شناسهٔ خبر: 46821029 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مسئول پسماند محیط زیست بوشهر:

نبود مدیریت صحیح دفع پسماندها باعث تخریب محیط زیست بوشهر می‌شود

مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: روزانه تنها در شهرستان بوشهر ۲۰۰ تن پسماند تولید می‌شود که به دلیل نبود مدیریت صحیح و اصولی دفن پسماند، نفوذ شیرابه حاصل از انباشت پسماندها در محل دفن علاوه بر خاک سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز شده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، مصطفی رشیدی اظهار کرد: تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا و آلوده شدن خاک و آب از آثار مخرب و ویرانگر زباله‌ها است و می‌توان گفت محیط زیست قربانی خاموش زباله‌ها است.

وی ادامه داد: انباشت زباله در طبیعت و عدم مدیریت صحیح پسماندها، منجر به تولید گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن و افزایش آلودگی هوا، تولید شیرابه و تأثیر آن بر منابع آب و خاک منطقه می‌شود و مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ها و تولید و تکثیر حشرات و جانوران موذی است که همگی سلامت محیط انسانی را تهدید می‌کند.

مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: کاهش تولید زباله به کاهش هزینه جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت و سپس دفع منجر می‌شود و این امر نیازمند ایجاد تغییر اساسی در عادت‌های روزمره زندگی، شیوه تولید و مصرف صورت می‌گیرد.

رشیدی یادآور شد: تفکیک زباله‌های قابل بازیافت مانند کاغذ، پلاستیک، بطری‌ها و قوطی‌ها و تحویل آن به مراکز بازیافت، استفاده از محصولات با بسته بندی قابل بازیافت و عدم استفاده از کیسه‌ها، سفره‌ها و ظروف یکبار مصرف و تلاش برای کاهش پسماند مواد خوراکی از راه‌های کاهش پسماندهای خانگی است.

وی با بیان اینکه روزانه تنها در شهرستان بوشهر ۲۰۰ تن پسماند تولید می‌شود، گفت: نفوذ شیرابه حاصل از انباشت پسماندها در محل دفن علاوه بر خاک سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز شده‌است که به دلیل نبود مدیریت صحیح و اصولی دفن پسماند در شهرها و روستاهای استان رخ می‌دهد.

مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در صورت عدم مدیریت صحیح و اصولی پسماند، علاوه بر از بین رفتن منظر محیط زیست، شاهد صدمات و مخاطرات جبران ناپدیری بر منابع آب، خاک و هوا هستیم که حیات انسان و سایر زیستمندان را به خطر می‌اندازد.

رشیدی اضافه کرد: علاوه بر پسماندهای شهری و زباله‌های رها شده در طبیعت، پسماندهای صنعتی تولید شده از سوی صنایع مستقر در استان بوشهر نیز نیازمند مدیریت و نظارت برای بازیافت و امحا اصولی هستند که اداره کل محافظت از محیط زیست استان همه تلاش خود را در راستای پیشگیری از این آلودگی‌ها به کار گرفته است.

وی در ارتباط با رها کردن زباله در طبیعت نیز هشدار داد: به دلیل طولانی بودن مدت زمان بازگشت پسماندهایی چون ظروف و کیسه‌های پلاستیک، شیشه و قوطی‌های فلزی به طبیعت، امروز این زباله‌ها به عنوان عامل بزرگ‌ترین مشکلات زیست محیطی محسوب می‌شوند.

مسئول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، افزود: در بسیاری از موارد کیسه‌های پلاستیکی همراه باد همه‌جا پخش شده و بسیاری از آنها وارد دریا و رودخانه‌ها شده که بلعیدن آن به وسیله جانوران سبب مرگ آنها می‌شود.

رشیدی تاکید کرد: عدم مدیریت پسماند از سوی مردم و مدیران امنیت حیات انسان و سایر زیستمندان را با مخاطره جدی مواجهه می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما