شناسهٔ خبر: 46778354 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چگونه سر وزن به مسابقه برسیم؟

برای سر وزن رسیدن ورزشکاران روش‌های مختلفی مدنظر قرار می‌گیرد، با این تفاوت که برخی از این روش‌ها نادرست و مضر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یکی از مهم ترین دغدغه های ورزشکاران به سر وزن رسیدن برای مسابقات مربوط می شود  در حالی که روش های درست و نادرستی طی سالیان گذشته از سوی برخی مدنظر قرار گرفته است. استفاده از مدرها (که دوپینگ هم محسوب می شود)، سونا و ننوشیدن آب برای سر وزن رسیدن غیر علمی است؛ این روش ها عمدتا موجب از دست رفتن آب بدن و کاهش عملکرد و احتمال بروز کرامپ و کاهش قدرت تعریق و آسیب های گرمایی می شود.

حتی اگر ورزشکاران آب از دست رفته را از طریق سرم های وریدی دریافت کنند، عملکرد از دست رفته اصلاح نخواهد شد، در عین حال هر گونه تزریق در زمان مسابقات با قوانین مبارزه با دوپینگ مغایرت دارد.

بهترین روش برای تنظیم یک برنامه غذایی طولانی مدت زیر نظر کارشناسان تغذیه است و محدود کردن بیش از اندازه انرژی دریافتی از طریق غذا، ممکن است دختران ورزشکار را در معرض سه گانه زن ورزشکار قرار دهد. در تعریف اولیه سه گانه زنان ورزشکار می توان به وجود سه اختلال خوردن (بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و... )، آمنوره (اختلال در نظم و یا قطع قاعدگی) و پوکی استخوان اشاره کرد، هرچند با پژوهش‌های بیشتر، گستره آن افزایش یافت.

در ادامه این مطلب که از سوی لاله حاکمی  نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: در صورت بالا بودن درصد چربی بدن، استفاده از مکمل های چربی سوز می تواند کمک کننده باشد و بدیهی است مکمل های مصرفی متناسب در زمان مسابقات و زمان اردوها متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما