شناسهٔ خبر: 46776994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

عراقچی:

اجازه نمی‌دهیم با وقت‌کشی مذاکرات فرسایشی شود

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه، اجازه نمی‌دهیم کسی با وقت‌کشی مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند، گفت:

صاحب‌خبر -

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه، اجازه نمی‌دهیم کسی با وقت‌کشی مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند، گفت: البته با تعجیل و شتاب‌زدگی در مذاکرات نیز خدایی ناکرده از موضوعات غفلت نخواهیم کرد. همه‌چیز با دقت در حال پیش رفتن است. به گزارش ایلنا، «سیدعباس عراقچی» شامگاه دیروز بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: این دور دوم مذاکراتی بود که ما طی دو هفته گذشته در وین داشتیم. دور دوم مذاکرات شش روز به طول انجامید. مذاکرات بسیار فشرده‌ای بود. تلاش ما این است که به مجموعه اقداماتی که باید امریکا برای رفع تمامی تحریم‌ها انجام دهد. این رفع تحریم‌ها باید راستی‌آزمایی شود و بعد ایران اقدامات خود را انجام دهد. وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات در حال کار شدن است. پیش‌نویس‌های مختلفی توسط تمامی هیات‌ها ارایه و مورد تبادل قرار گرفته است. درباره آنها کار انجام می‌شود. تمام تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی برسیم که دقیقا وظایف امریکا را مشخص کند و اقداماتی هم که ایران برای اینکه به برجام برگردد را روشن کند. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با بیان اینکه آن سند نحوه راستی‌آزمایی و ترتیب و تقدم اقدامات طرفین را مشخص خواهد کرد، اظهار داشت: البته این موضوع از نظر ما کاملا روشن است و این امریکا است که باید ابتدا اقدامات خود را انجام بدهد. البته مذاکرات سخت است اما ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم، همانطور که از مذاکرات شتاب‌زده هم اشتباه می‌کنیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید با دقت کامل انجام شود، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی وقت‌کشی کند و بیهوده مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند. در عین حال در مذاکرات تعجیل و شتاب‌زدگی هم نمی‌کنیم که خدایی‌ناکرده از موضوعی غفلت صورت بگیرد. همه‌چیز با دقت در حال پیش رفتن است. وی با یادآوری این موضوع که راه آسان نیست، خاطرنشان کرد: مشکلات زیاد است. تعیین دقیق اقدامات احتیاج به کار جدی حقوقی و فنی دارد که در حال انجام است. نتیجه مذاکرات به‌طور مستمر به تهران گزارش می‌شود. در بازگشت من هم گزارش دقیق‌تر از آنچه گذشت، ارایه خواهد شد.  به گفته معاون سیاسی وزارت امور خارجه، تصمیم‌ها در تهران گرفته می‌شود و ما هم طبق دستورالعمل‌های تهران مذاکرات را ادامه خواهیم داد تا آن جایی که منافع کشور تامین شود، در این مسیر گام برمی‌داریم.

عراقچی درباره زمان بعدی نشست مذاکرات کمیسیون مشترک در وین ابراز داشت: بنای ما این است که هیات‌ها هفته آینده به وین بازگردند اما بستگی به آن دارد که زمانی که نتیجه مذاکرات این چند روز به پایتخت‌ها منتقل می‌شود، بررسی صورت بگیرد و تصمیم را پایتخت‌ها خواهند گرفت.  وی افزود: درباره ما تصمیم در تهران گرفته می‌شود که آیا مذاکرات باید ادامه پیدا کند یا خیر یا به چه شکلی و با چه خط‌مشی‌هایی ادامه پیدا کند. زمانی که این مسائل در تهران تدوین و آماده شد، با دستورالعمل‌های جدید خود به مذاکرات بازمی‌گردیم. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره فضای مذاکرات نیز بیان کرد: فضای مذاکرات جدی، کاری و حرفه‌ای است. همه هیات‌ها علاقه‌مند به حصول نتیجه هستند و تلاش آنها این است که ترتیباتی به دست بیاید که منجر به احیا و اجرای برجام به صورت کامل شود اما برای موفقیت مذاکرات صرفا جدی بودن کافی نیست و عوامل دیگری هم وجود دارد.

عراقچی با بیان اینکه طرفین باید مواضع یگدیگر را درک کرده و تلاش کنند این مواضع به هم نزدیک شود، یادآور شد: برای ما اصولی وجود دارد که تغییرپذیر نیست. ما حتما مخالف روند گام به گام هستیم. البته روند گام به گام مدت‌هاست کنار گذاشته شده و مذاکرات ما به صورت یکپارچه روی گام آخر یا اقدام نهایی متمرکز شده و ما در حال طراحی آن گام نهایی هستیم.  وی با بیان اینکه باید تعیین کنیم که راستی‌آزمایی اقدامات امریکا چگونه باشد، عنوان کرد: باید مشخص شود پس از مشخص شدن روند راستی‌آزمایی، امریکا در چه تاریخی و چگونه به تعهداتش در برجام بازگردد و ایران متعاقبا این کار را انجام دهد.  به گفته معاون سیاسی وزارت امور خارجه، جزییات فنی، حقوقی و سیاسی وجود دارد که در حال کار کردن بر روی آنها هستیم. جدیت در مذاکرات وجود دارد. فضای مذاکرات نمی‌توانم بگویم مثبت یا منفی است اما به هر حال سازنده، کاری و حرفه‌ای است.

عراقچی با بیان اینکه امیدوار هستیم که این مسیر در ادامه خود به جاهای مثبتی برسد و منجر به رفع تحریم‌های غیرعادلانه امریکا علیه مردم ایران بشود، گفت: هنوز قضاوت درباره نتیجه زود است یا اینکه بگوییم خوش‌بین یا بدبین‌ هستیم اما فکر می‌کنیم در مسیر درستی قرار داریم. وی درباره نشست فنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همکاری‌های ما با آژانس ادامه دارد. این همکاری‌ها، همکاری‌های گسترده‌ای است که حوزه‌های مختلفی را هم دربرمی‌گیرد. این همکاری‌ها جریان طبیعی خود را طی می‌کند. در برخی موضوعات با آژانس اختلاف داریم. برای حل این اختلافات گفت‌وگوهایی بین ما و آژانس وجود داشته و دارد. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اضافه کرد: با سفر مقامات آژانس به تهران و گفت‌وگوهای بیشتر شاهد تحرکات بیشتری هم در این رابطه خواهیم بود. ما با آژانس یک مسیر معمولی و طبیعی را طی می‌کنیم. امیدوار هستیم که اختلافاتی هم که الان وجود دارد، در فضایی سازنده و غیرسیاسی حل شود.

 

نظر شما