظیفه اش عمل کند و پول اش را بیاورد. دومین جایی که باید به وظیفه اش عمل کند صندوق تثبیت و صندوق توسعه است.

رئیس اسبق سازمان بورس در ادامه گفت: زمانی که من از سازمان بورس خارج شده ام ۴ هزار میلیارد پول نقد داشته است، اما اکنون پرتفوی آن حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است اگر کل این مبلغ را صرف بیمه سهام مردم کنیم کار درستی انجام داده ایم.

او در ادامه بیان کرد: چرا آن زمان من از پول سازمان بورس مبلغی را گذاشته ام و بعد از آن نیز هزار و پانصد میلیارد گذاشته ام همه این کار‌ها کار درستی است و باید انجام می‌گرفت در حال حاضر باید کارمزد‌ها را بیمه سهام کنیم چرا کسی که وانت خود را فروخته است و به طور کل ۱۰۰ میلیون تومان پول دارد را نباید بیمه کنم در آمریکا ۵۰۰ هزار دلار را بیمه می‌کنند. چرا باید دائم بگوییم پول نداریم، صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت پول دارند بنابراین بیمه سهام که آقای عبده می‌گویند را باید به جدیت دنبال کنیم پیشنهاد بنده به آقای وزیر و دهقان ۳۰ میلیون تومان بوده است ۱۰ میلیون تومان تصویب کرده اند.

محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره بسته پیشنهادی 10 گانه گفت: یکی از سه موردی که از امروز قابلیت اجرایی دارد، تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار است. بر این اساس ٢٠٠ میلیون دلار معادل ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار بورس تزریق می شود و رئیس کل بانک مرکزی هم قول تحقق این وعده را داده است.

او با اشاره به تاخیر واریز این منابع اظهار کرد: به این دلیل است که منابع باید از بانک مرکزی به ریال تبدیل شود و سپس وارد صندوق تثبیت بازار شود. وظیفه این صندوق ایجاد آرامش و تثبیت بازار است.

این مقام مسئول ادامه داد: تضمین اجرایی شدن این مصوبه نیز، تصویب در ستاد اجرایی محترم دولت است. به عبارتی بانک مرکزی عملیات ارزی مشخصی دارد و چند روز طول می‌کشد تا واریز این منابع انجام شود.

در پایان با توجه به مسائل مطرح شده در این گزارش باید گفت اگر یک هزار میلیارد تومان از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از صنایع واریز نشده پس چگونه می شود بازاری که معمولا به خبرهای مثبت یک یا دو روز واکنش نشان می دهد حدود یک هفته پس از شنیده شدن این خبر مثبت باشد؟ یا برعکس این که اگر واریز شده چرا حجم نقدینگی در این بازار بعد از واریز آن، شفاف نیست؟

به همین خاطر به نظر می رسد هرچه سریع تر ناظران بازار سرمایه و سایر مسئولان مربوط بهتر است حجم معاملات هفته دوم آذر ماه سال گذشته  را مورد بررسی قرار دهند تا ابهامات به وجود آمده در بین مسئولان و کارشناسان بازار سرمایه از بین رود.

و اگر ثابت شود که یک هزار میلیاردی که دولت وعده اش را به منظور حمایت از صنایع بورسی داده  بود در آن بازه زمانی واریز نشده انتظار می رود که مراجه ذی ربط نسبت به چنین مسئله ای ورود کنند و با خاطیان برخورد کنند ، به سبب آنکه به اعتماد فعلان بازار سرمایه و سهامداران خورد لطمه وارد کردند.

گزارش از یاسمن خانکش زاده

انتهای پیام/

نظر شما