شناسهٔ خبر: 46778614 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

تعویق انتخابات به خاطر کرونا، چقدر جدی است؟

عالم‌گیری کرونای جهش‌یافته موسوم به انگلیسی، وضعیت را در ایران به بحرانی‌ترین شرایط در یک سال گذشته تبدیل کرده است...

صاحب‌خبر -

شرق:واکسیناسیون قطره‌چکانی از یک سو و جهش‌های پی‌درپی کرونا از سوی دیگر باعث شده است که تغییری حداقل فعلا در اصل ماجرا رخ ندهد.

در چنین شرایطی ایران تا حدود دو ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات در کشور است. انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین شورای شهر که با توجه به گفته‌های مسئولان کشوری و همچنین گرم‌شدن کاندیداهای احتمالی از یک سو و نگاهی به تاریخ برگزاری انتخابات در کشور از سوی دیگر، احتمال تغییر زمان آن به دلیل اپیدمی بیماری تقریبا صفر است.

مسئله‌ای که نعمت احمدی، وکیل دادگستری آن را تأیید کرده و می‌گوید خبری از تغییر زمان انتخابات در کشور نیست.

انتخابات و پیک‌ جدید کرونا

قانون چه می‌گوید؟

با گشتی در میان قانون انتخابات مشخص می‌شود که هیچ راه فراری درباره تغییر زمان انتخابات وجود ندارد. اگر هم قرار به تغییر زمان انتخابات باشد باید طرحی از سوی مجلس ارائه شود و بعد از بررسی به نتیجه برسد که در شرایط فعلی فرصت این کار وجود ندارد. نگاهی به تاریخ جمهوری اسلامی ایران هم نشان می‌دهد که حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز انتخابات در کشور برگزار شده و حالا هم قرار نیست که زمان انتخابات تغییر کند.

نعمت احمدی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری در پاسخ به این سؤال که آیا در قانون انتخابات ایران شرایطی برای تغییر زمان رأی‌گیری و حتی نوع انتخابات وجود دارد، گفت: «خیر. نوع انتخابات در ایران حضور پای صندوق رأی است و این هم قابل تغییر نیست. اگر هم منظور شما از این سؤال این است که آیا به خاطر شیوع کرونا در کشور می‌توان زمان انتخابات را تغییر داد، پاسخ خیر است.

 

نظر شما