شناسهٔ خبر: 46816310 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از درخواست وزیر علوم برای تزریق واکسن کرونا به دانشجویان تا کاهش جذب دانشجو در دانشگاه‌های غیر انتفاعی

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «پس لرزه های بندر گناوه تا یک ماه دیگر ادامه می یابد»، «تعداد و تنوع دانشگاه‌های ایران رشد بی‌رویه دارد؟»، «ثبت نام کنکور دکتری تمدید شد»، «کاهش تعداد دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی شیب تندی دارد»، «درخواست وزیر علوم برای تزریق واکسن کرونا به دانشجویان/ امتحانات پایان ترم مجازی برگزار می‌شود»، «تسهیلات دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری اعلام شد/ استخدام، کسر سربازی و حقوق از جمله این تسهیلات»، «نمی‌توانیم از مزایای شیوه فعلی برگزاری کنکور بگذریم»، «آخرین مهلت اعتراض به نتایج کنکور دکتری اعلام شد»، «میزان شکایات دانشجویان از آموزش مجازی در روزهای کرونایی»و «تشکیل شورایی چهار جانبه برای بررسی معایب کنکور» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود. 

پس لرزه های بندر گناوه تا یک ماه دیگر ادامه می یابد

مهدی زارع عضو  هیئت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت وقوع پس لرزه‌های زیاد پس از زمین لرزه صبح امروز در بندر گناوه گفت: این پس لرزه‌های طبیعی است.  این منطقه در زاگرس میانی قرار داد و زاگرس میانی منطقه‌ای در مرز کوهستان‌های زاگرس  است. 

زارع درباره تاریخ احتمالی قطع این پس لرزه‌ها توضیح داد: این زلزله در واقع با بزرگای نزدیک به ۶ ریشتر رخ داده و حداقل تا یک ماه آینده این تکانه‌ها را خواهیم داشت، البته فاصله بین زمان وقوع این پس لرزه‌ها و شدت آن‌ها به مرور کمتر می‌شود.  

تعداد و تنوع دانشگاه‌های ایران رشد بی‌رویه دارد؟

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان دانشگاه‌های ایران و انتقادات به بالا بودن تعداد آن‌ها گفت:  اگر بخواهیم به صورت تعداد واحدهای دانشگاهی در نظر بگیرم این انتقاد وارد نیست اما اگر بخواهیم به صورت شعبه ای در نظر بگیریم درست دارد، زیرا برخی از دانشگاه‌های ما مثل دانشگاه آزاد و پیام نور بیش از ۴۰۰ شعبه در شهر‌های مختلف دارند.  

سالار آملی ادامه داد: اگر  این واحد‌ها (مثل ۴۰۰ واحد دانشگاه پیام نور یا دانشگاه آزاد) را دانشگاه در نظر بگیرم، تعداد واحد‌های دانشگاهی افزایش پیدا می‌کند؛ مشابه همین را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم داریم که حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ واحد دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم یا علمی کاربردی که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد در شعبات مختلف دارد.  

ثبت نام کنکور دکتری تمدید شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: مهلت انتخاب رشته و اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

او ادامه داد: نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ از تاریخ ۲۹ فروردین ماه آغاز شد و مقرر بود این مهلت امروز پنج شنبه ۲ اردیبهشت به پایان برسد.

کاهش تعداد دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی شیب تندی دارد

علی آهو منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صندلی های خالی در دانشگاه های غیر انتفاعی گفت:  آمار دقیقی درباره تعداد صندلی های خالی در دانشگاه های غیر انتفاعی در دست نداریم.

آهو منش ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شد که  یک میلیون نفر از داوطلبان ورودی دانشگاه کاسته شود، البته این تعداد داوطلب ورودی به دانشگاه مشمول دانشگاه‌های دولتی هم است، اما چون دولتی‌ها حقوق و تمام هزینه هایشان را دولت می‌دهد برایشان مهم نیست.

درخواست وزیر علوم برای تزریق واکسن کرونا به دانشجویان/ امتحانات پایان ترم مجازی برگزار می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تصمیمات وزارت علوم برای برگزاری امتحانات پایان ترم گفت: با توجه به شرایط فعلی، امتحانات پایان ترم مجازی خواهد بود. برگزاری کلاس‌های عملی هم بستگی به شرایط دارد. 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: سال گذشته هم برای برگزاری کلاس‌های عملی مشکل داشتیم که برگزاری آنها را به تابستان موکول کردیم. اگر در تابستان امسال هم شرایط برگزاری کلاس‌های عملی فراهم شود حتماً این اقدام را انجام خواهیم داد.

تسهیلات دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری اعلام شد/ استخدام، کسر سربازی و حقوق از جمله این تسهیلات

برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری ممتاز تسهیلاتی مثل استخدامی، اعطای کمک مالی، معافیت از شهریه، اعطای گرنت و... در نظر گرفته‌اند.

کبگانیان: نمی‌توانیم از مزایای شیوه فعلی برگزاری کنکور بگذریم/ تشکیل شورایی چهار جانبه برای بررسی معایب کنکور

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: جلسه ۱۴۷ شورای سیاست گذاری نقشه جامع علمی کشور امروز به علت بحث مهم ساماندهی کنکور طولانی شد و همه مسئولان از جمله وزیر علوم و وزیر آموزش و پررش در آن حضور داشتند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: اولین نکته این است که بحث‌های مربوط به کنکور ارتباطی با امسال ندارد و افراد پشت کنکوری بدانند که در پروسه تصویب این ضوابط، زمان اجرایی شدن این سیاست‌ها هم اعلام خواهد شد.

او افزود: زمان کافی برای تطبیق با این قوانین به داوطلبان کنکوری داده خواهد شد. کنکور در سال‌های طولانی اصلاحاتی نداشته و این باعث بروز آسیب‌هایی شده است اما در کنار این آسیب‌ها شیوه فعلی کنکور مزایایی هم دارد که نمی‌توانیم با حذف صد درصد کنکور موافق باشیم و از طرفی نمی‌توانیم کنکور را به این صورت فعلی ادامه بدهیم.

آخرین مهلت اعتراض به نتایج کنکور دکتری اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی جمعه، ۱۵ اسفند ۹۹ با بیش از ۸۰ درصد داوطلبان ثبت نام کننده در ۲۴۲ کد رشته، ۲۱۰ حوزه امتحانی و ۱۱۰ شهرستان برگزار شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش درباره فرصت اعتراض به نتایج اولیه کنکور گفت: کارنامه نتایج اولیه انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ (یکشنبه، ۲۹ فروردین) در سایت سازمان سنجش منتشر شد.

میزان شکایات دانشجویان از آموزش مجازی در روزهای کرونایی

فریدون جعفری مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان شکایت دانشجویان از آموزش های مجازی، اظهار کرد: اطلاعات تفکیکی و جزئی درباره شکایت‌ها سالیانه همواره در سایت وزارت علوم به تفکیک دانشجو، استاد، هیئت علمی و حتی موضوع شکایات، بارگذاری می شود.

جعفری ادامه داد: از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده به دلیل اینکه حضور استاد و دانشجو در دانشگاه و کلاس کمتر شده و آموزش به سمت مجازی رفته است طبیعی است که دانشگاه های برخوردار مثل دانشگاه های دولتی از نظر سیستم، سخت افراز، سامانه و نرم افزار مشکلات کمتری باشند.

انتهای پیام/

نظر شما