شناسهٔ خبر: 4679385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی قم عنوان کرد:

وقوع ۱۸ قیام در زمان امامت امام هادی(ع)/اعمال آل‌سعود درکشتار مسلمانان به نفع مسلمین نیست

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام و المسلمین نجاریان‌زاده گفت: در زمان امام هادی (ع)، ۱۸ قیام به نام علویان و غیرعلویان رخ داد، گرچه این قیام‌ها به شدت سرکوب می‌شد، اما اثر خود را می‌گذاشت و نارضایتی مردم را تداوم می‌بخشید، در این شرایط امام هادی (ع) با وجود این که در حصر بودند، باید این انقلاب‌ها را مدیریت می‌کردند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمود نجاریان زاده معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که امام علی النقی (ع) در نیمه ذی حجه سال 212 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های امام هادی (ع) این است که در سن 6 سالگی به امامت رسیدند و پدر بزرگوار ایشان امام جواد نیز در سن 8 سالگی به امامت رسیدند، به همین دلیل از نظرپذیرش شیعیان نسبت به امامت آن حضرت مشکلی وجود نداشت.

 

دوران امامت امام هادی (ع) معاصر با چند تن از خلفای عباسی

 

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی قم با بیان این که امام هادی (ع) در دوران امامت خویش با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود، گفت: امام هادی (ع) تا سن 15 سالگی معاصر حکومت معتصم قاتل امام جواد (ع) بود، پس از آن تا سن 20 سالگی با دوران حکومت واثق، از سن 20 تا 37 سالگی با دوران متوکل معاصر بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده افزود: بعد از متوکل، منتصر و پس از آن مستعین و در نهایت معتز از خلفای عباسی بودند که در فاصله‌های زمانی کوتاهی حکومت کردند و امام هادی (ع) در سن 45 سالگی در زمان معتز مسموم و در نهایت به شهادت رسیدند.

 

وی اظهار داشت: یکی از مشخصه‌های دوران امامت امام هادی (ع)، دوران خوشگذرانی و هوسرانی دربار و شخص خلیفه بود، همچنین یکی از ویژگی‌های خودکامه‌های تاریخ که هنوز هم مداوم است، ساخت و ساز قصرها و تفرج‌ها بود که جان مردم را به لب رسانده بود.

 

متأسفانه امروز عربستان درآمدهای خود را صرف کشتار مسلمانان می‌کند

 

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی قم ادامه داد: امروز شاهان عربستان و شیخ‌نشینان خلیج فارس در اروپا و مناطق دیگر به ساختن کاخ‌ها و عشرت‌کده‌ها مشغولند و متأسفانه با پول بیت‌المال مسلمین به خوشگذرانی می‌پردازند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده تصریح کرد: متأسفانه امروز عربستان، قطر، کویت و برخی شیخ‌نشینان خلیج فارس درآمدهای خود را صرف کشتار مسلمانان یمن، سوریه و عراق می‌کنند.

 

وقوع 18 قیام در زمان امامت امام هادی (ع)

 

وی عنوان کرد: در زمان امام هادی (ع)، 18 قیام به نام علویان و غیرعلویان رخ داد، گرچه این قیام‌ها به شدت سرکوب می‌شد، اما اثر خود را می‌گذاشت و نارضایتی مردم را تداوم می‌بخشید، در این شرایط امام هادی (ع) با وجود این که در حصر بودند، باید این انقلاب‌ها را مدیریت می‌کردند.

 

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم بیان داشت: بریحه عباسی که به پیش نمازی مکه و مدینه منصوب شده بود، از امام هادی (ع) نزد متوکل بدگویی می‌کند، متوکل نیز امام (ع) را از مدینه به سامرا تبعید می‌کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده اضافه کرد: در بین راه بریحه به امام می‌گوید: "تو خود می‌دانی كه من عامل تبعید تو بودم، سوگند می‌خورم اگر شكایت مرا نزد متوکل ببری، تمامی درختانت را آتش می‌زنم و چشمه‌های مزرعه‌هایت را كور می‌کنم»؛ امام فرمود: «شكایت تو را نزد خدا بردم و من غیر خدا از بندگانش چیزی نخواهم خواست»؛ بریحه زمانی که این سخن را از امام شنید، با ناله و تضرع از آن حضرت تقاضای بخشش کرد؛ امام نیز او را بخشید.

 

وی تصریح کرد: علیرغم سعایت و جنایت بریحه که در حق امام هادی (ع) انجام داد و نهایتا به شهادت آن حضرت منجر شد، امام علی النقی (ع) با سعه صدر بریحه را بخشیدند.

 

ظهور غالیان در زمان امامت امام هادی (ع)

 

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم با بیان این که زمان امام هادی (ع)، زمان خاصی بود، عنوان کرد: در زمان امام علی النقی (ع) دیدگاه‌های خاصی از سوی دشمنان مطرح می‌شد و امام (ع) در چند جبهه باید مبارزه می‌کرد، از جمله فشارهایی که دشمن می‌آورد تا فرهنگ شیعیان را با تنش‌ها و چالش‌هایی مواجه کند.  

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده افزود: در زمان حیات امام صادق (ع) غالیان و جاعلان حدیث جریان پیدا کرد که آن حضرت جریان فتنه را برای مردم روشن کردند، اما هر زمان که غالیان فرصت می‌یافتند، فعالیت‌های خود را شروع می‌کردند.

 

وی بیان داشت: در زمان امامت امام هادی (ع) غالیانی چون حسن بن محمد معروف به ابن بابا، محمد بن نصیر، فارس بن حاتم قزوینی قائل به تناسخ بودند و با جمع آوری افرادی کوته‌نظر سعی در مشبه کردن اذهان عمومی داشتند و حلال خدا را حرام می‌کردند و به نفع حاکمان فتوا می‌دادند؛ این افراد مورد لعن امام هادی (ع) قرار گرفتند.

 

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم تصریح کرد: امام هادی (ع) در آن شرایط خاص باید شیعیان را سازماندهی می‌کرد، از طرفی در انقلاب‌های که به وسیله شیعیان صورت می‌گرفت، در تدارک حمله به آنان کمک می‌کرد، همچنین افرادی را در پاسخ به شبهات و جنگ نرم تربیت می‌کرد.

 

تجلی الگوی رفتاری زهد در امام هادی (ع)/دگرگونی متوکل با شعری از امام هادی (ع)

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده یادآور شد: الگوی رفتاری زهد که یکی از اصول رفتاری اهل بیت (علیهم السلام) است، در رفتار امام هادی (ع) متجلی بود؛ متوکل بدون هیچ بهانه ای عده ای را مأمور می‌کند تا امام هادی (ع) را نزد او ببرند، زمانی که حضرت را نزد متوکل آوردند، متوکل در حال مست بود و متأسفانه به حضرت تعارف می‌کند و حضرت می‌فرماید: «سوگند به خدا گوشت و خون من هرگز به شراب آلوده نشده است».

         

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم ادامه داد: متوکل از حضرت می‌خواهد که شعری بخواند، امام هادی (ع) با اصرار متوکل شعری می‌گوید که بنا به روایات، متوکل آن شب از این اشعار بسیار دگرگون می‌شود.

 

اعمال آل سعود در کشتار مسلمانان به نفع مسلمین نیست

 

وی تصریح کرد: اهل بیت (ع) در دوران امامت خویش، حاکمان زمان خود را نصیحت می‌کردند، اما متأسفانه حاکمان نصیحت‌پذیر نبودند، امروز نیز علما و خیرخواهان اسلام از جمله مقام معظم رهبری (مدظله)، آل سعود را نصیحت می‌کنند و تأکید می‌کنند که اعمال آنان در کشتار مسلمانان به نفع مسلمین نیست، بلکه دشمنان دین از جمله اسرائیل از این قضیه منتفع خواهند شد، اما متأسفانه این سخنان تأثیری در عملکرد کشور عربستان ندارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده تأکید کرد: ائمه معصومین (علیهم السلام) سختی‌های زیادی کشیدند تا چراغ هدایت را برای جهانیان روشن کردند و سعادت دنیا و آخرت در گرو اطاعت از خداوند و اهل بیت (علیهم السلام) است و اگر مسلمانان می‌خواهند که زندگی سالم داشته باشند، راهی جز اطاعت از قرآن و فرمایشات ائمه اطهار (علیهم السلام) نخواهند داشت.

 

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم عنوان کرد: اگرچه حکومت ایران یک حکومت شیعی است، اما مدافع همه مسلمانان از جمله شیعه و سنی در جهان است، ایران به کشورهایی چون فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و ... کمک‌های فراوانی کرده است.

 

ائمه اطهار (علیهم السلام) حتی به تقاضای کمک یهودی و نصرانی پاسخ مثبت می‌دادند

 

وی با بیان این که ایران اسلامی تابع اهل بیت (علیهم السلام) است، گفت: ائمه اطهار (علیهم السلام) می‌فرمایند که اگر مسلمانی صدای زجر مسلمانی را بشنود و کمکی به او نکند، مسلمان نیست، ائمه اطهار (علیهم السلام) حتی به تقاضای کمک یهودی و نصرانی پاسخ مثبت می‌دادند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نجاریان زاده در پایان تصریح کرد: بر همه ما لازم است که هر کجای دنیا که مسلمان و یا ضعیفی از ما تقاضای کمک کند به اطاعت از اهل بیت (علیهم السلام) به آنان کمک کنیم و بدون شک ایران اسلامی در کمک‌رسانی به یمن کوتاهی نخواهد کرد.

 

پایان پیام/

نظر شما