شناسهٔ خبر: 46764985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رستم قاسمی:

عمل‌گرایی باید جایگزین مکتب حرف‌زدن شود/ قصد انصراف به نفع کسی را ندارم

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تاکنون من اعلام کاندیداتوری نکرده‌ام اما در صورت رقابت،   قصد انصراف به نفع شخص خاصی را ندارم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست داخلی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رستم قاسمی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود گفت: من یک کارنامه و برنامه مشخص دارم و در دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک بسیجی و پاسدار وارد جنگ شدم. بعد از دفاع مقدس، بلافاصله فضای سازندگی و بازسازی را تجربه کردم. کشور در آن مقطع نیازمند بر ساخت زیرساخت‌های بنیادین بود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در آن مقطع، به عنوان یکی از مؤسسان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را بنا کردیم اما برخی می‌گفتند که برای اجرای پروژه‌ها باید به شرکت‌های خارجی وابسته باشیم. ما معتقد بودیم ما می‌توانیم و می‌شود.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه زمانی که سد کرخه را ساختیم صدها سد دیگر ساخته شد و حرف اینکه ما نمی‌توانیم را شکستیم، گفت: آبرسانی به شهر تهران را انجام دادیم و در همان زمان بسیاری معتقد بودند ما توان این کار را نداریم اما این کار را انجام دادیم. تونل‌های زیادی احداث کردیم و از سد لار به تهران، آب منتقل شد.

قاسمی ادامه داد: «ما می‌توانیم» به توانستن تبدیل شده است. زمانی که تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران شروع شد ۳ تحریم همزمان داشتیم و گفتند اگر نفت ایران را تحریم کنیم قطعا اقتصاد ایران فلج می‌شود و در همان زمان احمدی‌نژاد به من گفت به وزارت نفت بروم. نامه‌ای به رهبر نوشتم و از دلایل مخالفتم گفتم اما سرانجام به وزارت نفت رفتم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتم.

وی ادامه داد: شرایط سختی داشتیم و بیشتر شرکت‌های خارجی در همان زمان ایران را ترک کردند. وابستگی زیادی داشتیم و بنزین زیادی به کشور وارد می‌شد؛ خط قرمز را عبور کرده بودیم.

وی تصریح کرد: در آن روزها بسیاری نگران وضعیت درآمد کشور بودند، بسیاری از تجهیزاتی که از عسلویه گاز را پمپاژ می‌کردند شرایط خاصی داشت، روزهای بسیار سختی بود و روزهای اول تحریم نفت ایران بود و تجربه نداشتیم؛ دو اتفاق افتاد، توسعه در صنعت نفت کشور رخ داد و در این خصوص بدون هیچ ادعایی توضیح خواهم داد که در اوج تحریم‌ها به شدت صنعت نفت ایران توسعه یافت، بیش از ۳۰ درصد بنزین کشور را وارد می‌کردیم اما طرح توسعه پالایشگاه‌های کشور، اجرا شد و تولید بنزین را افزایش دادند، همچنین تغییر سبد بنزین کشور در دستور کار قرار گرفت. طرح ستاره خلیج و ابر طرح پارس جنوبی اتفاقات مهمی بود که در دوره وزارت نفت بنده رخ داد و باعث شد در زمینه تولید بنزین پیشرفت خوبی داشته باشیم.

قاسمی گفت: بالاترین پیشرفت را در سال‌های تحریم داشتیم، این توسعه هم به تجهیزات بوده و هم به لحاظ ساخت بوده است امروز هیچ نیازی به خارج برای ساخت نداریم و بیشترین فروش نفت را در همان زمان داشتیم.

وی افزود: آقای اوباما ابتدا گفت تحریم‌ها ایران را فلج می‌کند اما بعد از آن گفت تحریم‌ها هیچ اثری بر ایران ندارد، این دو جمله را اوباما گفته بود.

قاسمی ادامه داد: تنها وزیر ایرانی بودم که رئیس اوپک شدم، اوپک می‌تواند بخشی از دستورالعمل‌ها را وتو کند و هنگامی که رئیس اوپک با وزرا جلسه می‌گذارد، اگر وزرای اوپک با دستور رئیس اوپک موافقت کنند با کلاه سفید از جلسه خارج می‌شوند، این اجماع را در تمام دستورهای جلسات اوپک ایجاد کردم و تمام وزرا با کلاه سفید از جلسه خارج می‌شدند.

وی افزود: قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی به عنوان معاون اقتصادی ایشان در کنارشان کار کردم، در تمام زمینه‌های اقتصادی کار اجرایی و عملیاتی داشته‌ام و کشور و ظرفیت‌های کشور را به خوبی می‌شناسم، دنیا را به خوبی می شناسم و بیشترین سفرهای خارجی بعد از وزیر امور خارجه داشته‌ام و با سران کشورهای زیادی ملاقات کرده‌ام.

قاسمی اضافه کرد: تامین نیازهای اساسی کشور در همان زمان که وزیر نفت بودم، برعهده بنده بود و در حوزه بین‌المللی و اقتصادی و غیره نسبت به سایر افرادی که در معرض کاندیداتوری هستند، شناخت دارم، امروز کشور ما نیاز به دولت عمل‌گرا دارد و با این دولت می‌توانیم از موقعیتی که هستیم جلو برویم و برنامه‌ای هم برای آن دارم.

به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌روم

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست داخلی گروه سیاسی خبرگزاری آنا مبنی درباره توان عملیاتی کردن شعارهای خود گفت: با توجه به عملکرد دولت روحانی، مردم در فقر و گرسنگی قرار دارند و اصلا شرایط معیشتی مطلوب نیست. مردم ما روی گنج نشسته‌اند اما زندگی خود را در رنج به سر می‌برند؛ اصلاح وضع کشور کار سختی اما شدنی است. باید مکتب حرف زدن تعطیل و عمل‌گرایی جایگزین آن شود.

قاسمی تصریح کرد: در گذشته کشورهایی در بودند که وضع اقتصادی خوبی نداشتند اما امروز در شرایط اقتصادی خوبی دارند؛ از جمله این کشورها ترکیه و چین است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به نفع جریان یا فردی کنار می‌کشید؟»، افزود: تاکنون من اعلام کاندیداتوری نکرده‌ام اما در صورت رقابت، قصد انصراف به نفع شخص خاصی را ندارم.

انتهای پیام/۴۱۶۳/پ

نظر شما