شناسهٔ خبر: 46778597 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها:

تالاب گاوخونی شرایط مناسبی ندارد/ رفع مشکل تالاب‌های کشور با تامین حقابه/ تغییر کاربری جمله مشکلات تالاب ها

زهرا سلیمانی

آرزو اشرفی‌زاده با بیان اینکه برخی از تالاب‌های کشور همچون گاوخونی در خشکی به سر می‌برد و شرایط مناسبی را ندارند، گفت: کشور از لحاظ بارندگی‌ها در شرایط مناسب به سر نمی‌برند و همین مقوله در وضعیت تالاب‌های کشور تاثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ آرزو اشرفی‌زاده، سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها با اشاره به آخرین وضعیت تالاب ها به خبرنگار برنا گفت: کشور از لحاظ بارندگی‌ها در شرایط مناسب به سر نمی‌برند و همین مقوله در وضعیت تالاب‌های کشور تاثیرگذار است.

او افزود: بر اساس قانون سعی شده تمامی سازمان‌ها به وظایف‌‌شان عمل کنند. تعیین نیاز آبی کشور  پیگیری شده و با وزارت نیرو هم تعامل بر قرار شده است. هم اکنون در وزارت نیرو در کارگروه مقابله با کم آبی عضو هستیم و سعی شده تا نیاز آبی کشور را در جلسات متعدد مطرح کنیم.

اشرفی‌زاده با بیان اینکه سعی شده نیاز تالاب‌ها را برای مقابله با کم آبی استان‌ها لحاظ کنیم، ادامه داد: با توجه به کم آبی باید بتوان برای محیط زیست حداقل‌های نیاز آبی را لحاظ کرد. امیدواریم وزارت نیرو هم به وظایف خود عمل کند.

آب به تالاب گاوخونی نرسیده است

او درباره آخرین وضعیت تالاب‌های کشور افزود: برخی از تالاب‌های کشور همچون گاوخونی در خشکی به سر می‌برد و شرایط مناسبی را ندارند. از سوی دیگر تالاب هورالعظیم در سال آبی 97-98 آبگیری مناسبی داشته هم اکنون وضعیت مناسبی  دارد.

اشرفی‌زاده ادامه داد: امیدواریم تامین حقابه تالاب‌ها با حداقل نیاز آبی تداوم داشته باشد.

سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها درباره اختصاص حقابه تالاب‌ها در سال‌های اخیر گفت: بر اساس قانون احیا و مدیریت تالاب‌های کشور سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف به تعیین نیاز آبی تالاب‌ها و وزارت نیرو هم مکلف به تامین آن شده است. تلاش شده تا بتوان تامین حقابه را در کنار وزارت نیرو با کمک ستاد مدیریت و احیا تالاب‌های کشور با ریاست معاون اول رییس جمهور تامین کرد.

رفع مشکل تالاب‌های کشور با تامین حقابه/ تغییر کاربری تالاب‌ها مشکلی دیگر

 این مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین مسئله در زمینه تامین حقابه تالاب‌ها است. اگر نیاز زیست محیطی تالاب‌ها تامین شود، بخش عمده مشکلات حل خواهد شد. مقوله دیگر هم تغییر کاربری اراضی است و با زمان‌بندی‌های انجام شده کمتر برای تالاب‌ها در ستاد هماهنگی تالاب‌ها برنامه‌ریزی شده و این برنامه برای تالاب انزلی، میانکاله و بیری‌وار صورت گرفته تا بتوان با دستگاه‌های مختلف برنامه‌ها را اجرایی کرد و در زمینه حفاظت تالاب‌های کشور اقدامات مناسب انجام داد.

اشرفی زاده در پایان گفت: تمامی این اقدامات با همیاری مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد و همکاری سازمان‌ها رخ می‌دهد.

//انتهای پیام: 3

بیشتر بخوانید:

نظر شما