شناسهٔ خبر: 46765380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک یزد:

چالش‌های عرضه لاستیک دولتی؛ افزایش ۷۰درصدی قیمت بازار را متعادل کرد

یزد- صادقیان، رئیس اتحادیه لاستیک یزد گفت: افزایش قیمت ۳۰ درصدی لاستیک باعث تفاوت قیمت فاحشی لاستیک در بازار آزاد شد و پس از آن، افزایش قیمت ۷۰ درصدی منجر به ثبات قیمت این کالا در بازار گردید.

صاحب‌خبر -

علی صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه لاستیک در سال ۹۷ به عنوان یک کالای اساسی در نظر گرفته شد و نرخی برای ارائه به مصرف‌کننده مصوب شد که با بازار آزاد متفاوت بود، ابراز کرد:  واحدهای توزیعی اتحادیه لاستیک، این کالا را به طور مستقیم از تولیدکنندگان دریافت می‌کردند و استان یزد در این خصوص پیشرو بود؛ به گونه‌ای‌که با ثبت مشخصات مصرف‌کننده، لاستیک به مصرف‌کننده واقعی تحویل داده می‌شد.

وی افزود: با این روش، مصرف‌کننده واقعی مشخص بود و نمی‌توانست از جای دیگر اقدام به دریافت لاستیک کند اما  از سال ۹۹ اتحادیه لاستیک یزد اقداماتی انجام داد که در کل کشور به اجرا درآمد؛ به این طریق که سامانه جامع تجارت در کل کشور تأسیس شد.

افزایش قیمت در ۳ مرحله
رئیس اتحادیه لاستیک فروشان یزد با بیان اینکه طی سال گذشته لاستیک در سه مرحله دچار افزایش قیمت شد؛ به طوری‌که در یک مرحله صد درصد، در مرحله دوم ۳۰ درصد و در مرحله سوم با افزایش ۷۰ درصدی قیمت مواجه شد، بیان داشت: 
افزایش قیمت ۳۰ درصدی باعث تفاوت قیمت فاحشی لاستیک در بازار آزاد شد و پس از آن، افزایش قیمت ۷۰ درصدی منجر به ثبات قیمت این کالا در بازار گردید.

طی سال گذشته لاستیک در سه مرحله دچار افزایش قیمت شد

صادقیان از دلایل تفاوت قیمت عرضه مستقیم لاستیک با بازار آزاد گفت: در بحبوحه بازگشت تحریم‌ها ورود لاستیک خارجی در کشور در اوایل سال ۹۷ ممنوع شده بود و فقط شرکت‌های داخلی تأمین‌کننده لاستیک بودند. به دلیل تعلق ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به لاستیک، از یک سو تفاوت قیمت با بازار آزاد وجود داشت و از دیگر سو، تفاوت قیمت فروش مستقیم لاستیک نمایندگان با غیرنمایندگان فاحش بود و حدود ۳۰۰هزار تا یک میلیون تومان تفاوت داشت.

وی درباره راهکارهای مبارزه با این روند به کوتاه کردن دست واسطه‌ها و سودجوهای بازار آزاد اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای در استان طراحی شده که هفت شهرستان می‌توانند از آن استفاده کنند. در این سامانه ضمن درج مشخصات مصرف‌کننده و مشخصات خودرو، آمار مصرف‌کنندگان در روز و ماه در کل استان مشخص است.

لاستیک در بازار فراوان است
رئیس اتحادیه لاستیک فروشان یزد با بیان اینکه با تهران مکاتبه داشتیم که در سایر استان‌ها هم این پروسه انجام شود ولی موفق نشدیم تا اینکه سازمان صمت با طراحی سامانه جامع تجارت این راهکار را برای کل کشور ارائه داد که از مرداد ماه سال ۹۹ در حال انجام است، بیان کرد:
تنها لاستیک ماشین‌های شاسی بلند و از رینگ ۱۸ تا ۲۰ وارداتی است ولی شرکت‌های داخلی تا رینگ ۱۷ تولید دارند و مصرف‌کننده به علت تفاوت قیمت با لاستیک خارجی از تولیدات داخلی رضایت داشته و استقبال کرده است.

صادقیان با بیان اینکه اگر در سال جاری در واردات مواد اولیه دچار افزایش قیمت باشیم، طبیعتا شرکت‌های تولیدی نیز افزایش قیمت خواهند داشت چراکه اصولأ مواد اولیه آنها از نوع وارداتی است، افزود:  فعلا بازار اشباع است و حالت سکون دارد. در سال‌های قبل که تفاوت قیمت فاحش با بازار آزاد را شاهد بودیم، مصرف‌کنندگان حتی اگر به لاستیک نیازی هم نداشتند، اقدام به ذخیره آن می‌کردند.

لاستیک ماشین‌های شاسی بلند و از رینگ ۱۸ تا ۲۰ وارداتی است

وی گفت: لاستیک در بازار فراوان است ولی به خاطر کرونا مصرف‌کننده کم شده است چراکه مسافرت و انگیزه تعویض لاستیک کاهش یافته است، اما قطعأ پس از کرونا و شروع دوباره مسافرت‌ها، بازار لاستیک هم رونق می‌گیرد. از سوی دیگر باید گفت ۳۴۵ واحد فعال داریم که ۳۰ واحد نماینده مستقیم شرکت‌های تولیدی لاستیک هستند که هم به طور سیستمی و هم به طور فیزیکی بر این واحدها نظارت می‌شود که نظارت‌ها با همراهی اتاق اصناف انجام می‌شود.

بازنشستگی زودتر از موعد آپاراتی ها
رئیس اتحادیه لاستیک فروشان یزد در خصوص آپاراتی‌ها، به دشوار بودن شرایط کاری آنها اشاره کرد و گفت: رسته آپاراتی‌ زیرمجموعه اتحادیه لاستیک در حال ارائه خدمات است. این قشر به اقتضای فعالیت خود، در معرض تهدید بیماری‌های استخوانی است. از این‌رو، اتحادیه در حال تلاش برای زودتر بازنشسته شدن آنها است. طرح بازنشستگی زودتر از موعود آپاراتی‌ها در معرض بررسی قرار دارد و باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

صادقیان از مالیات سنگین این اعضای تحت حمایت اتحادیه لاستیک ابراز گله مندی کرد و گفت: عرضه مستقیم لاستیک منجر به کاهش سود فروشندگان لاستیک شده است و در این شرایط گرفتن مالیات سنگین از این قشر عادلانه نیست همچنین باید گفت شرایط کرونا و عرضه مستقیم لاستیک، فشار زیادی به فروشندگان لاستیک وارد کرد که برای برون‌رفت از فشارهای معیشتی، مساعدت مسئولین نیاز است.

نظر شما