شناسهٔ خبر: 46820530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی کتاب و حق مولف؛

عصر دیجیتال هنوز نتوانسته لذت تورق کتاب را از خوانندگان بگیرد

قزوین - ایرنا - مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: عصر دیجیتال با وجود الکترونیکی و صوتی کردن کتاب‌ها هنوز نتوانسته لذت تورق و بوی صفحات کاغذی را از خوانندگان بگیرد.

صاحب‌خبر -

فاطمه محمدبیگی عصر جمعه به مناسبت روز جهانی کتاب و حق مولف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنان کتاب کاغذی جایگاه و پایگاه خودش را میان خوانندگان حفظ کرده و حتی برخی‌ها معتقدند که هیچ تکنولوژی نمی‌تواند لذت تورق و بوی صفحات کاغذی کتاب را بگیرد؛ به طوری که حتی در کتابخانه ملی آمریکا با به کارگیری تمام تکنولوژی‌ها، از صفحات کاغذی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: دوری از فضای مجازی و عصر تکنولوژی غیرممکن است، اما این طور نیست که کتابخوانی به شکل و شیوه سنتی و کلاسیک از رسوم معمول خود خارج شده باشد، در همین رابطه مقام معظم رهبری نیز معتقدند که کتاب‌های الکترونیکی دسترسی به منابع را آسان‌تر کرده است، اما کتابخوانی همچنان ارزش و جایگاه خاصی خود را دارد.

محمدبیگی در خصوص کتاب‌های الکترونیکی و صوتی در استان قزوین، اظهار داشت: به همان اندازه که کتاب‌های صوتی در بین مردم رواج یافته ، کتاب‌های الکترونیکی چندان سازوکار مشخص و قانونی ندارد و دلیل وجود این موانع نیز گرفتن مجوز از مولف و ناشر کتاب است که نیازمند پرداخت مادی بوده و سبب شده تا روند الکترونیکی کردن کتاب‌ها به درازا بیانجامد. 

این مسؤول به وجود پنج هزار عنوان کتاب صوتی در استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: اگرچه فلسفه ایجاد این کتاب‌ها بیشتر مورد توجه نابینایان و روشندلان جامعه بوده اما بسیاری از دانشجویان، کارمندان و افراد با مشغله کاری بسیار طرفدار این مدل کتابخوانی هستند. 

محمدبیگی با بیان اینکه شرایط کرونایی در ایران و جهان شرایط خاصی را پیش روی کتابخوان‌ها قرار داده، تصریح کرد: در حال حاضر بهترین فضا برای کتابخوانی فضای مجازی بوده و در این بستر نشست کتابخوان‌ها و معرفی کتاب و بسته‌های مطالعاتی فراوانی قرار گرفته است.

به گفته وی، در ماه مبارک رمضان بسته‌های مطالعاتی خوبی نیز در این رابطه ایجاد شده که علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به پورتال قزوین پی ال دات آی آر کتاب‌های الکترونیکی را در هفت عنوان مطالعه کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ادامه به طرح‌های ابتکاری استان در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه اشاره کرد و گفت: برای علاقه مندان به مطالعه در پایگاه‌های اطلاعات علمی که همواره هزینه‌های زیادی از کاربران می‌خواست، شرایطی را فراهم کردیم تا با درخواست فرد دارای عضویت در کتابخانه‌های قزوین، هزینه‌ها را متقبل شویم.

محمدبیگی با بیان اینکه در راستای کارهای مجازی نیز پادکست کتابخوان راه اندازی شده و تاکنون نیز سه شماره آن منتشر شده، افزود: در این پادکست یک کتاب معرفی می‌شود و خوانننده ظرف مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را گوش داده و یک منتقد نیز در مورد آن صحبت می‌کند.

این مسؤول سپس به وای فای اینترنت رایگان در کتابخانه‌های استان اشاره کرد و اظهار داشت: این امکان با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی و مطالعاتی خوانندگان راه‌اندازی شده و با هدف استانداردسازی کتابخانه‌های کشور صورت گرفته و هدف نیز این بوده که فرد مراجعه کننده به کتابخانه دغدغه دانلود آن را نداشته باشد.

استان قزوین ۹۵۵ هزار تا یک میلیون جلد نسخه در ۳۷ باب کتابخانه نهادی ( نهاد کتابخانه عمومی شکور است) و ۲۲ باب کتابخانه عمومی مشارکتی دارد.

نظر شما