شناسهٔ خبر: 46765682 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در قالب پویش «محله همدل»؛

شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی در اردبیل محله‌محور انجام می‌شود

نمین - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل پویش «محله همدل» را از اولویت‌های مهم فرهنگی در رفع آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ظرفیت روحانیت استان برای رفع این آسیب‌ها بسیار بالاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده روز سه‌شنبه در همایش طلایه‌داران تبلیغ که با حضور علمای شیعه و سنی شهرستان نمین برگزار شد، پویش «محله همدل» را از اولویت‌های مهم فرهنگی در رفع آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: پویش محله همدل یک پویش فرا مذهبی و فرا جناحی بوده و هر فرد فعال و دغدغه مند در حوزه فرهنگ دینی در قالب گروه‌های جهادی و جوانان فعال و هیئت‌های مردمی با محوریت روحانیون و مساجد، در محلات به شناسایی آسیب‌های موجود در محله مورد نظر پرداخته و در رفع آن تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان در راستای اجرای این طرح می‌تواند موفقیت‌های زیادی را در حوزه فرهنگ و اجتماع در محلات استان داشته باشد که عاملان اصلی اجرای این طرح در استان نیز جامعه روحانیت بوده و باید از ظرفیت این مبلغان به نحو احسن در راستای پیاده‌سازی اهداف فرهنگی بهره‌مند شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اهمیت ماه رمضان در خودسازی و تهذیب نفس بر بهره‌ مندی از این فرصت تبلیغی در تبیین آموزه‌های دینی تاکید کرد و گفت: عالمان دینی داعیان الی الله هستند که با روش‌های نوین تبلیغی مردم را به سمت آموزه‌های دینی دعوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده ویژگی عالم را در روایتی از پیامبر اکرم (ص) تبیین کرد و گفت: عالم موفق و تأثیرگذار بایستی دارای ۵ خصلت بوده تا تبلیغ شایسته و اثرگذار داشته باشد به طوری که می‌بایست مردم را از شک به یقین برساند، منشأ خیر و برکت در بین مردم باشد، مردم را از کبر و غرور به سمت تواضع و فروتنی سوق دهد، مردم را از رغبت به دنیا، به سمت زهد و پارسایی دعوت کرده و در حل مشکلات مردم پیش قدم باشد.

مطالبه‌گری و تواصی محوری‌ترین رسالت مبلغان دینی است

وی به عملیات ویژه «تواصی» سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در مورد تواصی به حق و تواصی به صبر، نسبت تواصی با سایر مفاهیم و واجبات نظیر امر به معروف و نهی از منکر جز واجباتی است که بر عهده هر انسان عالم و مسلمان است، اما وظیفه روحانیون و علمای دینی در این زمینه بیش از دیگران است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، مطالبه‌گری را از وظایف مهم روحانیون عنوان و اضافه کرد: روحانیون وظیفه دارند نسبت به مشکلات منطقه حساس بوده و همواره فعالانه و مؤثر در صحنه حاضر باشند اما راهش تنها انتقاد نیست بلکه هدفمند، طبق برنامه و منطقی با مسئولین دولتی مراوده و ارتباط داشته و به مطالبه گری پرداخته و گره از مشکلات مردم باز کنند.

وی بر حفظ محوریت ائمه جمعه در شهرستان‌ها تاکید کرد و یادآور شد: روحانیون نباید بر خلاف قانون حرکت کنند بلکه همواره در قانون مداری الگوی شاخص در جامعه بوده و همگان را به رعایت قانون دعوت کنند و در این راستا محوریت ائمه جمعه شهرستان‌ها را مد نظر قرار داده و فعالیت‌های تبلیغی را به فرماندهی امامان جمعه بدون کوچک‌ترین تفرقه و اختلافی، توسعه و گسترش دهند.

انجام شعائر مذهبی در ماه رمضان با رعایت بهداشت و حضوری باشد

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان به محدودیت‌های اعمال شده به لحاظ شرایط کرونایی در جامعه اشاره کرد و گفت: وزیر بهداشت در نامه‌ای ابلاغ کردند تمامی مساجد کشور در ماه رمضان، هر روز به مدت نیم ساعت بایستی باز بوده و درب مساجد نباید بسته بماند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده تصریح کرد: اذان زنده باید از موذنه مساجد پخش شود و روح معنویت در فضای شهر پیچیده و در کنار آن ترجمه و تفسیر روزانه یک آیه توسط روحانی محل از بلندگوی مساجد تبیین شود و اگر مسجدی را بسته دیدیم با اداره اوقاف و امور خیریه هماهنگ شده و با هیئت امنای مساجد در بازگشایی مساجد مصمم هستیم.

وی به محوریت قرآن در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: علمای شیعه و سنی هر کدام باید یک جلسه تفسیر قرآن، یا به صورت حضوری یا در فضای مجازی برگزار کنند و پیام‌های اخلاقی در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی به مردم ارائه دهند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در پایان به دیگر فعالیت‌ها در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: اجرای پویش‌های نهضت قرآنی، جز خوانی قرآن، توسعه فعالیت‌های ویژه بانوان و جریان سازی تعالیم قرآنی در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گرفته و با تبیین مفاهیم آیات برگزیده و ارائه پیام‌های اخلاقی به مردم، برنامه‌های پرمحتوا و تأثیرگذار اجرا کرد.

نظر شما