شناسهٔ خبر: 46778129 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۷ دلیل احتمالی ایجاد لکه‌های تیره بر روی زبان

زبان یکی از اعضای مهم بدن است که برخی از تغییرات ایجاد شده بر روی آن می‌تواند خبر از بروز یک بیماری خطرناک از جمله سرطان دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سایت داکتر ان دی تی وی، زبان می‌تواند یکی از اندام‌های حیاتی برای گفتگو و چشیدن غذا بوده و در عین حال یک شاخص مهم برای ارزیابی سلامت کلی ما باشد. یک زبان سالم معمولا صورتی رنگ است و اگر بدن با مشکل دیگری در ارتباط با سلامتی روبه‌رو باشد، ممکن است زبان تغییر رنگ دهد. به عنوان مثال، یک تب خفیف ممکن است باعث شود که زبان سایه‌ای سفید و روشن داشته باشد. در موارد دیگر رنگ زبان ما نیز می‌تواند سیاه شود. این کاملا به عادت‌های روزمره افراد بستگی دارد و همچنین می‌تواند یکی از علائم سرطان دهان باشد.

در ادامه به این علائم اشاره شده است؛

۱. زبان مودار سیاه

زبان مودار سیاه به شرایطی گفته می‌شود که لکه‌های قهوه‌ای، سیاه یا خاکستری روی پوست مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد مو‌هایی روی زبان رشد می‌کنند. این معمولا به دلیل سلول‌های پوستی مرده است که از بین نمی‌روند. عادت‌های بد دهانی، دارو‌ها و مصرف دخانیات می‌تواند دلیل این امر باشد. این بیماری که در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود، با افزایش سن ارتباط نزدیکی دارد.

بیشتر اوقات می‌توان با استفاده از مسواک و خراش دندان به طور مرتب از زبان مودار سیاه خلاص شد. اگر آن هم بی‌نتیجه باشد، دندانپزشکان یا پزشکان از ابزار خاصی برای خراشیدن زبان شما استفاده می‌کنند.

زبان مودار سیاه

۲. زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی به زبانی گفته می‌شود که در آن لکه‌های قرمز صاف در کنار یا بالای زبان ایجاد شود. علت ایجاد چنین لکه‌هایی ناشناخته است. آن‌ها بی‌ضرر هستند و معمولا خود به خود از بین می‌روند، با این حال ممکن است باعث احساسات خاصی در هنگام خوردن مواد غذایی تند، شور، گرم یا سرد شوند.

۳. لوکوپلاکی

لوکوپلاکی وضعیتی است که منجر به ایجاد لکه‌های سفید روی زبان می‌شود. آن‌ها معمولا به دلیل استعمال دخانیات، الکل و ضربه‌های مکرر به زبان به دلیل پروتز‌های دندانی ایجاد می‌شوند. در حالی که این وضعیت اکثرا بی‌خطر است، ممکن است بعضی اوقات حاوی سلول‌های سرطانی باشد و از این رو مشاوره پزشکی در مورد لوکوپلاکی توصیه خوبی است.

 لوکوپلاکی

۴. وجود برجستگی روز زبان

این وضعیتی است که باعث ایجاد لکه‌های ریز سفید و قرمز شده و باعث برجستگی زبان می‌شود. علت ایجاد آن‌ها نیز ناشناخته است و معمولا در مدت زمان مشخصی به خودی خود بهبود می‌یابند.

۵. سوراخ کردن زبان

افرادی که سوراخ زبان دارند نیز مستعد ابتلا به لکه‌های سیاه روی زبان هستند. این عارضه به دلیل از بین رفتن رنگدانه‌هایی که به زبان رنگ طبیعی می‌بخشد، رخ می‌دهند. زبان باید در طی یک دوره زمانی رنگدانه‌ها را بازیابد و اگر این کار انجام نشود، ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشید.

سوراخ کردن زبان

۶. سرطان زبان

شایع‌ترین شکل سرطان زبان، کارسینوم سلول سنگفرشی است. معمولا مانند زخم یا پوسته‌ای ظاهر می‌شود که بهبود نمی‌یابد. این می‌تواند در هر قسمت از زبان ایجاد شود و در صورت لمس آن ممکن است خونریزی کند. درد در زبان یا گوش‌ها، یا اگر فردی در بلع دچار مشکل شود و در گردن یا گلو توده‌ای ایجاد شود، از علائم رایج این سرطان است.

۷. سبک زندگی بی‌تحرک

همانطور که قبلا ذکر شد، داشتن یک سبک زندگی بی‌تحرک و انجام اقداماتی از قبیل سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، یا مصرف کم یا عدم مصرف غذا‌های سالم، می‌تواند دلیلی برای افرادی باشد که روی زبان خود لکه‌های تیره دارند. مصرف انواع میوه و نوشیدن آب کافی از دیگر موارد مهم برای سلامت دهان و جلوگیری از سرطان است.

بیشتر بخوانید 

انتهای پیام/

نظر شما