شناسهٔ خبر: 46765544 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

محسنی اژه‌ای: دیوان عدالت اداری مقابل انحرافات و کجروی‌ها می‌ایستد

معاون اول قوه قضائیه نقش دیوان عدالت اداری در جلوگیری از پیدایش انحراف و کجروی‌های دستگاه‌های حکومتی و اجرایی را مورد تأکید قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، مراسم معارفه رئیس دیوان عدالت اداری با حضور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه صبح امروز (۳۱ فروردین) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام مصدق که پیش‌تر عهده‌دار معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه بود، به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری معرفی و از زحمات حجت‌الاسلام بهرامی رئیس سابق این دیوان تقدیر شد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی و وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضائی مندرج در این اصل، گفت: برای تحقق وظایف و تکالیف دستگاه قضائی مقرر در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، دو بازوی مهم در خود قانون اساسی تعریف شده است که در اصول ۱۷۳ و ۱۷۴ مضبوط هستند و آنها عبارتند از: تکالیف و مسئولیت‌های سازمان بازرسی کل کشور که ناظر بر حسن انجام امور و اجرای صحیح قوانین است و تکالیف و مسئولیت‌های دیوان عدالت اداری که ناظر بر رسیدگی به تظلمات و شکایت‌های مردم از مأمورین و واحدهای حکومتی و همچنین بررسی آیین‌نامه‌های دستگاه‌های اجرایی از حیث انطباق با قانون و شرع است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه نقش دیوان عدالت اداری در جلوگیری از پیدایش انحرافات و کجروی‌ها در دستگاه‌های حکومتی و اجرایی بسیار برجسته است، گفت: دیوان عدالت اداری با رسیدگی به موقع به شکایات مردم از مأمورین و واحدهای حکومتی و همچنین با انطباق آیین‌نامه‌های دستگاه‌های اجرایی با قانون و شرع در مقابل پیدایش انحرافات و کجروی‌ها در دستگاه‌های حکومتی و اجرایی می‌ایستد و از این منظر به اقامه حق و اعتلای کشور کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اتقان آرای صادره در دیوان عدالت اداری، گفت: لازمه صدور آرای متقن، عبارت از سهم درست از قوانین و تقریب برداشت‌ها از قانون و همچنین ایجاد ساز وکارهای مدون برای تشخیص درست موضوع و مشورت کردن با کارشناسان خبره است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: ابلاغ و اجرای اصولی و درست حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری و نحوه اجرای این حکم می‌تواند در اثربخشی و بازدارندگی احکام صادره بسیار نقش‌آفرین باشد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ارجاعات زیاد و کار سنگینی که بر دوش قضات و کارکنان دیوان عدالت اداری است، گفت: مسئولان و قضات دیوان عدالت اداری باید نسبت به عدم ایجاد فاصله زیاد بین صدور دستور موقت و رسیدگی‌های ماهوی، توجه جدی داشته باشند؛ چرا که در صورت ایجاد فاصله زیاد میان دستورهای موقت و رسیدگی‌های ماهوی، عارضه‌های زیادی تحمیل می‌شود.

وی در ادامه با تقدیر از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام بهرامی در طول مسئولیت تصدی ریاست دیوان عدالت اداری و همچنین آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام مصدق، رییس جدید این دیوان اظهار کرد: آقایان بهرامی و مصدق در زمره مدیران جهادی و انقلابی دستگاه قضا هستند که در اذهان هر دوی این بزرگواران چیزی جز خدمت به مردم و کشور و نظام نیست و هر دوی آنها جزو مدیران تکلیف‌مدار دستگاه قضائی هستند که در هر پست و سمتی که حضور داشتند با حسن سلوک و تمرکز در امور، توفیقات شایانی را کسب کردند.

معاون اول قوه قضائیه در پایان با اشاره به مسئولیت خطیری که مسئولان، قضات و کارکنان دستگاه قضائی بر عهده دارند، گفت: شاغلین در این سمت‌ها باید دائماً نسبت به زیرمجموعه خود مراقبت داشته باشند و این مراقبت‌ها شامل نظارت‌های تشکیلاتی و فردی است.

حجت‌الاسلام بهرامی نیز در این مراسم با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: خدا را شاکرم که توانستم در طول این مدت در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی خدمت کنم البته ما با بضاعت اندک و توان محدود قطعاً قصور و تقصیرهایی داشتیم که از خداوند و از همه مدیران و کارمندان عذرخواهی می‌کنم.

رئیس سابق دیوان عدالت اداری همچنین تأکید کرد که گزارش عملکرد دیوان عدالت اداری را نیز امروز به معاون اول قوه قضائیه ارائه کرده است.

۴۷۲۳۱

نظر شما