شناسهٔ خبر: 46894394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولیت آستان حضرت معصومه (س)؛

باید دست خیران در امور خیری که می‌خواهند انجام دهند بازگذاشته شود

آیت الله سعیدی گفت: هر کار خیری در جای خود اهمیت دارد و خداوند به دل هر کسی مهر و محبت یک کار خیر را می‌اندازد بنابر این باید دست خیران در امور خیری که می‌خواهند انجام دهند بازگذاشته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه (س)  در آیین تجلیل از خیران و دست اندرکاران ساخت "نیم ضریح مطهرحضرت معصومه (س) در شبستان نجمه خاتون و تعویض کاشی گنبد رواق طباطبایی حرم مطهر گفت: تمام این امور خیر که امروز به دست شما انجام می‌شود مولود سفره خیری است که حضرت معصومه (س) متولی آن بودند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه این بزرگوار که دختر نمونه آل الله هستند با هجرت خود از مدینه به قم بر این سرزمین منت گذاشتند و بزرگترین خیر محسوب می‌شوند افزود: حضرت معصومه (س) با ورود خود به قم به این شهر عظمت بخشیدند و وظیفه شما خادمان حضرت این است که راه را برای تسهیل خدمات باز کنید و هر کس مایل است بتواند در این کار خیر سهیم باشد.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) با بیان اینکه خداوند می‌فرماید عمران و آبادانی مساجد را فقط افراد با ایمان ومعتقد به روز معاد انجام می‌دهند افزود: هر کار خیری در جای خود اهمیت دارد و خداوند به دل هر کسی مهر و محبت یک کار خیر را می‌اندازد بنابراین باید دست خیران را در امور خیری که می‌خواهند انجام دهند باز گذاشت.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه برخی علاقه‌مند به اطعام هستند و برخی علاقه به هزینه برای امور عمرانی و ساخت سرویس بهداشتی و یا تعمیر ابنیه حرم دارند گفت: از همان روز اولی که حضرت معصومه (س) قدم به قم گذاشتند، خیران به این جا آمدند و به مرور زمان همه کار حرم به دست خیران انجام شده است.

تولیت آستان حضرت معصومه (س)  با بیان اینکه خادمان و کارکنان حرم حضرت معصومه (س) نیز باید جهادگونه و مخلصانه برای حضرت کار کنند افزود: شغل خادمی شغل شریفی است که هم دنیای انسان و هم آخرت انسان را آباد می‌کند و خادمان باید هر روز صبح برای ورود به حرم مطهر از حضرت معصومه اذن بگیرند و موقع خروج نیز با کسب اجازه از ایشان خارج شوند.

در ابتدای این آیین معاون اجرایی آستان حضرت معصومه (س) با رونمایی از ۲ طرح عمرانی آستان بانوی کرامت گفت: طرح نخست ساخت نیم ضریح مطهر حضرت معصومه در شبستان نجمه خاتون که نزدیک‌ترین محل به مضجع شریف حضرت معصومه (س) در ضلع جنوبی است و طرح دیگر کاشی کاری گنبد رواق طباطبایی می‌باشدکه در راستای مرمت و نگهداری حرم مطهر صورت گرفته‌است.

هادی محمود نژاد با اشاره به متریال به کار رفته درساخت نیم ضریح حضرت معصومه (س) در شبستان نجمه خاتون گفت: این نیم ضریح ایجاد شده از جنس نقره، طلا، مس و برنج با اسکلت چوبی است که ۱۲ هزار گرم نقره، ۵۵۰ گرم طلا به عنوان روکش برخی از قسمت ها، ۱۱۰ کیلوگرم مس و ۹۵۰ کیلوگرم برنج در این نیم ضریح مطهر به کار رفته‌است.

محمودنژاد با بیان اینکه این نیم ضریح نخستین نیم ضریحی است که غرفه‌های پیوسته دارد گفت: طراحی این نیم ضریح مطهر در آستان مقدس انجام شده و به گفته بسیاری از استادان، مقاومتی ۱۰ برابری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد.

او با اشاره به کتیبه مقرنس هنرمندانه‌ای که برای این نیم ضریح طراحی شده است این کتیبه را وجه امتیاز این نیم ضریح نسبت به نمونه‌های مشابه در سایر اماکن زیارتی دانست.

محمودنژاد با بیان اینکه این نیم ضریح حاصل تلاش و مشارکت بخش‌های مختلف حرم از جمله، کارگاه طلاکاری آستان مقدس، مدیریت خزانه داری، مدیریت فنی مهندسی و بخش پشتیبانی وامور مالی بوده است افزود: کار چوب و اسکلت چوبی این ضریح و قاب کاری آن توسط هنرمندان قمی انجام شده و قلم زنی نقره آن از هنرمندان اصفهان بهره برده شده‌است.

محمودنژاد همچنین با اشاره به کاشی کاری گنبد رواق طباطبایی به همت مدیریت فنی مهندسی آستان مقدس بانوی کرامت گفت: این اقدام در راستای نگهداری ابنیه تاریخی حرم مطهر انجام گرفته است تا بنای ارزشمند حرم مطهر که در دوره‌های مختلف توسعه پیدا کرده و از هنرمندان هر دوره بهره برده است همچنان مورد استفاده زائران باشد.

او ادامه داد: حرم مطهر حضرت معصومه (س) به‌عنوان کتابچه هنر‌های اسلامی مطرح است، زیرا تنوع هنر‌های اسلامی در حرم مطهر زیاد است و باید از این میراث گرانبهای فرهنگی به بهترین شیوه صیانت کرد.

در ادامه علیرضا کاشی زاده مدیر فنی مهندسی حرم مطهر نیز با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیران در زمینه توسعه فنی مهندسی حرم مطهر یک راهبرد است گفت: سال گذشته ایجاد ۲ آبخوری در شبستان نجمه خاتون و حضرت زهرا، مسقف کردن درب هشت حرم مطهر، کاشی کاری گنبد رواق طباطبایی و نوسازی و تعمیر صحن امام هادی (ع) از نمونه‌هایی است که با استفاده از ظرفیت خیران انجام شده‌است.

انتهای پیام/ح

نظر شما