شناسهٔ خبر: 46778131 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

شرایط روزه‌داری افراد مبتلا به زخم معده

باشگاه خبرنگاران

یک متخصص گوارش و کبد درباره شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده و مشکلات گوارشی توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -
سیدمحمدصادق غفوری عضو انجمن گوارش و کبد ایران در خصوص شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده، اظهارکرد: زخم‌های معده و گوارشی زمانی ایجاد می‌شوند که سطح داخلی معده و قسمت فوقانی روده کوچک با عفونت باکتری هلیکو باکترپیلوری دچار آسیب شوند. این باکتری به راحتی به سایر افراد منتقل می‌شود و در دستگاه گوارش ماده‌ای ترشح می‌کند که باعث کاهش اثر لایه مخاطی محافظ می‌شود.


او افزود: لایه پوشاننده معده و اثنی عشر به طور طبیعی دارای یک سد مخاطی هستند تا در برابر شیره گوارشی اسیدی محافظت شوند که در صورت از بین رفتن این محافظ معده و اثنی عشر دچار التهاب خواهند شد.

غفوری ادامه داد: زخم‌های گوارشی به دو نوع زخم معده و زخم اثنی عشر تقسیم می‌شوند.


این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد تصریح کرد: زخم‌های اثنی عشر شایع‌تر از زخم معده بوده و معمولا در سنین ۲۰ تا ۴۵ سال دیده می‌شود در حالیکه زخم‌های معده بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال شایع است.

او در خصوص علائم زخم‌های گوارشی افزود: زخم‌های گوارشی گاهی اوقات ممکن است بر اثر مصرف طولانی مدت دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین، ایبو بروفن و دیکلوفناک ایجاد شوند. سوزش معده، شکم درد، احساس سیری، التهاب یا انقباض، ناتوانی در هضم غذا‌های چرب و حالت تهوع از جمله علائم زخم‌های گوارشی هستند.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران بیان کرد: استعمال دخانیات، مصرف الکل و احتمالا مصرف کافئین از دیگر دلایل ابتلا به زخم‌های گوارشی خواهد بود. همچنین عوامل ژنتیکی و ارثی در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

غفوری تصریح کرد: با شروع ماه رمضان بسیاری از افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی برای گرفتن یا نگرفتن روزه مردد می‌شوند. گرسنگی طولانی مدت براثر روزه داری می‌تواند در برخی موارد باعث تشدید زخم‌های گوارشی شود.

او گفت: افرادی که قبلا دچار زخم معده بوده اند و در حال حاضر با دارو کنترل شده و هیچ علامتی ندارند، می‌توانند چند روزی روزه بگیرند و اگر مشکلی نظیر درد نداشتند، ادامه دهند. اما در افرادی که زخم فعال دارند روزه داری توصیه نمی‌شود.

غفوری بیان کرد: افرادی که دارو‌های مربوط به معده مصرف می‌کنند می‌توانند داروی خود را در وعده سحر و افطار مصرف کنند و تا زمانی که به دلیل روزه داری دچار درد معده نشده اند به روزه گرفتن ادامه دهند. همچنین این دسته از افراد از مصرف غذا‌های چرب و سنگین بلافاصله بعد از افطار خودداری کرده و آب و مایعات به اندازه کافی مصرف کنند.

او در نهایت افزود: نکته مهم این است که روزه داری در افراد مختلف تاثیر یکسانی ندارد و در برخی‌ها حتی باعث بهبودی علائم گوارشی می‌شود.

نظر شما