شناسهٔ خبر: 46765571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

بازار مبل اصفهان دیگر تکیه گاهی ندارد؛ گرانی مواد اولیه و نرخ ارز

اصفهان- کسادی بازار مبل در روزهایی که اصفهان با کرونا دست و پنجه نرم می کند، قطب تولید مبل اصفهان را با مشکلات جدی روبرو کرده است و گویا بازار مبل اصفهان دیگر تکیه گاهی ندارد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ دریا قدرتی پور: این روزها تنها رخداد قابل توجه در بازار مبل، رکود است، چیزی که در گفته های تولید کنندگان که سهمی در این بازار دارند به خوبی نمایان است. بالارفتن دلار از پله های صعود و همچنین کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که قطب مبل اصفهان با مشکلات جدی از جمله تعدیل نیرو و کاهش تولید روبرو شود. از سویی دیگر واردات بیش از اندازه مبل های ارزان قیمت و بی کیفیت از چین تولید کنندگان مبل را خاکسترنشین کرده است.

تولید کنندگان از یک سو با گرانی مواد اولیه وارداتی روبرو هستند و از سویی دیگر تولیداتشان که نسبت به وارداتی های ارزان قیمت به پای آنها گران تمام می شود دچار تضاد و ابهام در کسب و کارشان شده اند.

اینها همه در حالی اتفاق افتاده است که گرچه شاید در گذشته نشستن بر جایگاه بلند و تکیه بر صندلی و مبل بیش تر از آن خانواده های مرفه و عیان نشین بود، اما امروزه کم تر خانه ای را می توان یافت که با انواع مبل، هر چند ساده، تزیین نشده باشد، اما در چند سال اخیر تقاضا برای خرید مبل با روند نزولی همراه شده تا حدی که بسیاری از فعالان این عرصه به کاهش ظرفیت تولید یا تغییر شغل مبادرت ورزیده اند.

یکی از دلایل پیش پا افتاده ای که بازار مبل را با رکود مواجه کرده، این است که در دو سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی از خانوارها در صدد نو کردن وسایل منزل خویش نیستند و کالاهای این‌چنینی (مبلمان،کمد و...) دیگر به مانند سابق در دایره اقلام و کالاهای ضروری مردم قرار ندارند، زیرا کارمند یا کارگری که از حقوق چندان بالایی برخوردار نیست، ترجیح می‌دهد به سراغ تهیه اقلام لوکسِ چوبی و...نرود و با آنچه دارد روزگار خود را سپری کند. بماند که در زمینه صادرات هم ما چندان موفق نبوده ایم.

متاسفانه صنعت مبلمان سازی در کشور مهجور مانده و باوجود ظرفیت بالای اشتغالزایی و توانمندی تولیدکنندگان برای ساخت مبلِ با کیفیت، با هدف صادرات به بازارهای خارجی، آنچنان که انتظار می‌رود از حوزه مذکور حمایت و پشتیبانی نمی شود

صنعت مبلمان سازی در کشور مهجور مانده است
در همین رابطه یکی از فعالان در حوزه تولید و ساخت مبل در گفت و گو با بازار می گوید: متاسفانه صنعت مبلمان سازی در کشور مهجور مانده و با وجود ظرفیت بالای اشتغالزایی و توانمندی تولیدکنندگان برای ساخت مبلِ با کیفیت، با هدف صادرات به بازارهای خارجی، آنچنان که انتظار می‌رود از حوزه مذکور حمایت و پشتیبانی نمی شود.

حمید نورمحمدی بیان می کند: برای ساخت یک دست مبل، حداقل ۸ تا ۱۰ نفر در بخش های گوناگون فعالیت می‌کنند و این چرخه، موید پتانسیلی است که حوزه مذکور در توسعه فرصت های شغلی دارا است.

به گفته حسنی، از دیگر تولید کنندگان با سابقه مبل در منطقه رهنان نیز این وضعیت می تواند تولید کنندگان را به خاکستر بنشاند.

او در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هم اکنون واردات مبل های ارزان قیمت چینی بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است گفت: با این اوصاف نمونه های داخلی توان رقابت با انواع چینی را از دست می دهند و از قرار معلوم به همان نسبت که مبل سازان از وضعیت کسب و کار خود در عذاب هستند، مبل فروشان از اوضاع حاکم ابراز رضایت می کنند.

تیر خلاص بر پیکر تولید کنندگان
بشارت، یکی از توزیع‌کنندگان عمده مبل و کاناپه در منطقه رهنان اصفهان در این زمینه در گفت‌وگو با  خبرنگار بازار با اشاره به لزوم مقابله با واردات بی رویه در عرصه هایی که امکان تولید مشابه داخلی آن وجود دارد، تاکید کرد: بسیاری از فعالان این حوزه خودشان می توانند مشابه خارجی را تولید کنند، اما از آنجا که برخی از دلالان در این زمینه سودهای کلانی می برند اقدام به واردات می کنند و متاسفانه بعضا قیمت تمام شده این نوع از محصولات به میزانی پایین است که متقاضیان و خریداران با محاسبه اقتصادی و با توجه به مقرون به صرفه بودن خرید چنین مبل هایی اقدام به خرید آن می‌کنند و این موضوع تیر خلاصی بر پیکر تولید کنندگان این صنعت به شمار می رود.

متاسفانه در کشور ما زمانی که یک بحران ایجاد می شود تازه به فکر راه حل می افتیم و به این دلیل که آینده نگری در این زمینه وجود ندارد نمی توانیم متناسب با شرایط پیش برویم و همین موضوعات باعث شده که اکنون با تهدید جدی در زمینه صنعت مبلمان و چوب مواجه شویم

هم اکنون بسیاری از واحدهای صنفی مبل ساز به دلیل بحران های اقتصادی و وجود کرونا یا اقدام به تعدیل نیرو کرده اند یا کلا قادر به ادامه فعالیت در صنفشان نیستند. این در حالی است که هم اکنون به گفته کارشناسان حداکثر ۱۰ درصد مبلمان موجود در بازار خارجی است و وارداتی هایی است که از ویتنام و مالزی و چین وارد می شوند.

عضو هئیت مدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون در گفت و گو با خبرنگار بازار تاکید کرد: به این دلیل که صنعت مبلمان یک صنعت لوکس به شمار می رود؛ اتفاقات اقتصادی بر روی آن تاثیرات زیادی گذاشته و عکس العمل و واکنشی نابهنگام را به جا می گذارد.

رامین سمیع زاده صنف مبلمان و دکوراسیون را در شرایط کرونایی صنفی مظلوم توصیف کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما زمانی که یک بحران ایجاد می شود تازه به فکر راه حل می افتیم و به این دلیل که آینده نگری در این زمینه وجود ندارد نمی توانیم متناسب با شرایط پیش برویم و همین موضوعات باعث شده که اکنون با تهدید جدی در زمینه صنعت مبلمان و چوب مواجه شویم.

رییس اتحادیه صنایع تولیدی مبل اصفهان نیز در گفت و گو با بازار این نکته را قبول دارد و با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مبل در اصفهان اظهار داشت: بی توجهی مسئولان به نظارت در قیمت گذاری ها و همچنین گرانی مواد اولیه نرخ گذاری نابسامان ارز و گرانی مواد اولیه ای همچون پارچه و اسفنج این صنعت را رو به بحران برده است.

نبود قیمت مصوب
حجت الله پورحقانی، تصریح کرد: هیچ قیمت مصوبی برای مواد اولیه وجود ندارد و این موضوع فعالان بازار مبل را سردرگم کرده است و هر روز ما شاهد وخیم تر شدن اوضاع در صنعت مبل سازی هستیم.

۹۰ درصد چوب مورد نیاز برای تولید مبل اصفهان وارداتی است و با توجه به قیمت های ارز و نبود نظارت مناسب در توزیع چوب، قیمت تمام شده برای تولید کننده چند برابر می شود

وی از چهار برابر شدن قیمت های مواد اولیه، طی مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: این موضوع قدرت خرید مردم را پایین آورده و تولید کنندگان را دلسرد کرده است.

رییس اتحادیه صنایع تولیدی مبل اصفهان تصریح کرد: هم اکنون ۹۰ درصد چوب مورد نیاز برای تولید مبل اصفهان وارداتی است و با توجه به قیمت های ارز و نبود نظارت مناسب در توزیع چوب، قیمت تمام شده برای تولید کننده چند برابر می شود.

پرحقانی ادامه می دهد: متاسفانه دلالان و واسطه ها از این آب گل آلود استفاده می کنند و این داستان به ضرر تولید کننده تمام می شود.

نظارتی که نیست
دبیر اتحادیه صنایع تولیدی مبل استان اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با تاکید بر گفته های رییس اتحادیه مبل سازان اصفهان نبود نظارت ها را عامل اصلی وجود دلالان و بالا رفتن افسارگسیخته قیمت مبل دانسته و گفت: نرخ گذاری در بازار مبل اصفهان به شکل درستی انجام می شود، اما دلالان این بازار را نابسامان کرده اند.

مجید اعتصامی تصریح کرد: در بازار مبل اصفهان شاهد مبل های قاچاقی وارداتی بی کیفیت و ارزان قیمت هستیم که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بازار بیشتری دارند و مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند.

اعتصامی ادامه داد: این روند تنها به نفع دلالان و به ضرر صنعت مبل اصفهان تمام می شود و تولید کننده ما مجبور می شود که به کار خود ادامه ندهد و ما بازار مبل اصفهان را از دست خواهیم داد، امری که به نفع هیچکس نیست.

بسیاری از واحدهای صنفی مبل ساز به دلیل بحران های اقتصادی و وجود کرونا یا اقدام به تعدیل نیرو کرده اند یا کلا قادر به ادامه فعالیت در صنفشان نیستند. این در حالی است که هم اکنون به گفته کارشناسان حداکثر ۱۰ درصد مبلمان موجود در بازار خارجی است و شامل کالاهای وارداتی  است که از ویتنام و مالزی و چین وارد می شوند. در شرایطی که سال جاری با نام«تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شده است به نظر می رسد این بخش نیز همانند سایر بخش های اقتصادی نیازمند توجه جدی است تا کالایی که یکی از صنایع شناخته شده و مطرخ اصفهان بود بار دیگر جایگاه خود را بازیابد.

نظر شما