به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جامعه شناسی تفاخر؛ سنخ شناسی وذات انگاری فرهنگی» نوشته محسن سلیمانی فاخر ،توسط انتشارات آوای فرزانه در فروردین ماه ۱۴۰۰ منتشر و راهی بازار نشر شد.
در دوران تحولات پرشتاب، واکاویخود، برای تداوم فرهنگی یک ضرورت است. بدون چنین بازاندیشیهایی یک فرهنگ و سنت امکان مواجه فعال با وضعیت های جدید اجتماعی را از دست میدهد. فرهنگ ایرانی دارای امکانها و موانع خاص خویش است که بازشناسی آنان از منظر وجودشناسانه درونی، میتواند به توان این سنت در مواجه با امر نو و تعامل با دیگر سنتها بیفزاید.
به زعم مولف، هدف از این گونه اثر جامعهشناسانه، «برانگیختن آگاهی انتقادی» و «خودکاوی فرهنگی» است تا موانع تحریف ارتباطات درون خویش بازشناسانده شود به طوریکه اولا در درون سنت خویش قرار داشته باشد و ثانیا به تعبیر فرانکفورتی ها «نقد درونی» تناقضات میان «واقعیت» و «ایدهآلهای اجتماعی» باشد.
در مقدمه کتاب امده است :«جامعهشناسی در درون هر تمدنی اگر بخواهد روایی باشد باید با غور در تجربه تاریخی و البته نو شونده آن تمدن، بنای خویش را بنیان نهد. لذا با نگاه نظریه پردازانه جامعه شناسی ، مصداق های جامعه ایرانی این بیماری روز افزون و اپیدمی جامعه یعنی «تفاخر و خودنمایی» مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است.»
در بخشی دیگر از «کتاب جامعه شناسی تفاخر» می خوانیم : «اشتیاق غیرمتعارف به کسب منزلت، از مسائل فرهنگی ایران معاصر است. در هر جامعهای کسب منزلت و شان از جمله مهمترین امتیازهای اجتماعی است که برانگیزاننده کنش فردی و جمعی است اما این وضعیت در ایران امروز و از رهگذر چندین تحول تاریخی، وضعیتی بیمارگونه یافته است که جلوههای آن را در ساحتهای مختلف زندگی اجتماعی میتوان بازشناخت. »
این کتاب شامل ۶ فصل با این عناوین است:«طرح مسئله و مسیر مداقه»،« تفاخر و مصرف گرایی»، «شوق منزلت» «خودنمایی وهویت اجتماعی»،«خودستایی متقابل و مبادله ای» و «خودشیفتگی تاریخی ایرانیان»
این کتاب در٢٣٠ صفحه با قیمت ۶۰ هزارتومان منتشر شده است.
نظر شما