شناسهٔ خبر: 46765150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خبر داد:

خسارت ۲۴۷۰ میلیاردی خشکسالی به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: خسارت وارده به بخش کشاورزی در مرحله اول خشکسالی دو هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان بوده که در حال افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارمهر، غلامرضا قوسی ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهارکرد: متوسط بارندگی در خراسان‌جنوبی حدود ۳۸ میلی‌متر بوده که این میزان کاهش بارندگی در استان بی سابقه است.

رئیس سازمان جهاد کشاوری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خشکسالی بر بخش کشاورزی و صنعت دام تأثیر مستقیم گذاشته است که با توجه به ظرفیت بالای اشتغال زایی این حوزه باید تدبیری برای رفع مشکلات دامداران و کشاورزان اندیشید.

قوسی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل همراه نمایندگان خراسان‌جنوبی در مجلس جلسه‌ای با مسئولان و متولیان کشوری چون معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سامان امور عشایر کشور در این زمینه برگزار کردیم، ادامه‌داد: یکی از مصوبات این جلسه در اختیار قرار دادن ۶ هزار تن جو و ۶ هزار تن ذرت در مرحله اول به خراسان‌جنوبی بود.

وی بیان‌کرد: همچنین تصویب شد که برای خرید علوفه و رفع مشکل نقدینگی تعاونی و تشکل‌های عشایری تسهیلات یک ساله و پنج ساله در اختیار تعاونی‌های عشایری قرار داده شود تا عشایر در این زمینه نیز مشکلی نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: ما در سه ماه پایان سال ۹۸ حدأکثر میزان کنسانتره که به مصرف دام رسیده چهار هزار و ۵۰۰ تن بوده ولی در سه ماه سال ۹۹ به حدود ۹ هزار تن و در فروردین ۱۴ هزار تن رسیده است.

قوسی اظهار کرد: در خصوص اعطای تسهیلات کم بهره و اعتبارات بلاعوض به بهره برداران بخش کشاورزی در راستای جبران خسارت‌های خشکسالی وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ نامه‌ای به وزیر کشور نوشته‌اند که آن را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: پیش بینی ما این است که کل خسارت وارده به بخش کشاورزی در مرحله اول خشکسالی دو هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان است و هر چه قدر این خشکسالی ادامه یابد خسارت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال یک سال سخت برای کشاورزان و دامداران استان است، اظهارکرد: اگر تشکل‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی بخواهند علوفه وارد کنند، از آنان حمایت می‌کنیم.

نظر شما