شناسهٔ خبر: 46765341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قریشی در تهران/ایران و پاکستان، دوستان آزموده شده در همه شرایط

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان با پیام تعمیق روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران و تمجید از دوستی آزموده شده دو کشور در همه شرایط، ساعاتی پیش برای انجام سومین سفر رسمی، راهی تهران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «شاه محمود قریشی» که قبل از عزیمت به ایران، به امارات سفر کرده بود، روز سه‌شنبه پیش از ترک فرودگاه ابوظبی پیام ویدیویی به مناسبت سومین سفر رسمی خود به کشورمان منتشر کرد و از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت همه جانبه از پاکستان قدردانی کرد.

وی افزود: ایران نه تنها کشور همسایه و برادر پاکستان بلکه همواره و در هر شرایطی از ما حمایت کرده و ما قدردان مواضع و حمایت‌های ایران هستیم.

قریشی با تمجید از ۴ سفر رسمی دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران به پاکستان (در دولت فعلی اسلام‌آباد)، اظهار داشت: با مقام‌های بلندپایه ایران درخصوص آخرین تحولات منطقه، دیپلماسی درباره صلح افغانستان، توسعه روابط جانبه به ویژه گسترش همکاری‌های تجاری و مرزی گفت وگو خواهد شد.

وی افزود: ایران نیز همانند پاکستان یکی از بازیگران مهم منطقه در بحث افغانستان است و مشارکت در روند صلح نیز برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

شاه محمود قریشی با قدردانی از حمایت‌های همیشگی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی از مسلمانان شبه قاره و پشتیبانی از مواضع دولت اسلام‌آباد، گفت: سفر به تهران فرصت خوبی برای رایزنی‌های دوجانبه و تنظیم مواضع دو کشور برادر پیرامون تحولات منطقه‌ای خواهد بود.

از هیچ تلاشی برای تقویت روابط ایران-پاکستان دریغ نخواهد شد

قریشی تاکید کرد: ما با برادران ایرانی درباره تجارت دوجانبه به ویژه طرح احداث بازارچه‌های مرزی نیز گفت وگو خواهیم کرد، موضوعی که طرف ایرانی از پیشنهادها ما استقبال کرده و ما این موضوع را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ایران تنها کشور همسایه و برادر ما نیست بلکه همواره و در هر شرایطی از پاکستان حمایت کرده و هر دو کشور در لحظات دشوار حامی و پشتیبان یکدیگر بودند.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود که این کشور از هیچ تلاشی برای تقویت بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران دریغ نخواهد کرد.

گفتنی است، از آنجا که تهران-اسلام‌آباد هر دو ظرفیت‌های فراوانی برای رفع نیازهای تجاری و اقتصادی یکدیگر دارند، برداشته شدن محدودیت‌های انجام مراودات بانکی با ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مانع پیش روی تجارت کشورهای مختلف با ایران، راه را برای فعالیت تجار پاکستانی و ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های متقابل هموار خواهد شد. ایران و پاکستان از ظرفیت‌های مکمل و استثنایی برخوردارند که می‌توانند یکدیگر را از نگاه به بازارهای دور دست بی‌نیاز کنند. 

پاکستان، حامی قوی لغو تحریم‌های ناعادلانه ایران

سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران در یک برهه حساس انجام می‌شود، مذاکرات برجامی در وین در جریان است که هدف اصلی آن لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا می‌باشد. تحولات افغانستان نیز وارد مرحله حساس شده و از یک سوی اقدامات تحریک آمیز در منطقه به ویژه شاهد حمله خرابکارانه در نطنز هستیم.

دولت پاکستان و مجموعه رهبران سیاسی و پارلمانی از جمله عمران خان نخست وزیر این کشور همواره بر لغو تحریم‌های ایران تاکید داشته و این تحریم‌ها را اقدام ضدانسانی و ناعادلانه رژیم آمریکا می‌دانند.

لغو تحریم‌های ضدایرانی این فرصت را برای کشور همسایه شرق ما پاکستان فراهم می‌کند تا بتواند تجارت دوجانبه با ایران را از سطح فعلی افزایش داده و فضای لازم برای همکاری‌های بهتر اقتصادی را میان دو کشور فراهم کند.

کشور پاکستان به عنوان همسایه شرقی در طول دو دهه اخیر همواره از توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کرده و بارها قدرت‌های غرب به ویژه طرف‌های مذاکره با تهران را از هرگونه رویکرد دوگانه و تهاجمی برحذر داشته است، امضای توافق هسته‌ای بین المللی موسوم به برجام از نظر دولت اسلام‌آباد نقطه عطفی برای صلح منطقه‌ای و جهانی به ویژه هموار شدن مسیر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه به شمار می‌رود.

نخست وزیر پاکستان اواخر آبانماه سال گذشته طی سخنرانی در همایش بین المللی صلح و توسعه در جنوب آسیا و خاورمیانه در اسلام‌آباد گفت: پاکستان در صورت لغو تحریم‌های ضدایرانی و بهبود روابط تهران و واشنگتن، می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی ایران بهره ببرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ازسرگیری گفت وگوها میان ایران و آمریکا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت لغو تحریم‌ها این ظرفیت را دارد که به قدرت واقعی اقتصادی در منطقه تبدیل شود. 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی امروز سه شنبه برای انجام سفر رسمی به ایران، ابوظبی را به مقصد تهران ترک کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، وزیر امور خارجه پاکستان به ایران را مهم ارزیابی کرد و افزود: روابط دو کشور عمیق و گسترده است و در این سفر علاوه بر گفت‌وگو درخصوص مسائل دوجانبه، مرز سوم مشترکی در پاکستان افتتاح خواهیم کرد.

شاه محمود قریشی در سوم دیماه ۹۷ و ۲۱ دیماه ۱۳۹۸ دو سفر رسمی به ایران داشت. وی در آخرین سفر خود ضمن حضور در مشهد مقدس و پس از زیارت بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) به تهران رفت و سپس دیدارهای مهمی با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان انجام داد.

نظر شما