شناسهٔ خبر: 46765428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کمبود نهاده‌های دامی دست‌بردار گاوداران نیست

گروه استان‌ها ــ کمبود نهاده‌های دامی و از سویی افزایش قیمت آن در بازار آزاد کار را به جایی رساند که امروز گاودار دام خود را روانه کشتارگاه می‌کند و یا آن را به فروش می‌رساند تا هزینه تعداد کمتری را بدست بیاورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گناباد ، نهاده‌های دامی، افزایش قیمت دارو، هزینه‌های نگهداری را می‌توان از مشکلات اصلی دامداران در یک سال اخیر دانست که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
نحوه توزیع نهاده‌های دامی در سطح استان از مباحثی بوده که گاوداران به آن اعتراض داشته و این شیوه توزیع را عادلانه نمی‌دانند و درخواست تجدید نظر در آن را دارند.

کمبود نهاده‌های دامی و از سویی افزایش قیمت آن در بازار آزاد کار را به جایی رساند که امروز گاودار دام خود را روانه کشتارگاه می‌کند و یا آن را به فروش می‌رساند تا هزینه تعداد کمتری را بدست بیاورد.

طرح هویت‌گذاری صنعت دام نیازمند فرهنگ سازی

محمد احمدی رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: طرح هویت بخشی به صنعت دام که در خراسان رضوی اجرایی شد طرح خوبی بود به شرط این که در ابتدای آن فرهنگ سازی و آگهی بخشی درست به دامدار صورت می‌گرفت.

وی افزود: نهاده‌های دامی در سطح استان به صورت خام توزیع نمی‌شود و فقط در گاوداری‌های صنعتی برگ تحویل داده می‌شود که در خود گاوداری میکس شود ولی به دامداری‌های کوچک در قالب خوارک آماده تحویل داده می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی بیان کرد: طرح هویت بخشی که از مهر 99 اجرایی شد چون درست برای دامدار تبیین نشده بود مورد استقبال قرار نگرفت و باعث شد دامدار به دنبال نهاده باشد.

احمدی عنوان داشت: به عنوان مثال 11 تن نهاده دامی در بازار آزاد 40 میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و این باعث می‌شود تا زمینه انحراف بوجود بیاید که متاسفانه دامداری‌های ما فقط 50 درصد از طرح هویت بخشی استقبال کرده‌اند که اگر طرح به درستی و با ثبت نام تمامی دامداران اجرا شود نهاده درست توزیع می‌شود.

کاهش میزان تولید شیر در گناباد

حسن فرزانه؛ رئیس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی گناباد نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خشکسالی‌های اخیر و مشکلات دیگری که پیش روی دامدار ما بوده سبب شده میزان تولید شیر در شهرستان گناباد در اسفند سال 98 که 203 تن بوده در اسفند 99 به 185 تن کاهش یابد که این موضوع روی صنایع تبدیلی ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر از 185 تن شیر تولیدی گناباد حدود 50 تن در خود شهرستان فرآوری و مابقی آن نیز به استان های شمالی صادر می‌شود.

فروش دام؛ دلیل کاهش شیر در گناباد

محمدرضا متقی رئیس دامپزشکی گناباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این موضوع که به دلیل کشتار دام میزان تولید کاهش یافته صحیح نیست زیرا از سال 98 برای کشتار دام مولد شرایط سختی وضع شده است.

وی ادامه داد: برای کشتار دام مولد باید دو شرط یکی شرایط نگهداری غیراقتصادی و یا بیماری وجود داشته باشد که مجوز کشتار دام مولد صادر شود و در این سال ها کاهش خوبی در کشتار دام داشته‌ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد اظهار کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی دامداران بیشتر گاوداران دام‌های مولد خود را می‌فروشند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند و یا هزینه‌های تعداد کمتری را بتوانند پرداخت کنند.

درحالی که مسئولان دلایل مختلفی را برای کاهش میزان شیر بیان می‌کنند ولی گاوداران گناباد معتقد هستند افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آن سبب شده تا دام‌های خود را به فروش برسانند و یا حتی شده به صورت غیرمجاز روانه کشتارگاه کنند چون دیگر توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند.

این کار گاوداران باعث شده تا میزان شیر تولیدی کاهش یابد که در نتیجه میزان شیر ورودی به کارخانه ها کاهش داشته و در آینده ای نزدیک با کمبود شیر و افزایش هزینه‌های مواد لبنی روبه رو خواهیم بود که خبرگزاری تسنیم دفتر خراسان رضوی در ادامه پرونده مشکلات گاوداران و اثرات آن بر صنایع و جامعه خواهد پرداخت.

انتهای پیام/281/س

نظر شما