شناسهٔ خبر: 4684079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

با ۱۴۹ رأی موافق نمایندگان صورت گرفت

موافقت مجلس با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس +نظرات موافقان و مخالفان طرح

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن موافقت کردند.

وکلای ملت با ۱۴۹ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.

پس از تصویب کلیات این طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس در سخنان کوتاهی گفت: معاونت قوانین مجلس یکسری اشکالات را برای این طرح ارائه داده است که این اشکالات وارد است و ابهاماتی هم در آن وجود دارد که اگر در حال حاضر در صحن مطرح شود، ابهامات بیشتری به وجود می‌آید.

وی افزود: اگر نمایندگان مجلس موافق باشند، این طرح را به کمیسیون شوراها ارجاع می‌دهیم تا آن را اصلاح کنند و مشکلات آن برطرف شود و ظرف ۲ هفته نیز به مجلس بازگرداند تا در مجلس هم سریعاً بررسی شود.

سپس نمایندگان مجلس با ۱۴۴ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه با ارجاع جزئیات طرح مذکور به کمیسیون امور شوراها برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

رئیس مجلس نیز پس از تصویب این پیشنهاد اظهار داشت: کمیسیون شوراها در این مدت اظهارات نمایندگان را استماع کند و نظرات دولت و برخی نکاتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است، را بگیرد تا ایرادات طرح برطرف شود.

یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس پیش از تعطیلات عید نوروز در مجلس به تصویب رسیده بود و روز گذشته نیز تقاضای تغییر دستور کار و بررسی با اولویت طرح استانی شدن انتخابات مجلس مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت.

موافقان:
کاهش نقش قومیت‌ها و پول با استانی شدن انتخابات/ لزوم توجه بیشتر نمایندگان به قانون‌گذاری و نظارت


در همین زمینه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح گفت: برای پی بردن به ضرورت تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس باید به وضع فعلی خانه ملت نگاهی بیندازیم.

وی ادامه داد:‌ امروز نمایندگان به مشکلات موکلان خود می‌پردازند که این وظیفه آنها نیست، چنین روندی باعث شده نمایندگان وقت کمتری برای قانونگذاری بگذارند.

«گاهی دلم برای نمایندگان شهرستان‌ها می‌سوزد زیرا آنها مجبور به پیگیری امور موکلان خود هستند و این موضوع باعث شده تا آنها در زمان مطرح شدن طرح و لوایح در صحن مجلس یا مطالعه کافی نداشته و یا تمرکز ذهنی نداشته باشند».

مطهری با بیان اینکه امروز بار برخی از مدیران استانی و شهرستانی بر دوش نمایندگان افتاده است، تصریح کرد:‌ برخی از مطالبات مردم از نمایندگان وظایفی است که باید از سوی مدیران استانی دنبال شده و انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس زمان بیشتر برای قانونگذاری و نظارت، بالا رفتن سطح کیفی مجلس و پایین آمدن آمار خرید و فروش رای را از جمله مزیت‌های استانی شدن انتخابات مجلس دانست و ایجاد وحدت بیشتر بین نمایندگان را مزیت این طرح توصیف کرد.

مطهری همچنین با تاکید بر اینکه اصل طرح استانی شدن انتخابات مجلس خلاف قانون اساسی نیست، گفت: در طرح فعلی هم کاستی وجود دارد به همین دلیل معتقدم طرح باید دو شوری شده و برای انجام اقدامات کارشناسی بیشتر به کمیسیون برود.

حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس در موافقت با کلیات طرح مذکور این سؤال را مطرح کرد که چرا امروز ما به جای وقت گذاشتن برای اموری همچون اشتغال و صنعت تمام زمان خود را برای انجام اقدامات استانی می‌گذاریم؟

وی ادامه داد: بسیاری از مسائلی که از سوی مردم در حوزه‌های انتخابیه ما مطرح می‌شود جزو وظایف فرمانداران و مسئولان استانی و محلی است که قدرت اجرایی و ظرفیت‌های بیشتری دارند اما اغلب مردم مسائل را با ما در میان می‌گذارند.

گروسی همچنین تاکید کرد که استانی شدن انتخابات مجلس نقش قومیت و پول را در انتخابات کاهش داده و برکاتی برای کشور خواهد داشت.

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر سومین نماینده‌ای بودکه در موافقت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

وی حرکت به سمت برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما امروز نماینده همه ملتیم و باید حافظ منافع تمامی آنها باشیم.

وی همچنین بر لزوم توجه نمایندگان به قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون اظهار داشت: شان مجلس قانونگذاری است نه امتیاز گرفتن برای شهرستان‌ها.

نماینده مردم بهشهر با تاکید بر اینکه مردم در ایران رفتار حزبی ندارند، تاکید کرد که می‌توان با استانی شدن انتخابات مجلس رفتار حرفه‌ای را به مردم آموخت.

مخالفان:
استانی شدن انتخابات باعث قطع رابطه مردم با نمایندگان می‌شود/ به جای این طرح می‌توانیم به مشکلات اصلی مردم بپردازیم


به گزارش فارس، مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با کلیات مذکور بار مالی را یکی از دلایل مخالفت خود با این طرح عنوان کرد.

وی اضافه کرد: نامزدها با اجرایی شدن این طرح مجبور به وصل شدن به صاحبان قدرت و ثروت می‌شوند و همین موضوع چالش‌های فراوانی را برای مجلس ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم مراغه قطع ارتباط مردم با نمایندگان را دیگر آسیب طرح استانی شدن انتخابات برشمرد و یادآور شد: یک بار در مجلس هفتم این طرح مطرح شد که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. به همین دلیل ما باید این موضوع را در ارائه رای خود مدنظر قرار دهیم.

سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که در مخالفت با کلیات طرح مذکور به بیان نقطه نظراتش پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز مشکلات زیادی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت، خاطرنشان کرد:‌بهتر است در زمانی که مردم با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند ما ارائه این طرح را به دوره بعد واگذار می‌کردیم و رفع آن مشکلات را در اولویت خود قرار می‌دادیم.

نماینده مردم اهواز از لزوم تصویب طرح‌ها برای تامین منافع استان‌ها تاکید کرد و گفت که طرح استانی شدن انتخابات منفعتی برای استان‌ها ندارد.

موسوی اضافه کرد: امروز ما چه بخواهیم چه نخواهیم مردم مشکلات خود را با نمایندگان در میان می‌گذارند. به همین دلیل مطمئن باشید که اگر این طرح به تصویب برسد ارتباط مردم با نمایندگان قطع خواهد شد.

«اگر قرار است طرح استانی شدن انتخابات مجلس در آینده هم دنبال شود باید کار پژوهشی گسترده بر روی آن انجام شود تا در نهایت طرح مطلوبی به صحن علنی ارائه و به تصویب نمایندگان برسد».

نماینده مردم اهواز طرح استانی شدن انتخابات را عاملی برای ایجاد حساسیت‌های قومی دانست و تاکید کرد که شورای نگهبان همانند مجلس هفتم با این طرح مخالفت خواهد کرد.

به گزارش فارس سیدمحمدسادات ابراهیمی به عنوان سومین مخالف کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: بنده جزو طراحان این طرح بودم اما به دلیل تغییرات بنیادینی که در کمیسیون تخصصی بر روی طرح اتفاق افتاد من هم به مخالفان طرح پیوستم.

وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس مردم فراموش خواهند شد، گفت: در چنین وضعیتی منابع بر اساس نیازها توزیع نمی‌شود و آنگاه باندهای قدرت و ثروت با پول‌های کثیف وار معرکه خواهند شد.

نماینده مردم شوشتر حمایت از مردم را عاملی برای افزایش اقتدار نظام دانست و تاکید کرد که با استانی شدن انتخابات مجلس ارتباط بین مردم و نمایندگان قطع و در پی آن حمایت از مردم کاهش می‌یابد.

سادات‌ابراهیمی اضافه کرد: می‌گویند با استانی شدن انتخابات مجلس می‌توان به کارهای کلان پرداخت اما مگر امروز می‌توان کارهای کلان پیگیری کرد،‌در واقع امروز هم می‌توان نگاه کلان داشت و تمامی این مسائل به نگاه نمایندگان بستگی دارد.

نماینده مردم شوشتر با بیان اینکه شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات مجلس ایراد خواهد گرفت،‌گفت: ما امروز برنامه‌ای برای رفع دغدغه‌های شورای نگهبان در این طرح نداشتیم و همین موضوع باعث رد دوباره طرح خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما