شناسهٔ خبر: 46778360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت| حمایت از فعالان اقتصادی کیش از شعار تا واقعیت

تعطیلی مجدد فعالیت‌های اقتصادی جزیره به‌دلیل وخیم شدن اوضاع کرونا در سراسر کشور و به تبع آن در کیش شرایط را به‌طور عجیبی دگرگون ساخته است به‌طوریکه اگر برای حمایت از اکثریت این کسب و کارها که در جزیره به‌صورت خرد امرار و معاش می نمایند فکری اندیشیده نشود به‌زودی شاهد بحران‌های اقتصادی فراوانی برای این کسب و کارها خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، محمدرضا بازگیر فعال رسانه‌ای جزیره کیش در یادداشتی آورده است:

متاسفانه این روزها در نامطلوب‌ترین شرایط و وضعیت صنعت گردشگری جزیره کیش در طول سه دهه گذشته به سر می‌بریم. اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم، در به وجود آوردن وضعیتی که می‌توان آن را به کما رفتن صنعت گردشگری کیش تشبیه نمود، بیماری فراگیری که براحتی باعث لغو مراسم ها، کنسرت ها، جنگ های شبانه، جشن‌های نوروزی، تعطیلی مطلق بازارها، مراکز گردشگری و تفریحی در کیش شد آن هم در زمانی که اصطلاحا باید اوج رونق گردشگری در این جزیره زیبا و مرجانی ایران باشد.

با هجوم بیماری کرونا به کشور و نگرانی جمعی، همه بر این اعتقادیم که شورای سلامت جزیره کیش و یا به نوعی ستاد مقابله با بیماری کرونا می بایست هرچه سریع‌تر تصمیماتی مبنی بر کم‌شدن سفرها و همچنین ضوابطی سختگیرانه مبنی بر تعطیلی بسیاری از مراکز و مشاغل اقتصادی جزیره می گرفت و در این موضوع هم جای هیچگونه شک و شبهه‌ای نبوده و نمی باشد اما در این خصوص واقعا دولت و منطقه آزاد کیش باید ببیند که با دستورات روزانه خود برای مهار این بیماری که بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند آیا واقعا فکری هم برای کمک به آنها شده است؟ آیا تمهیداتی برای حمایت از اکثریت این کسب و کارها که در جزیره بصورت خرد امرار و معاش می نمایند اندیشیده است که بتواند حداقل در این وضعیت بد و بغرنج اقتصادی به آن‌ها یاری رساند؟.

این حق فعالان اقتصادی هستند که در چند دهه اخیر سرمایه و عمر خود را برای آبادانی این جزیره گذاشته اند و در سخت ترین شرایط یار و یاور منطقه آزاد کیش و دولت ها در ادوار مختلف بوده اند.

فعالان اقتصادی محجوب و مظلوم، بازارشان را از دست داده اند و ماه‌ها هم طول می‌کشد تا دوباره بتوانند درآمد کسب کنند زیرا بسیاری از این شرکت‌ها نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند، حتی اگر بتوانند باید تصمیمات سختی همچون تعدیل نیروی سختگیرانه را انجام دهند.

در حال حاضر این موضوع یک واقعیت انکارناپذیر است که اگر گردشگری جزیره بدون راهکار و حمایت منطقه آزاد کیش حرکت کند، بیش از این آسیب خواهد دید. بر این اساس، اینکه بخواهیم محدودیت‌های جدی را بیش از این اجرایی کنیم، کارساز نیست و شورای سلامت جزیره باید به نوعی مدیریت و کنترل بهتری داشته باشد تا اشتغال جزیره بیش از این مستلزم آسیب بیشتر نشود.

متاسفانه یکی از اتفاقاتی که در یک سال گذشته شاهد هستیم این است که مدیریت متمرکزی برای مهار ویروس کرونا و اداره کشور برای فعالیت‌های عادی و روزمره مراکز اقتصادی و آسیب‌دیده را شاهد نیستیم به این معنا که بیشتر توصیه دولت مثل همیشه این است که مراکزی مثل گردشگری و یا بخش‌های خدماتی و آموزشی و کسب‌وکارهای خدماتی براحتی تعطیل شود. این راهکار نیست؛ این موضوع اقتصاد کشور و فعالیت روزمره مراکز اقتصادی را تحت‌ تاثیر شدید خود قرار خواهد داد.

هرچند که در حال حاضر زمانی است که منطقه آزاد کیش و شورای سلامت جزیره در معرض یک آزمایش جدی برای مدیریت اقتصاد این جزیره زیبا و مرجانی قرار دارند، بنابراین باید در مواقع حساس و بحرانی با ساکنین ارتباط خوب برقرار کند و شیوه اداره این جزیره کوچک و قابل کنترل را به شکل منطقی اجرا نماید و با مدیریت جامع همراه با کنترل و آموزش ساکنین برای پرهیز از مبتلا شدن به ویروس کرونا باید اداره فعالیت‌های جزیره را به‌صورت طبیعی اجرا نماید و این موضوع شاید در جزیره‌ای بنام کیش که قدرت کنترل مبادی ورودی و خروجی آن براحتی وجود دارد می‌توان از آن بعنوان آزمونی بزرگ برای منطقه آزاد کیش و فعالان اقتصادی جزیره و ایجاد یک الگوی مناسب نه در ایران بلکه برای دیگر کشورهای جهان نیز استفاده نمود.

امیدواریم با توجه به پیگیری های دلسوزانه مدیرعامل جدید و سختکوش منطقه آزاد کیش با بررسی دقیق آمار و اطلاعات جامع از میزان خسارات و رکود حاکم بر اقتصاد کیش و با پیگیری مجدانه از مراجع دولتی برای دریافت تسهیلات، وام کم‌‌بهره و بلاعوض به فعالان اقتصادی جزیره زیبای کیش، با تزریق این حجم از نقدینگی بتوانیم با کمترین میزان تلفات مالی و پرسنلی از این بحران عظیم اقتصادی که گریبانگیر تمام کشور و جزیره کیش شده است با درایت عبور نماییم و با استفاده از تسهیلات دولتی با بهره‌های بسیار کم و یا حتی بی‌بهره و پیگیری از طریق هیئت دولت برای اعمال معافیت های مالیاتی و گمرکی جدید و برداشتن بخشنامه‌های غیرقانونی و سختگیرانه حاکم بر مناطق آزاد شاهد بازگشت دوباره لبخند بر لبان این جزیره‌نشینان سختکوش در این ایام کرونا باشیم.

انتهای پیام/88060

نظر شما