شناسهٔ خبر: 46778143 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روزه خود را چگونه افطار کنیم؟

مهر

یک متخصص تغذیه بالینی، به بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و در مورد خوردنی های افطار و سحر، توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مینا عبداللهی، با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان با رعایت اصول صحیح تغذیه می‌توان روزه‌داری صحیح توأم با ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی را تجربه کرد، افزود: معمولاً تعداد وعده‌های غذایی در هنگام روزه‌داری از ۳ وعده اصلی و ۲ تا ۳ میان وعده، به ۲ وعده اصلی و ۱ میان وعده کاهش می‎ یابد. بنابراین مواد مورد نیاز بدن باید از طریق تعداد وعده‌های غذایی کم دریافت شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که هر روز بعد از افطار (یک تا چند ساعت بعد) دو یا سه عدد میوه مصرف شود. همچنین می‌توانید به جای یک عدد میوه، نصف لیوان آب میوه طبیعی مصرف کنید. سعی کنید بعد از افطار چند عدد بادام، فندق، پسته و…، بخورید.

بیشتر بخوانید:

فضیلتی که تنها با روزه ماه رمضان به دست می‌آید

عبداللهی گفت: میزان مایعات مصرفی روزه‌دار ۶ تا ۸ لیوان در روز توصیه می‌شود که بهتر است بین دو وعده غذایی تقسیم شود. از مصرف زیاد قهوه و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید، زیرا سبب افزایش دفع مایعات و تشنگی می‌شوند.

وی افزود: پرخوری و مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه‌ای، زولبیا، بامیه، حلوا و شله‌زرد توصیه نمی‌شود. از غذاهای آب‌پز، کبابی یا بخارپز به جای غذاهای سرخ‌شده استفاده کنید. از نان‌های سبوس‌دار مانند نان سنگک استفاده کنید.

این متخصص تغذیه بالینی گفت: از مصرف انواع دسرها و شیرینی‌های حاوی شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید. به جای مصرف زولبیا و بامیه، از خرما استفاده کنید.

عبداللهی در مورد وعده افطار، افزود: افطار را باید با یک وعده غذایی ساده مانند یک صبحانه معمولی آغاز کرد و بهتر است روزه با شیر و یا آب ولرم، خرما یا چای کمرنگ باز شود و به تدریج مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ مصرف شود.

وی تاکید کرد: مصرف مواد غذایی شیرین، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار بسیار ضروری است. بنابراین مصرف خرما، کشمش و یا افزودن یک قاشق چای‌خوری شکر به شیر مفید است توجه شود که از غذاهای زودهضم مانند حلیم بدون روغن، پوره سیب‌زمینی، انواع خورش و یا خوراک کم چرب (خوراک مرغ و سبزی‌های آب‌پز)، خوراک گوشت کم چرب، انواع سوپ و یا آش رقیق در افطار استفاده شود.

عبدالهی در مورد وعده سحری نیز اظهار داشت: سحری سبک خورده شده و از مصرف غذاهای چرب و پر حجم برای سحری پرهیز شود. برای سحری باید غذاهایی انتخاب شوند که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند. لذا بهترین مواد غذایی برای سحری نان سبوس‌دار، سبزی، حبوبات، میوه‌ها و مواد غذایی دارای پروتئین است. در هنگام سحر سعی شود از مواد غذایی دارای الیاف مانند غلات کامل، حبوبات (جو، عدس، لوبیا)، ماکارونی، سیب‌زمینی و سبزی‌ها به جای قند، مربا، نان‌های بدون سبوس مصرف شود.

وی گفت: به هنگام سحر بهتر است از مصرف مواد قندی و شیرین پرهیز گردد، چرا که این مواد می‌توانند در طول روز با افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون ایجاد گرسنگی را به دنبال داشته باشند. در وعده سحری از میوه‌های آبدار، سبزی و سالاد استفاده شود. توصیه می‌شود از مصرف زیاد نمک خودداری نمایید زیرا سبب احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. در سحری ۱ تا ۲ لیوان آب بنوشید و از خوردن آب زیاد هنگام سحر به منظور جلوگیری از تشنگی در طول روز پرهیز نمایید.

عبداللهی افزود: بهتراست بعد از خوردن سحری نخوابید زیرا وضعیت درازکش سبب برگشت مواد غذایی به مری و ترش کردن می‌شود. این کار در درازمدت باعث سوزش سر دل و بیماری رفلکس در افراد مستعد می‌گردد. مصرف غذاهای سرخ‌شده باید محدود شود چرا که باعث اختلال در هضم، سوزش سر دل و افزایش وزن می‌شود.

نظر شما