شناسهٔ خبر: 46778112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

هشدار مرکل به اروپا؛ پروژه نورد استریم-۲ را سیاسی نکنید

صدر اعظم آلمان بار دیگر با دفاع از اجرای پروژه خط لوله گازی نورد استریم-۲ گفت که لغو این پروژه تنها منجر به نزدیک شدن روسیه به چین می‌شود.

صاحب‌خبر -
صراط:

صدر اعظم آلمان روز سه شنبه در دفاع از پروژه خط لوله گازی «نورد استریم-2» گفت که مخالفت برخی از کشورهای اروپا با این پروژه عظیم دلایل سیاسی دارد.

به نوشته اسپوتنیک «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان سه شنبه در یک نشست مجازی با حضور اعضای مجمع پارلمانی اروپا گفت: «از جنجال‌های مربوط به نورد استریم  و موقعیت بسیاری از کشورهای عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا مطلع هستم. می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که این پروژه از پروژه قبلی انتقال گاز از اوکراین یا ترکیه بدتر نیست.»

مرکل افزود که تصور می‌کند پروژه نورد استریم-2 بخشی از یک مبارزه سیاسی گسترده‌تر مرتبط با اختلافات بیشمار اتحادیه اروپا  با روسیه است.

سخنان مرکل به دنبال پیشنهاد «دونالد توسک» رئیس سابق شورای اروپا در روز دوشنبه برای متوقف کردن پروژه نورد استریم-2 با ادعای خاتمه دادن به تجاوز روسیه علیه اوکراین صورت گرفت.

ایالات متحده که قبلا با دو تحریم این پروژه را هدف گرفته، اخیرا تهدید کرده است که محدودیت‌های جدیدی را در این زمینه اعمال خواهد کرد.

در روزهای گذشته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هشدار داده بود که لغو اجرای این پروژه روسیه را به چین نزدیکتر می‌کند. این پروژه تا 95 درصد تکمیل شده و امتداد این خط لوله 1230 کیلومتری از «ویبورگ» در روسیه تا شمال شرقی آلمان است.

خط لوله نورد استریم ۲ قرار است بعد از تکمیل، سالانه با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان برساند.

اواخر سال ۲۰۱۹ ساخت این خط لوله به دلیل توقف کار شرکت سوئیسی «آلسیس» (Allseas) در نتیجه تحریم‌های آمریکا متوقف شده بود اما بعد از یک سال وقفه، ساخت این خط لوله از سرگرفته شد.

چندی قبل سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری ضمن محکوم کردن فشارهای آمریکا به شرکت‌ها و کشورهای اروپایی در زمینه اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲»، مواضع واشنگتن را غیرقانونی خواند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه  گفت: «برای آمریکا فکر خوبی خواهد بود که با تبعیت از هنجارهای حقوق بین‌الملل و به تدریج متوقف کردن مانع تراشی‌های غیرقانونی در مسیر اجرای پروژه نورد استریم ۲، از خود یک الگو بر جای بگذارد.»

نظر شما