شناسهٔ خبر: 46890767 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

یادداشت/ حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی*

لزوم اهتمام به بیشترین رضایت اداره‌شوندگان در زمامداری امور دولت

امیرمؤمنان علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر درباره اهتمام به مطلوب‌ها در حکومت و مدیریت امور جامعه بر سه چیز تأکید کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به بهانه انتخابات نکاتی از زبان امیرالمومنین (ع) جهت روشنگری و بهره‌برداری تقدیم می‌شود. امیرمؤمنان علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر درباره اهتمام به مطلوب‌ها در حکومت و مدیریت امور جامعه بر سه چیز تأکید کرده است: اول میانه‌ترین موضع در حق، دوم فراگیرترین عدالت و سومین مطلوبی که حضرت بر آن تأکید کرده این است که در حکومت و مدیریت، رضایت اداره‌شوندگان مطلوبی اساسی است.

بدین معنا که در تمام تصمیم‌ها و برنامه‌ها و اقدامات، لازم است بیشترین رضایت اداره‌شوندگان لحاظ شود: «وَ لْیَکُنْ أَحَبَّ الاْمُورِ إِلَیْکَ أَجْمَعُهَا لِرِضَی الرَّعِیَّةِ» «و باید از کارها آن را بیشتر دوست بداری که در جهت خشنودی شهروندان فراگیرتر باشد».

در اندیشه و سیره حکومتی علی (ع)، حکومت از آنِ مردمان است و باید در خدمت آنان و برای ایشان باشد. تلاش برای جذب رضایت مردم و اداره‌شوندگان براساس عدالت، جهت‌گیری حکومت امام علی(ع) بود و آن حضرت حکومت را در این جهت می‌خواست که به وسیله آن حق را برپا بدارد و عدالتی فراگیر و همه‌جانبه را سامان بدهد و رضایت مردمان را گرد بیاورد.

در ادامه همین سخن، امیرمؤمنان به مالک چنین فرمان داده است: «فَلْیَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَ مَیْلَکُ مَعَهُم» «پس باید توجه برای آنان و گرایش و خواست تو با ایشان باشد». این بیان امام به روشنی جهت‌گیری حکومت در خدمت مردم، برای مردم، گوش به خواسته‌های مردم و در جهت برپایی حق و عدالت به نفع آنان را به‌خوبی نشان می‌دهد.

خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامه مالک اشتر و بهره‌مندی از آن در میدان عمل را عنایت کند. إن‌شاءالله

نهج البلاغه، نامه ۵۳

*مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/۴۱۱۸/

نظر شما